Jump to content

Garantiansvar i Norge for Garmin kjøpt i utlandet

ET

Recommended Posts

Jeg gikk til anskaffelse av en Garmin GPS 525 i utlandet, men det kan se ut som om det er noe krøll med softwaren. Ny software ble lagt inn, med det resultat at feilvisningen ble fullstendig feil, ofte 600meter. En Garminforhandler i Oslo sier at importøren ikke vil bruke tid på denne enheten siden den som sagt er kjøpt i utlandet.

Medfører dette riktighet? Jeg har sett på mange andre el-produkter at det er en global garanti på produktet, hvis jeg forstår det riktig.

Noen som vet noe om dette?

ET

Flere importører av marineelektronikk i Norge avviser garantiansvar for privatimportert utstyr.

Garantien gjelder fremdeles, men du er henvist til å ta kontakt med din leverandør,

som for mange betyr å måtte sende utstyret til f.eks. USA for å få det reparert.

Jeg forstår importørene godt, og jeg regner med at de har "jussen" på sin side når de avviser ansvar

for utstyr som man har importert selv.

Det står forøvrig litt om problemstillingen i en artikkel i siste nummer av Båtmagasinet, Oktober 2008.

Husker en sak fra media en stund tilbake, men den har kanskje ikke relevans her.

I alle fall, det var en person som gikk til sin nærmeste VW forhandler med en garantisak på en ny Golf han hadde kjøpt i Danmark (eller var det Belgia?). Han ble blankt avvist, men tok saken videre i rettssystemet og vant til slutt frem. VW forhandleren måtte ta inn bilen. Tenkte kanskje at denne saken skapte presedens for tilsvarende saker, som denne med min Garmin. Eller kanskje ikke...

Ta kontakt med Garmin i UK, de hjelper deg mer enn gjerne.. raske er dem også.

Har ikke brukt dem selv, men har hørt andre som har sendt sine enheter til UK og ble sjokkert over hvor raske de var der borte..

En som mente at dem var raskere enn belanor / garmin norge. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Veldig mange produsenter, velger å forholde seg til såkalt verdensgaranti.

Dette vil i praksis si, at kjøper du produktet fra en AUTORISERT forhandler, så repareres det kostnadsfritt hos alle servicestasjoner over hele verden om problemer skulle oppstå.

Dette gjelder f.eks Canon, Nikon, flere klokkefabrikanter, SONY osv osv.

Så har vi de useriøse produsentene. De gjør alt de kan for å hindre forbruker i å se grossist og forhandlerne i kortene. De nekter f.eks å utføre service og oppgraderinger på utstyr kjøpt i utlandet, uansett årsak. Belanor nektet for en tid tilbake også oppgradere software på Garmin produkter selv om man tilbød seg å betale for det, åssen det er nå veit jeg ikke.

Garmin er i norsk sammenheng i en særstilling her. En GPS hastekjøpt i butikk i Sverige, må tilbake til Sverige for oppgraderinger.

Dette er helt unødvendig, og bare tull fra produsentens side. De steinholder likevel på denne praksisen.

Suzuki

No boat needed..

Husk ar du ikke får samme garanti på produkter som er kjøpt i utlandet som i Norge, hvor vi har en av verdens beste forbruksgarantier.

Her gjelder regelen om at du kan reklamere påproduktet i inntil 5 år, sålenge produktet er behandlet i sammsvar med produsentens spesifikasjoner.

Dette er noe de aller fleste seriøse importører i Norge forholder seg til. De fleste tar også imot varer kjøpt i utlandet men tar gjerne et depositum for å sikre seg mot kostnader de får i forbindelse med reperasjonen. Kjop i Norge det kan i lengden svare seg. :smiley:

Veldig mange produsenter, velger å forholde seg til såkalt verdensgaranti....Dette gjelder f.eks ...flere klokkefabrikanter...

Ikke Casio. I alle fall ikke for noen år siden. Kjøpte klokke med det jeg oppfattet som world-wide garanti på Kastrup, fikk problemer etter relativt kort tid. Fikk ikke hjelp i Norge da (dog var selgende butikk i Danmark villig til å hjelpe til, men jeg måtte da returnere varen osv.). Tar forbehold om at ting kan ha endret seg i nyere tid.

Redigert av Ronald (see edit history)

Men er det noe problem å sende til utlandet da? Tar ikke lengre tid enn å sende den til produsenten her på berget (normalt)..

om en sender til UK eller Oslo, eller Trondheim.. burde ikke være noe problem.

Man merker pakken med at det er garanti service, og det kommer ikke noe avgifter eller noe slikt..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Her er det en ting til som kommer inn i bildet. Belanor eller andre norske forhandlere som selger slikt utstyr i Norge, de toller inn produktene (som vanelig er). Og de kan forlange å få vedlagt tollpapirene på produktet,...!! Og det har vi vel ikke. ??? har vi vel ?? Dette gjelder uannsett hva varen koster, og de er ved sin fulle rett ved å kreve dette ! Samme gjelder f.eks. for Sony sin World Wide garanti ! Kjøper du en billig MP3 i Japan, dekkes ikke garanti hvis produktet ikke er tollet inn til Norge, uannsett pris ! :nonod:

Hei Jeg har importert bildeler fra spesiellt usa en rekke ganger ,men en ting har jeg alldri greid å komme utenom om jeg alldri så gjerne ville og det er norsk toll og mva.

Tror derfor dette ikke har noen vesentlig utslag i noen retning.

Er produktet dekket av en Wold Wide Warrenty så SKAL ALLE forhandlere av disse produktene foreta service hvis ikke strider det mot det som står skrevet i garantibeviset.

Dette har diskutert opp og ned i bilbransjen i mange år da privatimporten tok til og alle seriøse importører har et ryddig forhold til denne typen saker.

Dette forde de ellers risikerer å miste sin forhandler status.

Slik burde det også være for Belanor så jeg ville apsolutt anbefale en telefon/mail til Garmin for å påpeke denne praksis.

Redigert av SES_71 (see edit history)
Er produktet dekket av en Wold Wide Warrenty så SKAL ALLE forhandlere av disse produktene foreta service hvis ikke strider det mot det som står skrevet i garantibeviset.

Det er greit, SES_71, men problemene melder seg om du f.eks. kjøper er Panasonic, Sony eller JVC tv fra komplett.no, eller andre nettbutikker.. Hvis det mangler skandinavisk bruksnavisning eller en fjernkontroll i esken... Da kan du ikke ringe til Panasonic, Sony eller JVC i Norge.. du må ta det med komplett.no ! Panasonic,Sony og JVC ville ledd av deg om du forsøkte å fortelle at det skulle fulgt med ! De har jo ikke levert produktet .. Går det derimot i stykker så må komplett.no ha det inn til seg..sende det til landet produktet er kjøpt i for å få det reparert !

Redigert av Worry II (see edit history)

Hei

Her er det viktig å ikke blande kortene, dvs Produsent garanti være seg Panasoinc eller hva som helst er en ting , Norskkjøpslov en annen.

Har Produsenten gått ut med en word wide warrenty så skal alle forhandlere være bunnet av denne, men det er desverre noen mer eller mindre seriøse importører av disse produktene som føler seg hevet over sitt forhander ansvar.

Det er dette jeg mener noen burde gjøre klart for produsenten i håp om at de ikke så seg tjent med en slik sitvasjon da dette uten tvil er med å ødelegge det aktuelle merkes anseelse i markedet.

Belanor har iallefall begrenset min lyst til å kjøpe noe de forhandler på nytt med denne type arroganse.

Dette er noe produsenten ihvertfall ikke er tjent med. :smash:

At folk ikke har tillit til feks Garmin pga en vanskelig forhandler som ikke har insett at han ikke kan fortsette å overprise sine produkter i det norske markedet, verden blir mindre og mindre også når det gjelder kjøp i fra utlandet. :lol:

Redigert av SES_71 (see edit history)

Så komplisert dere gjør det....

Plottere kjøpt i USA har f.eks. 1 års internasjonal garanti.

Plottere kjøpt i Norge ha 3 års garanti. Og koster desto mer gryn.

Jeg har en USA kartplotter, som trengte garanti rep.

Garmin/UK er veldig hyggelige og hjelpsomme! Etter en del ePoster og telefonsamtaler, så endte det med at jeg måtte sende hele greie til England.

NB! Ikke bruk DHL de plyndrer deg for flere tusen i frakt og ekspedering. BRUK Posten, da slipper du med noen hundre kroner.

Husk å oppgi at det er en reperasjon med retur, ellers kan du riskikere å måtte betale TOLL!!

VI ER UTENFOR EUROPA (Les EU) , OG DA ER ALT DETTE UNØDVENDIG KOMPLISERT.

Kontakt her:

Garmin United Kingdom

For all of United Kingdom users and customers in unlisted countries in Europe (BETYR NORGE), Africa and Middle East

Hours of Operation

Monday – Friday:

8:30 am – 5:30 pm

Western European Time

Email Product Support: Klikk HER

Product Support:

Outside UK:

+44-870-8501242

• 4 uker senere...

Kjøpte en Garmin kartmaskin i USA og hadde det samme problemet. Holdte på i flere uker på å få tak i software og ulike program. Belanor aviste meg fuldstendig, men så tok jeg en telefon over til de som selger Garmin i Sverige. De hjalp til med alt. Fikk faktisk den norske software også + norsk manual og hele pakken. Svenskene er ikke så dumme som de ser ut som! Prøv å ta kontakt med svenskene du......

Tror IKKE Garmin helt har paragrafene på sin side her (men nå er ikke jeg noen jurist da). Tror det som skal til er at en slik sak prøves i rettsapparatet, og at dommen danner presedens for videre praksis i slike saker. Som nevnt, i bilverdenen er dette prøvd, noe som åpnet opp for at garanti på bla. VAG (WW, Skoda+AUdi) kan utføres hos alle leverandører. Vet imidlertid at Opel fortsatt nekter å utføre garantirep. på import. Vil tro at denne praksisen holder helt til noen prøver den rettslig.

Ikke for å stjele tråden, men må bare nevne en litt morsom historie. I fjor vurderte jeg å kjøpe ny Garmin Plotter(525) Da jeg ferdes mye på innsjøer/elver benytter jeg meg mye av de topografiske kartene til Garmin. For meg var det derfor et poeng at også den nye plotteren kunne lese disse. Ringte/mailet/sendte inn web skjema til belanor med en enkel forespørsel: Leser Garmin GPSMAP 525 de topografiske kartene? Fikk som svar at det hadde de ikke informasjon om, at jeg måtte kontakte garmin.com. Fyllte in webskjema der, fikk som svar at de ikke kjente til disse kartene, og derfor ikke kunne svare på spørsmålet. Gjorde da følgende: la inn deler av topo-kartet på ei sd brikke og troppet opp på båtmessa på Lillestrøm 2008. Tok med brikken til Belanor standen og stilte samme spørsmål og fikk samme svar. Vi kunne heller ikke prøve brikka mi, da sd-sloten var teipet igjen på de utstilte plotterne. Gikk da til seatronic sin stand, og pratet med en ung hyggelig medarbeider. Han kunne selvfølgelig heller ikke svare på spørsmålet, men da jeg holdt opp kartbrikken ble vi enige om å prøve i en av de utstilte plotterne. Kartet virket som bare det, og seatronic medarbeideren takket for informasjonen, da han hadde fått flere forespørsler om akkurat dette :yesnod:

Jeg gikk tilbake til belanor og fortalte at jo, kartet virket :lol:

Hva gjorde jeg så, jo jeg dro hjem og bestilte plotteren, ikke gjennom Belanor men fra en amerikansk båtbutikk til ca. halve prisen :cool:

Jeg kjøper nesten konsekvent i nettbutikker i England. Har kjøpt både navtex, GPS, VHF, mm. Servicen med å finne gode løsninger i forkant er bra, og jeg har generell inntrykk av at kundeservice i England er på et helt annet nivå enn i Norge. (Har levd noen år i England). Har ikke hatt garantisaker enda, men jeg innbilder meg at det blir lettere å få probemet løst der enn her.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...