Jump to content

Større trimplan Nordan 27?

windy26

Recommended Posts

antaglig. innfestningene var jeg mest redd for . men har gått bra dog. du får nok mest effekt med forlenging bakover. ikke gjør for mye ut av det , for det merkes veldig godt på min. men jeg har planer om å lage en lien fast flaps på hele bredden i tillegg til planene ,for å slippe bremsingen som et flaps gjør .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg er usikker på hvor store mine er. Kan måle de neste gang jeg er på opplagsplassen. Men når jolla ikke henger i daviter mår jeg trimme litt tilbake fra fulllt yutslag på flapsene - for nesa graver seg ned igjen og farten avtar. Med andre ord trenger de ikke være så veldig store før de virker for mye i forhold til hva denne båten trenger.

Store flaps med liten vinkel bremser vel mindre enn små flaps som må stå bratt nedover for å virke?

Selv kunne jeg godt hatt flaps på, men så snart jeg kommer over 18 knop så legger båten baugen helt ned igjen og oppfører seg eksemplarisk. Er redd for å rote til dette, så da får den gå som en dum halvplaner i hastigheter mellom 10 og 17 knop.

Ikke så lett å sette justerbare trimflaps på en båt som er rund bak heller. :eek:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

kodevaag. min gikk som du sier som en halvplaner i fjor. dvs i 9 knop begynte den og reise seg og la seg ikke veldig før jeg var oppe i en 14 knop eller no. da var det merkbar "planingsterskel" . og følte at enten under 9-10 eller over 14 var "økonomisk" det hjalp riktignok når jeg kjørte flapsa helt ut. og der sto de altid når jeg marsjet . men i år virker det som om den går "like" lett i 12 som 16 knop. den liksom bare skyver seg gradvis opp på vannet , uten å gå så mye opp med nesa i middelområdet. har og samtidig byttet propell , men har samme fartsressursene som i fjor. som sagt forlenget jeg mine med ca 3" . og nå virker den temmlig bra med flapsa litt ute.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...