Jump to content

Filterpriser Yanmar

Tommy_H.

Recommended Posts

Har nettopp vært og kjøpt 2 oljefiltre, 1 dieselfilter og 1 Racor vannutskillerfilter til min 290 hk Yanmar hos General Diesel & Filter Service i Bergen. Pris kr. 1039. Pris for de samme filtrene hos Bildøy Båt og motor var 1800 kroner.

ATF olje til giret skal de ha 140 kroner :rolleyes: literen for, forrige eier betalte 45 kroner literen hos Yanmar forhandler i Stavanger.

Det er fort mange hundrelapper å spare på å sjekke litt rundt!

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Vi har skrevet litt om dette tidligere.

Jeg kjøper de fleste filtre hos Lekang, Såner (mellom Vestby og Moss). Filtre til ZF gearkasse har jeg kjøpt fra importør. Fikk grei pris ved kjøp av 12 stk. Disse skal skiftes årlig. Når filtre lagres tørt og mørkt antar jeg at de holder en stund for mitt bruk selv om de beregnes som "ferskvare".

shipstore.jpg

Sinkanoder til Yanmarene kjøper jeg fra Shipstore for litt over $1 per stykk, dvs. nærmest en bagatell av det vi betaler i Norge. Jeg kjøpte sist ca 200 i diverse dimensjoner. Det holder noen år. Jeg har sinkanoder både på inngang og utgang på giroljekjøleren. Vifterem (v-belte) kjøpte jeg rett fra importør, 12 stk til behagelig pris. Jeg gjør dette mest som en del av en hobby. I forhold til øvrige driftsutgifter betyr det lite.

Ellers vil jeg minne om diskusjonen vi har hatt tidligere om hjelpeapparat til å stramme v-beltet.

"Sinkanoder til Yanmarene kjøper jeg fra Shipstore for litt over $1 per stykk, dvs. nærmest en bagatell av det vi betaler i Norge. Jeg kjøpte sist ca 200 i diverse dimensjoner. Det holder noen år. Jeg har sinkanoder både på inngang og utgang på giroljekjøleren. Vifterem (v-belte) kjøpte jeg rett fra importør, 12 stk til behagelig pris. Jeg gjør dette mest som en del av en hobby. I forhold til øvrige driftsutgifter betyr det lite.

Ellers vil jeg minne om diskusjonen vi har hatt tidligere om hjelpeapparat til å stramme v-beltet."

Ikke dumt med de sinkanodene, de koster jo nesten 600 kroner for 5 stk. hos Yanmar. Får man disse hos Shipstore påmontert bolter?

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

Jeg kjøpte fabrikkny turbo, to oljefiltre og to impellere i Polen til min båt.

Det ble bare 12.000,- kr originale yanmar deler.

I Norge koster en brukt OVERHALT BYTTE turbo 18.000,- uten de nevnte filtre og impellere.

Turboen skal gi meg nok fart til å lette.

Pengene skal gi meg nok til overs til drivstoff. :yesnod:

Så ja, det ER penger å spare på å sjekke rundt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

alidal skrev:
Til dennne motoren (6LP) som jo originalt er Toyota Landcruiser kan man kjøpe originale Toyotafilter en god del billigere en Yanmar sine.

Oljefilter Toyota nr, 9091530002

Fuelfilter Toyota nr, 2330364010

Takk for det Anton! Men nå betalte jeg bare 127 kroner (+ moms) for oljefilteret hos General Diesel & Filter Service. Dette er Fleetguard filtre som er en av de største produsentene, forøvrig nå overtatt av Mercruiser/Cummings.

En annen ting er propell sink til Bosvik. Denne har jeg betalt 300 kroner for hos Bildøy Båt og Motor. Har nettopp bestillt hos Din Båtbutikk på Søreide, koster der 119 kroner. Og det er orginal fra Bosvik...

Viknes 1030 K3

roaldbj skrev:
Jeg gjør dette mest som en del av en hobby. I forhold til øvrige driftsutgifter betyr det lite.

Helt enig. Jeg lager sink av hele staver, men som roaldbj, er det som hobby å regne.

Kravet er at kvaliteten må være like god eller bedre en original.

Er jo litt vanskelig å få sjekket, men regner med at filter produsert for Toyota skulle være like bra som de som er produsert for Yanmar og så lenge det er Toyota stammemotor skulle nok det være greit.

Forøvrig regner jeg med at sink produsert i Norge skulle være grei nok. Den jeg bruker tæres i alle fall bort.

Tommy_H. skrev:
Filteret til ZF girkassen er jo bare en metallsil. Er det ikke mulig å rengjøre det i f.eks. rødsprit for så å bruke det om igjen?

Tror jeg blir vanskelig, da filteret er alt for grovt for olja. Det er bare en sil for metallpartikler og de kiler seg godt fast i filteret.

I utgangspunktet skal filter og olje skiftes hver 300 timer.

Jeg gjør følgende:

På våren: Tapper ut all olje, setter i nytt filter og fyller på olje.

På høsten: Fyller hele giret opp med ny olje.

På våren året etter: Tapper av olje til jeg kommer til max-merket på peilepinnen.

På høsten året etter: Fyller hele giret opp med olje.

Grei prosedyre forutsatt at du kjører under 150 timer/år. Jeg kjører under 100 timer og har god samvittighet for mitt lille juks.

Filteret er ikke kresent på når det blir skiftet, bare det skiftes før det har tatt opp så mye metallspon at det blir et problem.

Filter for et innkjørt gir burde holde mer enn 300 timer, siden det faktisk bare er en grov metallsil.

Når man topper med ny olje og så tapper av på våren, er olja som blir igjen en blanding av ny og gammel olje.

På den annen side koster vel filteret noe slikt som 350 kroner, så det er ikke all vedens penger å spare, men det er litt arbeidstid å spare....

Jeg husker ikke hvor, men jeg mener å ha lest at det er et par forskjeller på Toyota filteret og Yanmar filteret til 6LP.

Det ene var en bypass som i Toyotafilteret åpner på en tredjedel av trykket til den i Yanmarfilteret.

Det andre tror jeg var et stoff som er tilsatt i Yanmarfilteret som skal gjøre motoren godt... Dette varer bare et år selv om motoren nesten ikke brukes, mener jeg det stod.

Mvh Arne Armoa

Ja vi prøver så godt vi kan å spre dette ryktet siden vi da kan selge flere dyre filtre.

Hilsen anonym Yanmarforhandler.

Spøk til side.

Hvis de har et vidundermiddel de tilsetter filteret for at motoren skal ha det bra, hvorfor ikke da tilsette det direkte i motoroljen?

Hvis bypassen åpner på en tredel av trykket, åpner det jo bare du gir på litte grann og får et 1,5 kg/cm2 oljetrykk. Da har jo selv nye filtre et problem med å gjøre jobben sin når de konstant bypasses.

Jeg ser poenget med delepriser osv. :yesnod:

Nå beveger jeg meg langt utenfor min kompetanse og langt inn på gjetting her, men kan følgende antagelse ha noe for seg?

Hva om det er tre forskjellig trykk i oljesystemet? Dvs. mellom pumpa og filteret, mellom filteret og "forbrukerne", og mellom "forbrukerne" og pumpa (dvs. nedi bunnpanna).

Oljetrykket du snakker om er vel etter (eller før?) filteret målt ifht. atmosfæren. Kan det tenkes at de stedene etter filteret som trenger oljen, er litt "trange", slik at det en blir del trykk bak filteret også?

Og hvis denne bypassen reagerer på forskjellig trykk foran og bak filteret, skal det mere fart til før den åpner?

Og siden en båtmotor ofte kjøres med mer turtall enn en bilmotor, bør det kanskje være litt forskjell?

Jeg vet igrunn alt for lite om sånt, men det er gøy å prøve seg...

Mvh Arne Armoa

Redigert av arnearmoa (see edit history)
  liberty skrev:
Jeg hadde et orgenalt oljefilter fra Yanmar til en 6lp det var hvit med en klistrelapp som det sto Yanmar og delenummer på jeg tok og dro av lappen og der sto det Fleetguard LF3608 så det tyder på at det er Fleetguard de bruker på 6lp serien

Jeg har nå kjøpt Fleetguard oljefilter til min motor, det er hvit av farge. Yanmar orginalfitre er svarte. Det var 35 kroner billigere å kjøpe 2 Fleetguard filtre enn å kjøpe 1 Yanmar filter.

Fleetguard er et av verdens største produsenter av filtre, så de er nok gode nok.

Viknes 1030 K3

alidal skrev:
....Jeg lager sink av hele staver......
Et par spørsmål: Hvor kjøper du stavene og hva er dimensjonene? Hvordan gjenger du dem opp slik at de passer i messingboltene (manuelt/dreiebenk)?

Jeg har to 6 LYA-STE motorer hvor oljefiltrene ligger horisontalt. Jeg har kommet frem til at det beste er å tømme olja når den er god og varm (bruker da 15 A Marco pumpe), mens jeg skrur ut filtrene når olja er kald - da slipper jeg oljesøl. Filtre skal skiftes i morgen. Deretter blir det ferskvannskjøring med et system jeg har utviklet for å fylle på kjøleværske i siste fase.

roaldbj skrev:
Hvor kjøper du stavene og hva er dimensjonene? Hvordan gjenger du dem opp slik at de passer i messingboltene (manuelt/dreiebenk)?

Jeg har kjøpt sinkstaver av Sjur Lothe Skipshandel i Haugesund. Har forøvrog flyttet til et industriområde på Karmøy.

Husker ikke dimensjonene på stavene, men mener de er ca. 30 cm lange. Diameter er omtrent det samme som de originale.

Var ikke nødvendig med modifisering av diameter.

Jeg har brukt vanlig gjengesnitt (manuelt) for å slå gjengene.Er jo veldig lett å gjenge sink.

Dette er dimensjonene på de originale: (Til 6LP)

The 4 small ones have a zinc portion 1-1/4" X 1/2" (32mm x 12.5mm)

The large one has a zinc portion 2" x 5/8" (51mm x 15.5mm)

Kan det være forskjell på filtere, jeg tenker da f.eks. på indre motstand?

Jeg har tidligere brukt oljefilter til bil i båt (volvo),

men ettertanken tilsier at det kan være forskjeller med hensyn til evt. annet oljetrykk, osv.

Blant annet skal mange marinedieselmotorer ha 15/40-olje (f.eks . Yanmar 6LP),

mens mange faktisk bruker syntetisk ned til 5(0)/ 40 i bil (m/ diesel).

Kan f.eks. denne forskjellen i viskositet sette andre krav til filteret?

Videre er det den kjente erkjennelsen at båtmotorer jobber konstant i "motbakke".

Hvordan påvirker dette oljetrykket (og derav motstanden i filteret) kontra bil?

Og derfor det siste spørsmålet;

Er det dermed samme innmat (f.eks. med hensyn til motstand) i f.eks. Toyota LandCruiser-filteret og Yanmar-filter til 6LP (selv om blokka er den samme) eller er sistnevnte filter faktisk modifisert til å gå med annen belastning, oljeviskositet, oljetrykk, motstand, m.m.?

Jeg har til nå holdt meg kun til originaldeler (filtere, anoder, m.m.) for Yanmar 6LP,

mye pga garantitiden, men jeg vet fra tidligere at uorginale deler og selv små forskjeller i spesifikasjoner

generelt kan gi problemer over tid (jeg tenker da ikke på filtere spesielt).

Redigert av Phoebe (see edit history)

Det er veldig stor forskjell på oljefiltre.

Uten at jeg kan særlig mye om oljefiltre, vet jeg jo litt.

F.eks. varier filtermateriale og oppbygging.

Effektivt filterareal varierer mellom like store filtre.

Hvordan funker bypass? Ved hvilket oljetrykk?

For oljefiltere er det nok litt mer sannhet i uttrykket at man får det man betaler for.

Yanmar lager ikke egne oljefiltre, de kjøper det fra en av de store produsentene, var det Fleetguard?

Et godt oljefilter er nok meget vel anvendte penger, men det behøver jo ikke ha yanmarpris selv om det har yanmarkvalitet.

Jeg skifter alltid oljefilter når jeg bytter olje, uansett om det er bil eller båt.

Litt oljefilterteori kan man lese her.

Redigert av Lotus (see edit history)

Jeg benytter dette oljefilteret på våre Yanmar 6LYA-STE.

dieselfilteryanmar.jpg

Jeg kjøper et halvt dusin om gangen hos Lekang på Såner i Vestby kommune og betaler ikke så mye for stykket.

Forfilter og hovedfilter på diselsiden og oljefilter til generator kjøpes samme sted. De enste filtrene jeg kjøper et annet sted er giroljefilteret som kjøpes fra ZF-Norge.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...