Fru Jacobsen Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Er det egentlig lov å slite med økonomien når renta er under 8%, hva i all verden tenkte dere på da pengene ble lånt på 3-4% da???? at rentene skulle holde seg på det nivået de neste tjue åra? og som jeg undret meg på tidligere i tråden her; er det virkelig en båt til et par tre hundre tusen som styrter hele familieøkonomien, eller er det bilene,flatskjermene,sydenferiene og levesettet generelt? Men er det slik at det virkelig bare er på grunn av båten så er jo problemet så godt som løst!! selg den og kjøp en kano.. Ny båt er lett å få tak i når rentene kommer tilbake på det dere mener er normalt rentenivå igjen, altså 3-4%. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Seastar Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 (redigert) ........De som av økonomiske grunner MÅ binde nå fordi renten er høy, vil garantert sitte igjen med Svarteper... igjen. Renten både skal og er på vei ned igjen allerede, og da sitter man der om et til to år med en negativ rentemargin til markedsrenten som ellers ville holde èn med både diesel, konjakk og rødvin i årevis. Artig vinkling dette, Phoebe, - for det er jo bare slik at de som planlegger ut fra egen økonomi og ting man må/bør ta hensyn til, alltid vil komme bedre ut av det, - enn de som ikke har kontroll på økonomien sin ved f.eks. å unnlate og føre budsjett og regnskap! Det er viktig å foreta fortløpende avgjørelser, som i den gitte situasjon VIRKER fornuftig på sin egen økonomi.....! Men, hva er det egentlig trådstarter ønsker synspunkter på......"Jeg sliter, men båten skal beholdes ! Flere som teller knapper ?" Han erkjenner at han på det økonomiske plan for tiden "sliter", - men han setter samtidig en forutsetning som jeg synes virker litt merkelig hvis man virkelig sliter med økonomien og eventuelt, - som jeg oppfatter han, - samtidig setter hus og hjem som førsteprioritet.............! Min ringe erfaring tilsier at det da kan være vanskelig å få til fornuftige løsninger........, men som konkret svar på trådtittelen: Nei, jeg teller ikke knapper! Redigert 17.Oktober.2008 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 De fleste legger vel inn en vesentlig sikkerhet, men hvis viktige forutsetninger som at en fortsatt er i arbeid eller at lånene kan betjenes med to inntekter (jfr samlivsbrudd) ikke slår til, ja da vil mange slite. Det å legge inn en margin som at en klarer seg uansett vil medføre at en aldri blir fattig, men heller aldri få noen økonomisk frihet. Klart det er lov å slite med økonomien, selv i en økonomisk gullalder... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Worry II Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 (redigert) Men, hva er det egentlig trådstarter ønsker synspunkter på......"Jeg sliter, men båten skal beholdes ! Flere som teller knapper ?" Ønsket først og fremst innlegg fra fra andre som teller knapper, ikke alle de som ikke teller knapper, men ser jo at de fleste her på BP har godt med knapper ! Redigert 17.Oktober.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Har vi virkelig det? Høye renter altså. Nei, jeg syens ikke vi har høye renter i dag. Da vi etablerte oss var renten på 7-8% og vi la inn at renten kunne bli 11-12% slik at vi hadde litt å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Enig med deg Kingsea.....jeg har stilt spørsmål tidligere i denne tråden, til trådstarter men ikke fått svar. Fremdeles vet jeg ikke hva trådstarter er ute etter......eller om dette rett og slett er en "goddagmannøkseskaft-tråd", plantet bare for liksom å skrive noe. Bortsett fra at han ønsker at alle som "sliter" litt og som teller knapper skal gi hverandre forståelse og trøst. Så, mange har misforstått, for det var ikke råd han var ute etter....bare å få svar fra de som teller knapper. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Hold ut - renta ramler nå: http://e24.no/boers-og-finans/article2718489.ece (ps - til dere som mimrer om 15-16 pst rente i slutten av 80- og begynnelsen av 90-åra. Husk at skattereglene den gang ga adgang til å trekke fra alle renter, mot nå 28 pst.) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Er det rart?Uten å bli "politisk", så viser stort sett all historikk at å binde renten i Norge ikke har vært lønnsomt. Det har jeg også alltid trodd og sågar påpekt i tidligere innlegg, men kan faktisk ikke huske å noen gang ha lest, sett eller hørt noen dokumentasjon på at dette faktisk er riktig, har du? Som tidligere nevnt så er andelen fastrentelån i Norge ca 7%, mens den i resten av "vår" del av verden er mellom 40 og 60%. Årsaken til det norske misforholdet er ifølge Johnsen (se nedenfor) er at det er banker, og ikke spesialiserte kredittinstitusjoner, som har hånd om mesteparten av de norske boliglånene. Hva er det vi tror vi vet i Norge som alle andre ikke vet? Bankøkonomene sier at fasttrentelån ikke lønner seg over tid siden det ligger en "forsikringspremie" innbakt, gjør det det? Bankene liker ikke å låne ut til fastrente siden de ikke har innlån til fastrente, men til flytende rente! Økonomiprofessor Thore Johnsen, omtalt som "den smarteste jeg kjenner" av nobelprisvinner Finn E.Kydland, mener at det er bankøkonomer, og store deler av norsk presse, som i åresvis har bidratt til å tømre fast farlige myter om fastrente! Fastrentelån kan man få alt fra et år til 20 år! Og hvis man ikke har råd til å betale flytende markedsrente fordi denne er vesentlig høyere enn fastrenten, ja hva er da egentlig alternativet? Mitt første boliglån tok jeg opp i 1987 til 15,5% og da, som nå, kunne man føre opp hele rentebeløpet (ter-av) man betalte på selvangivelsen. Forskjellen er at effekten i dag er 28% (hilsen skattereformen til Gro Harlem Brundtland!) mens den den gang kunne være så høy som ca 66%, avhengig av innteksnivået. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Så, mange har misforstått, for det var ikke råd han var ute etter....bare å få svar fra de som teller knapper. Vel, da har han implisitt fått et svar. Det er ikke så mange andre som teller på knappene. De fleste ser ut til å ha holdt seg innenfor det man kan betjene, eller man har sikret seg mot uventede kostnadsøkninger. For egen del var det aldri et tema å kjøpe både nytt hus og ny båt. Da vi kjøpte båt i år var det et klart valg om at vi da ikke kunne kjøpe noen av de husene vi hadde sett på. Da vi etablerte oss hadde vi gjeld som var over 3xbrutto inntekt. Vi har ikke tenkt å komme dit igjen - for det var ganske trange tider den gang. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 (redigert) Det har jeg også alltid trodd og sågar påpekt i tidligere innlegg, men kan faktisk ikke huske å noen gang ha lest, sett eller hørt noen dokumentasjon på at dette faktisk er riktig, har du? Nå skyter jeg antagelig meg selv i foten her, Mouche, når jeg mener og svarer "ja"... ... selv om jeg på stående fot ikke kan huske eller gjengi konkret litteratur eller referanser. Men rentebinding er som jeg nevner over sammenlignbart med aksjekjøp, for at det skal lønne seg, må det god "timing" til. Dersom det brukes taktisk i økonomisk planlegging, kan det være meget lønnsomt. Det betinger imidlertid at du forhandler deg til en grei fastrente når renten allerede er lav og har en fremtidig tilsynelatende stabil kurs. Skulle en uventet renteoppgang komme, sitter du med din garanterte og lave rente, mens svingningene i allerede lavperioder er minimale, dvs liten eller ingen risiko. Sett i lys av dette, er det rart ikke flere "spekulerer" i fastrentelån". Motsatt; Å binde seg til en høy rente i lavkonjunktur, for så å sitte med denne i årevis når renten igjen er gått ned. Sett over tid tilsier historikken igjen at etter enhver rask markedsnedgang, kommer en langsom, men adskillig lengre oppgangsperiode (bear/ bull). Her løper rentebanen og aksjemarkedet nærmest parallelt. Det tragiske er at det stort sett er i høyrenteperioder at fastrentelån blir trukket fram som "hjelp". Jeg sier ikke at fastrente ikke kan være lønnsomt, men det betinger at den brukes taktisk i lavrenteperioder og ikke som en nødløsning når renten allerede er på topp. Ellers har Bitteliten i tillegg oppsummert gode argumenter for å vurdere fastrente over, men det er greit å vite hva man gjør og se dette i lys av fremtidige konsekvenser. Redigert 17.Oktober.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Worry II, en liten trøst i elendet. Nå har DNBNOR varslet at de setter ned renten med 0,6%. Det tisvarer det de varslet at de skulle øke med for en 2 ukers tid siden. Så da blir det vel fortsatt 7,25% Innenfor 60%. For håpe at dette er starten på en liten reduksjon i rente nivået igjen. Men tror det blir lenge til vi ser 5 tallet igjen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Worry II Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Ja, det er jo et godt signal ! Også jeg som bytta fra DNB Nor til BnP Paribas for noen uker siden Men de kommer vel etter alle sammen snart Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Ellers har Bitteliten i tillegg oppsummert gode argumenter for å vurdere fastrente over,men det er greit å vite hva man gjør og se dette i lys av fremtidige konsekvenser. Som stort sett er svært sammenfallende med hva jeg har skrevet i diverse innlegg over lengre tid! Hvis man skal spekulere så er det å binde/ikke binde renten helt uinteressant og gir svært liten avkastning! Hvis man derimot bruker aksjemarkedet på den måten som du antyder at rentemarkedet kan brukes, ja da vil man tjene penger. Hvis man attpåtil girer denne investeringen, og har rett, ja da blir man rik! Hvis man begynner å handle i opsjoner, ja da er moroa i gang, i allefall inntil man bommer eller blir overmodig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 må det god "timing" til. Og en svært stor porsjon flaks, hvis man kan kalle renteøkning det. Å binde renta er ett veddemål med svært dårlige odds. Bankene har horder av analytikere som prøver å finne ut av fremtida. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Hvis man derimot bruker aksjemarkedet på den måten som du antyder at rentemarkedet kan brukes, ja da vil man tjene penger. Hvis man attpåtil girer denne investeringen, og har rett, ja da blir man rik!Hvis man begynner å handle i opsjoner, ja da er moroa i gang, i allefall inntil man bommer eller blir overmodig! Dersom du investerte 10.000,- kroner i Enitel for et år siden, har du i dag 0 kroner. Hadde du investert 10.000,- kroner i Stepstone for et år siden ville du i dag hatt litt over 140 kroner. Dersom du derimot hadde investert 10.000,- kroner i pils, kunne du kose deg med et par pils om dagen. Når året var omme, ville du kunne innkassere 720 kr i pant, det vil si omtrent 414 % høyere avkastning enn ved investering I Stepstone. Ellers ser jeg at mange diskuterer for og imot fastrente. De fleste har vel langsiktige lån og da viser vel historien at flytende rente er det mest fornuftige. Skulle det komme perioder der renten blir ekstra høy så har vel de fleste mulighet til å kutte eller gå ned på avdrag for kortere tid. På kortsiktige lån til f.eks. båt så kan fastrente i enkelte tilfeller falle heldig ut. Men da skal du både være god og heldig. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Seastar Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 ........Dersom du derimot hadde investert 10.000,- kroner i pils, kunne du kose deg med et par pils om dagen. Når året var omme, ville du kunne innkassere 720 kr i pant, det vil si omtrent 414 % høyere avkastning enn ved investering I Stepstone. ...... @Ha, - den var ikke dum, - men med et "klart" hode så tror jeg man finner bedre økonomiske løsninger totalt sett......., og en bedre helse også kanskje? Veldig viktig med humor opp i det hele også ja..! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Dersom du derimot hadde investert 10.000,- kroner i pils, kunne du kose deg med et par pils om dagen. Når året var omme, ville du kunne innkassere 720 kr i pant, det vil si omtrent 414 % høyere avkastning enn ved investering I Stepstone. Ah, da skjønner jeg hva naboen dreiv med, han var investor, storinvestor tilogmed! Må ha bomma litt siden han mista jobben og huset. Men sånn er jo livet for spekulanter. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Må ha bomma litt siden han mista jobben og huset. Men sånn er jo livet for spekulanter. Uffda... Glad jeg ikke er riktig der enda Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Dersom du investerte 10.000,- kroner i Enitel for et år siden, har du i dag 0 kroner.Hadde du investert 10.000,- kroner i Stepstone for et år siden ville du i dag hatt litt over 140 kroner. Man legger ikke alle eggene i et rede. Man sprer seg i flere aksjer og putter heller ikke alle pengene i akjsemarkedet, men lager en balansert portefølje med bankinnskudd, obligasjoner, aksjer osv Skal man satse på høyrisiko-aksjer så skal man satse et beløp man kan avse uten at det går utover ens totaløkonomi, og satser da f.eks på ti forskjellige akjser. Tre går konk, tre gjør "ingenting" og fire tar helt av slik at summen blir en god og positiv avkastning. Hvis man satser alle pengene kun på en aksje og dette er en høyrisiko-aksje atpåtil, ja da har man skjønt alt for lite av aksjemarkedet til at man bør engang vurdere det, etter mitt syn! :nono: Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Man legger ikke alle eggene i et rede. JO , alle som ikke er en gjøk gjør det :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Langs land Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Man legger ikke alle eggene i et rede. Bare for å være pirkete, det heter vel: ..alle eggene i en kurv. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Hvis man satser alle pengene kun på en aksje og dette er en høyrisiko-aksje atpåtil, ja da har man skjønt alt for lite av aksjemarkedet til at man bør engang vurdere det, etter mitt syn! :nono: Nå var ikke mitt innspill om Enitel- og Stepstone-aksjer noe forslag til etterfølgelse Mouche, ei heller personlig erfaring. Håper også alternativet jeg nevnte til slutt ikke vurderes. :nono: For å være seriøs; det gamle ordtaket "tæring etter næring" har vel fortsatt mye for seg. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Superkul Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 hva med ordentlig budsjett ????? sett opp hver eneste krone du har i faste utgifter og del på 12 jeg følte vi levde fra hånd til munn og det var et strev vær gang di store regningene dukket opp - som fks begynnelsen av året (nesten konk etter julestria) 2 biler x årsavgifter og veiavgift suuuuuuuuuuuukkkkkkkkkkk - når man endelig kom i mål så raset det på seg igjen - aldri følelsen av å være litt i pluss............. Etter vi tok oss selv i nakken og gjorde dette fikk vi virkelig god råd og ikke minst god oversikt - ser man at det er ting som knekker alt så kvitte seg med det ... et annet godt råd : flytt til fredrikstad - billigere boliger nærme harryhandel som gjør det 10 gngr billigere å leve + en helt annen meny på bordet - slafs og det beste : du er nærme havet ved di beste stedene jeg har bodd litt rundt og er fra oslo og landet i fredrikstad for 5 år sia og der blir jeg til asken blir spredd utover skjærgården her Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Worry II Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Godt innlegg jab Sikker på at det ikke er 20 ganger billigere å bo i Fredikstad Men jeg har båtblassen min i Moss, så jeg ligger ikke langt unna om sommeren, da ! Jobber med nytt budsjett, men jeg tar som sakt noen avdragsfrie mnd for å komme i vater ! Ellers er jeg til dels enig i at stedet du anbefaler er en bra plass å flytte til, men må vente til unga er store nok til å ha bil først ! Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Fillern, jeg sliter med å få endene til å møtes... jeg han masse gjeld, stort hus i Oslo. Teller hver krone og har sluttet å sløse for lenge siden ! Sikker jobb, orden på livet, men nå føler jeg at jeg mister kontroll på penger ut..! En ting er sikkert, ... og det er at båten skal beholdes ! Sjøen og båtlivet har høy pris, men selger heller bilen... Flere som opplever samme problemstilling ? Håper på sympati Starter like godt med begynnelsen her. Du har fått sympati i bøtter og spann her Worry II, så jeg tillater meg å helle litt malurt i begeret. Sammenhengen stort hus til en verdi av 6 mill. og masse gjeld er selvfølgelig. Har forsåvidt forståelse for "affeksjonsverdien" av huset og hvis dette er reelt så selger du selvfølgelig båten. Hvis båten er det viktigste så selger du huset. Det er ikke alltid man kan få i pose og sekk! For meg så virker dette som et luksusproblem og tror nok mange sitter hardere i det en dette.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.