Draco24styling Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Synes du skal¨selge båten din jeg! Så kjøper du deg heller en billigere båt. Det er jo tross alt å komme på vannet som teller Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kodvaag Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Sympati fra Sørlandet oversendes! Prøvde å skrive noe klokt, men det ble ikke særlig klokt, mest belærende og dumt. Så jeg slettet det, og fant ut at du får nøye deg med sympatien. For all del, IKKE selg båten, du får ikke mer for den enn et års verditap på en fin bil. Når du står opp, og snøstormen uler, da hjelper vel tanken på en båttur i solskinn på for å komme seg ut av senga og på jobb. Virker på meg i alle fall.... Stå på, og prøv å få jobbet litt overtid innimellom. Det gir mindre tid til å bruke penger, og bittelitt mer i kassa... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Daffy Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Det tror jeg er klokt... Men uansett... gjør hva du kan for å unngå avdragsfrihet. Det utsetter bare problemene. Det må bli siste mulighet... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Baywatch Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Sympati herfra også - kan lett sette meg inn i situasjonen! Ingen krise her ennå, men merker jo at renten stiger, og at vi har fått barn i huset. Tross alt er du ikke så verst stilt, du sitter på store verdier! I verste fall går det jo an å "snobbe litt ned". Ikke at Marex 77 er veldig snobbete, men man kan jo ha det fint på sjøen i noe rimeligere også. Uansett, dette ordner seg. Som andre nevner, ta en prat med banken, de er som regel løsningsorienterte Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 For all del, IKKE selg båten, du får ikke mer for den enn et års verditap på en fin bil. Det er så sant ! Båten er vel ikke vært mer enn 300 k. Huset kanskje 6 mill., men den digge balja er jo deler av hva livet er verdt å leve for !! Huset er familearv, får det aldri igjen hvis jeg selger, må vite... Bare nyere båt (tenker ikke på Marex 350 Scandinavian Criuser!!!!!!! :nono: ) Men uannsett et tankekors.. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hvis det er et hus til 6 mill, kan du kanskje leie ut deler av det? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Worry II Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Uansett hva du gjør, så er det viktig å beholde noen hobbyer man virkelig trives med. Det er en brukandes oppskrift på et godt liv, ja. For min egen del er det lenge siden jeg kvittet meg med bilen, og klarer meg egentlig bra med båt og sykkel. Leilighet eller hus kan leies ut hvis man kan bo i båten Likevel, før jeg kjøpte båt regnet jeg en del på drifts- og vedlikeholdsutgifter. Det er en del her på baatplassen.no som ivrig argumenterer mot slik selvpining, men det er ganske greit å ha sjekket at man har råd til å eie en båt og ikke bare hadde råd til å kjøpe den. En annen ting er at det slett ikke er noen garanti for at alt går som planlagt. Uforutsette utgifter kan (vil?) komme uansett hvor gode planer du legger, og selv om det ikke koster så mye kan du risikere at båten blir liggende på land i uker og måneder på grunn av en eller annen reparasjon. (Noen båter kan legges på land en stund for å spare penger, og du verden så mye kjekt snekkeri og plastarbeid som du kan fylle fritiden med.) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Flytt inn i 45kvm leiligheten selv. Lei så ut resten av huset. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Worry II Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Ikke sikkert det lønner seg - for da må man skatte av leieinntektene Men er det så trangt at dere ikke har råd til mat så selg båten. Roaldbjs råd mener jeg må være under forutsetning av at man faktisk har råd til de livsnødvendige tingene. I mitt liv inngår ikke båt der. Redigert 13.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Det viktigste er at de avgjørelser som tas gjøres sammen med familien. Jeg setter båten over det meste, men er ikke villig til å sitte igjen alene nede i båthavnen. Kreativitet for å beholde båten er jeg derimot absolutt tilhenger av. Feks å leie ut huset og bo litt enklere for en tid. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 1) om du har høye renteutgifter og flytende rente: det går an å binde rentene på et lavere nivå i dag. De lærde strides om det er klokt - men da får du i hvertfall ned de månedlige kostnadene. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på at renta kan bli lavere om du binder den nå. Og det kan godt være at det er smart. Selv med de redningspakkene som er kommet frem i dag, er beløpene i seg selv så store at jeg er skremt. Virker ikke dette hva da, vil renta løpe løpsk? Jeg tror det roer seg en periode nå, men hva med neste finanskrise? Tipper den er like rundt hjørnet, fordi det er jo noe her som ikke fungerer. Uansett, jeg tror man må passe på både lån og innskudd fremover. Og lag budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Ikke nødvendigvis. Ikke hvis du selv bor i den klart beste del av huset. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Sympati skal du få. Men, ikke selg båten. Har du sjekket Skandiabanken? Der kan du ha så mye som 40 års løpetid på lånet. Så kan du bare endre når renta er lav igjen (for det blir den!) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Tja, stort hus i Oslo, og en billig båt i forhold til hus. Kanskje en tanke å bytte til et mindre hus, og en større båt? Du avgjør....du har alternativene. Sympatierklæringer rekker ikke langt her..... Redigert 13.Oktober.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Hvorfor ikke ta en periode nå hvor du bare betaler renter, om 1-2 år tid er rentene nede i 5-6 % . Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Er det noe som er sikkert så vil det være at rentenivået om 2 år er det ingen i denne verden som vet hva er. En kan gjerne tro, ønske at renten er nede på 5 - 6 %, kun tiden vil vise hva den virkelig er. Får bare håpe at det ordner seg for trådstarter slik at båten kan beholdes. Redigert 13.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Får bare håpe at det ordner seg for trådstarter slik at båten kan beholdes. Ett har ens fulle oppmerksomhet å beholde skuta, takk Hansi ! Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Ikkje for å virke nedlatande, men stort hus i Oslo koster veeeeldig masse... Vurdert å flytte litt uttom sentrum om du ser at du sliter? Prisane raser veldig fort om du kjem deg litt vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Fant min ballanse i livet, stor båt og ingen hus, perfekt. Våkner opp på morgenen mitt i hobbyverden og kommer hjem fra jobb til min lille hobbyverden Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
kurth Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Når det gjelder renteutviklingen fremover viser jo beregninger fra Statistisk Sentralbyrå at styringsrenten i 2010 skal ned i 3.5 %. Hvis dette slår til og med bankenes påslag vil renten ligge på ca 5 % , innenfor 60 % av lånetakst. For at renten skal ned er det liten tvil om pga. nedgangtidene vi nå er på vei inn i . Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Jeg kan vel egentlig ikke påstå at jeg vet åssen du har det, men jeg tviler ikke på at det kan være en litt slitsom situasjon. Har selv ikke problemer med økonomien (heldighvis) selv om jeg er eier av en spltter ny bil og snart en splitter ny båt. Hus skal også kjøpes innen neste år. I tillegg til foto/data som interesse så synes jeg det går helt fint for min del. Vi har fast jobb begge to med greie inntekter. (vi er ikke rike). Hadde jeg ikke fått endene til å møtes så hadde nok desvere båten røket først. Da dette kun er en luksusgjenstand for meg. Bil er jeg helt avhengig av, og det er jeg jo sef. også av ett sted å bo. Fotoapparater ligger jo der, samt ett par pc'er, men disse ligger det tross alt ikke mye pengene i. Mat og andre mer prioriterte utgifter blir for dumt og kutte vekk grunnet båtbruk. Kanskje problemet ditt rett og slett er at du ikke heeelt klarer å prioritere riktig? Har man ikke råd, så har man ikke råd liksom.... Brutalt men enkelt sagt desverre. Man har jo MIDLERTIDIGE "løsninger" ala forbrukslån, men dette også skal jo sef. betales tilbake. Hvis du vet at økonomien er på bedringens vei, så kan du jo forsøke med ett lite forbrukslån... men om det er spesielt lurt tviler jeg på. Heldighvis så har jeg også styrt unna lettvinte lån.... I en alder av 32 år, så har jeg vel egentlig (vertfall for det meste) tatt de riktige valgene hva økonomi angår. Slet litt med å betale min første splitter nye bil som 19-åring, men ikke mer enn at jeg måtte skorte ned på en bytur pr. mnd. Vet ikke helt hva jeg skal si til deg.... men det kan jo hende at du må vurdere og endre din økonomiske strategi en smule? Uansett.... så ønsker jeg deg lykke til, og min sympati har du med deg! :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Hebbe Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Man har jo MIDLERTIDIGE "løsninger" ala forbrukslån, men dette også skal jo sef. betales tilbake. Hvis du vet at økonomien er på bedringens vei, så kan du jo forsøke med ett lite forbrukslån... Et forbrukslån til å dekke løpende utgifter er en dårlig løsning om en har problemer med å klare sine utgifter. Dette er dyre penger som er meget tungt å betale tilbake med en anstengt økonomi. Er problemene store så er vel ferie og fritid det første en bør kutte ned på for å komme på den riktige side av streken. Det første som hadde blitt solgt til meg er hytta og båten, det er i huset vi bor og lever våre liv. Båt og hytte kan en igjen kjøpe den dagen økonomien er i orden igjen. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.