windy26 Startet 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2008 Hei jeg ønsker mere løft i hekken på båten min, jeg har i dag 2 trimmplan som er el hydrauliske planene er 12"x24" jeg kunne tenke meg å forlenge dem med ca 4" bakover og kansje 4" i bredden? holder trimsylynderen dette?? type er Bennet. grunnen er at jeg må trimme ganske mye ved 13-17 knop fart Fint med synspunker på dette Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 annen båt . men dog. jeg forlenget mine med ca 3" . det hjalp betraktelig. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
windy26 Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hmm høres bra ut regner med at trimmsylynderen klarer belastningen Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 antaglig. innfestningene var jeg mest redd for . men har gått bra dog. du får nok mest effekt med forlenging bakover. ikke gjør for mye ut av det , for det merkes veldig godt på min. men jeg har planer om å lage en lien fast flaps på hele bredden i tillegg til planene ,for å slippe bremsingen som et flaps gjør . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Jeg er usikker på hvor store mine er. Kan måle de neste gang jeg er på opplagsplassen. Men når jolla ikke henger i daviter mår jeg trimme litt tilbake fra fulllt yutslag på flapsene - for nesa graver seg ned igjen og farten avtar. Med andre ord trenger de ikke være så veldig store før de virker for mye i forhold til hva denne båten trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Store flaps med liten vinkel bremser vel mindre enn små flaps som må stå bratt nedover for å virke? Selv kunne jeg godt hatt flaps på, men så snart jeg kommer over 18 knop så legger båten baugen helt ned igjen og oppfører seg eksemplarisk. Er redd for å rote til dette, så da får den gå som en dum halvplaner i hastigheter mellom 10 og 17 knop. Ikke så lett å sette justerbare trimflaps på en båt som er rund bak heller. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
hifo Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 kodevaag. min gikk som du sier som en halvplaner i fjor. dvs i 9 knop begynte den og reise seg og la seg ikke veldig før jeg var oppe i en 14 knop eller no. da var det merkbar "planingsterskel" . og følte at enten under 9-10 eller over 14 var "økonomisk" det hjalp riktignok når jeg kjørte flapsa helt ut. og der sto de altid når jeg marsjet . men i år virker det som om den går "like" lett i 12 som 16 knop. den liksom bare skyver seg gradvis opp på vannet , uten å gå så mye opp med nesa i middelområdet. har og samtidig byttet propell , men har samme fartsressursene som i fjor. som sagt forlenget jeg mine med ca 3" . og nå virker den temmlig bra med flapsa litt ute. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.