Jump to content

Jeg sliter, men båten skal beholdes ! Flere som teller knapper ?

Worry II

Recommended Posts

Forbrukslån er døden for en allerede anstrengt økonomi! :nono:

Desom du har et hus som stå i rundt 6 mill. regner jeg med at ALT du har av lån er med 1. prioritets pant i huset? Dersom du har andre lån bør du vurdere om alt kan overføres til lån på huset.

Har ellers full forståelse for at du vil beholde båten. Akkurat nå er det heller ikke gode tider for båtsalg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Som sagt av andre så vet vi med stor grad av sikkerhet veldig lite om hva rentenivået på boliglån vil bli i fremtiden. Vi vet også "beyond reasonable doubt" at hvis man gjør det motsatte av hva ekspertene spår (de virkelige ekspertene, ikke oss her!) så vil det med stor grad av sannsynlighet være riktigere enn å følge ekspertenes råd! :yesnod:

Men noe vet vi da; renten på boliglån idag er på 7,5/8,5% (basert på de varsler som er sendt ut fa bankene) med god sikkerhet, men dette er uten sikring for fremtidige endringer opp/ned. Vi vet også hva det vil koste å sikre seg ved å inngå et fastrentelån nemlig ca 6,4% effektivt innenfor 60% og det er uavhengig om man binder renten for 3,5,10,15 eller 20 år! Hvis man har sikkerhet innenfor 80% så vil renten bare være marginalt høyere.

Et siste element i regnestykket er jo å få en avdragsfrihet for 2,3 eller 5 år. Sikkert mange som vil tenke/si at det er uforsvarlig å ikke betale ned på lånet, hvorfor det? Hvis man allikevel har anledning til å betale ned på lånet så kan man jo gjøre det, eller sette disse pengene inn på en høyrentekonto. Eller man kan tenke som så at hvorfor skal jeg leve fattig og dø rik? Og så sier mange at, jo, men tenk på pensjonistalderen da skal jeg jo ha litt å kose meg med og med lavere inntekter, som pensjonist, så vil jeg ikke ha råd til å betjene lånet. Joda, det har man fordi lønnen har doblet seg i mellomtiden mens lånebeløpet er uendret og samtidig har man kanskje lagt til side litt penger? Og kanskje man ikke skal bo i et stort og tungdrevet hus i sin alderdom? Og hvis man på liv og død skal det så kan man jo selge huset til en bank og bli boende "sin tid ut".

Mulighetene og alternativene er mange og jeg tror at noen og enhver kan ha godt av å se på hvilke alternativer som faktisk foreligger og kanskje man til og med får seg noen aha-opplevelser som betyr at gamle fordommer kan endre litt på? Det er jo i allefall mulig?

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En skikkelig gjennomgang på hva pengene egentlig går til er faktisk ikke så dumt. Mange er f.eks dobbeltforsikret. Man er forsikret gjennom jobben med en ulykkesforsikring og en slik har mange privat i tillegg. Blir du utsatt for noe så får du ikke dobbelt opp. Forsikring på mobilen er bare å glemme, den dekker reiseforsikringen din. Undersøk om du gjennom jobb eller fagforening har gode priser på forsikringer, her var det en del å hente for min del.

Et annet tiltak som jeg selv har gjort er dele opp utgiftene til forsikringer i månentlige avdrag på autogiro. Hos f.eks Gjenstridige koster ikke dette noe ekstra så lenge man har autogiro, summen er lik som om jeg batalte alt i en kladeis. Så slipper jeg denne evindelige stjernesmellen en gang i året..:smiley:

Hvis man ikke har råd til å bruke båten en periode så kan man jo leie den ut om man ikke vil kvitte seg med den. Kansje det faktisk er lurt nå som markedet er så tregt. Sikkert nok av dem som ikke har råd til båt som kunne tenke seg å leie.

Du har min største sympati. Har vært der, håper jeg aldri kommer dit igjen. Men det vet man ikke.

Økonomien kan se lys ut, men så skjer det noe uforutsett og alt blir snudd på hodet.

Du sier at du ikke vil selge båten. Ok, men husk båten er bare en "ting" som kan kjøpes igjen senere, når økonomien har rettet seg. Men det er ditt valg, og for å si det sånn. Jeg skjønner deg, hadde vært med ett veldig tungt hjerte jeg eventuelt hadde satt båten til salgs.

Har ikke lest alle svarene så grundigt, så vet ikke om disse rådene som jeg nå kommer med er nevnt før.

Først og fremst. Snakk med banken FØR problemene blir for store.

Hvis lånene er stykket opp i flere saml alle til ett.

Bruk huset som pant (Estimert verdi 6 mill.) skulle gjøre det mulig for deg å få alt innenfor 60%.

Hvis ikke. Så har du veldig mye gjeld og ett salg av huset er kanskje eneste mulighet. Dette skulle frigjøre såpass med penger at muligheten for ett rimligere bo er til stedet.

Å ta ett forbrukslån er "som å pisse i buksa hvis en fryser". Hjelper der og da, men dette er dyre lån. Er vel en effektiv rente på drøye 20%. Som også skal betales tilbake

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Guest Avmønstret#

Ville ikke hengt for mye håp på utleie av deler av boligen.

Må huske at det er en plass rundt 100 000 fremmedarbeidere i østlands/oslo området som skal hjem i løpet av et par år. De fleste leier bolig.

Leiemarkedet vil miste mye av piffen i tiden som kommer. Er det sentralt nok, og bra nok, så får man jo alltids leid ut, men ikke nødvendigvis til de prisene som er i markedet i dag.

Og skal man ha stabile leietakere i ett leiemarked som er på vei ned, samtidig som boligprisene synker, ja da må man vel ganske bra ned i pris.

Forøvrig all sympati herfra.

Fillern, jeg sliter med å få endene til å møtes... jeg han masse gjeld, stort hus i Oslo.

Med masse gjeld så er det vel greit å frigjøre så mye kaptial som mulig for å redusere gjelden... etter mitt syn så er båten noe av det første som bør selges om dette kan birdra til å redusere gjelden... sitter en godt i det med bolig, så kan selvsagt denne også selges og en rimeligere bolig kan anskaffes... mener det var snakk om en bolig med verdi på 6 mill i ett innlegg tidligere i tråden, som neppe er en blokkleillighet i Veitvet..

Det handler om prioriteringer til slutt og hva en villig til å betale eller offre for de prioriteringer en har tatt... Men nødvendigheten av en båt til noen hundretusen anser jeg som liten siden dette er belastning for familieøkonomien.. alt som blir en belastning blir ikke noen glede for familien etter mitt syn..

Så selg båten og bilen om dette vil kunne gjøre hverdagen lettere for deg og familien.... alternativt så kan huset selges og en rimeligere bolig kjøpes om andre prioriteringer er viktigere...

It's up to you and your family to decide what you want...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mitt forslag:

Sett opp en dønn ærlig oversikt over hva båtholdet koster deg per sesong. Denne må inneholde følgende poster:

Rentetap på antatt salgsverdi

Antatt nedskrivning

Forsikring

Båtplass sommer + vinter og kostnader til løft med mer

Kostnader knyttet til service og vedlikehold

Kostnader til foreninger ol

”nødvendige” oppgraderinger og kostnader som kommer på uten at de strengt tatt er nødvendig

Hold kostnader til bruk utenfor, dette kan tas av ”feriekontoen”

Så må man bare se på om gleden står i samsvar med kostnadene, og gjøre et valg. Som andre her påpeker er det imidlertid dårlig økonomi å selge noe i et marked som står stille, så det er grunn til å ha et konservativt anslag på hva en får ved salg….

Det å legge båtlivet på hylla noen år er ikke noe nederlag.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

I disse dager er det nok mange som sliter. Det som er så fordømt er at "systemet" ofte legger opp til at sliter du i dag skal du også slite fremover. Det er derfor utrolig viktig å disponere de midler man nå måtte rå over slik at ikke situasjonen blir verre

I oppgangstider er det ofte slik at "resultatet" i privatøkonomien går bra, husprisene stiger, lønningene stiger etc. For å omsette det positive resultatet i økt likviditet tyr folket til kredittkort, forbrukslån, avdragsfrihet, rammelån og annet. Dette styrker likviditeten, men forbruket svekker resultatet.

I nedgangstider stiger prisene på denne innkjøpte likviditeten og det ser vi resultatet av nå. En økonomi som er basert på sterk resultatoppgang både i bedrifter og privatøkonomi har blitt tatt ut i enorme likviditetsøkende tiltak. Dette koster nå som prisen på penger er økende. Derfor, se på resultatet og balansen i økonomien. Dette trenger ikke være vanskelig. Husk at nå som boligprisene synker vil gjeldsgraden øke dersom man kjøper seg likviditet gjennom f.eks. avdragsfrihet.

Det koker ned til å prioritere det man må ha på kort og lang sikt. Dersom båt er noe man må ha, vel da må man tilpasse resten av økonomien til dette. Husk bare at negativt resultat i privatøkonomien ubønnhørlig fører til redusert likviditet på et senere tidspunkt. Det er tross alt likviditeten vi kjøper mat med så til syvende og sist er denne det viktigste.

- anders m.

Kjøpte båten i fjor som nybegynner med båt over 15 fot. Trodde at de 23 fotene skulle være tilstrekkelig for oss to til å nyte livet på sjøen. Ble jammen litt overrasket over de årlige kostnadene med å eie og bruke båten. Det var vel enkelte punkter vi ikke hadde tenkt godt nok gjennom i forkant. Etterhvert ble vi også tatt av det sterke ønsket om å få en større båt. Drømmen er 29-33 fot, men har hatt mange styremøter med meg selv - og fruen. Selvfølgelig er ønsket der, men det er også en ok følelse å ha kontroll på den økonomiske siden av å ha båt. Får heller ha litt "mindreverdighetsfølelse" når vi angrer opp ved siden av andre større båter. Trøsten får være at denne er tross alt vår, og i sommer tilbrakte vi flere uker sammenhengende i disse 23 fotene. det er vel hva en gjør det til selv, og ikke minst hvilke krav en stiller. Lykke til med økonomien i disse tider, og ta vare på hobbyen også -den er med på å gjøre livet rikere. :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Guest Avmønstret#
.. sitter en godt i det med bolig, så kan selvsagt denne også selges og en rimeligere bolig kan anskaffes... mener det var snakk om en bolig med verdi på 6 mill i ett innlegg tidligere i tråden, som neppe er en blokkleillighet i Veitvet..

Er enig i "det store" resonnementet. Men det er en dynamikk i boligmarkedet som må taes med. Dyre boliger faller mest i pris. Da mener jeg dyre med forstålesen "totalt" og pr. m2. Dvs at store boliger, som til sammen koster mye, faller mye i pris, små boliger, som har høy m2 pris, faller også mye.

De boligene som faller minst er i "fornuftstørrelsen", som feks en 3-4 roms blokkleilighet på Veitvet.

Ergo vil det å selge en stor bolig, for å kjøpe en mindre, realisere et "unødvendig" stort tap i dagens marked. Markedet for store boliger i Oslo har jo vært treigt i over ett år nå, og endra lengre for de virkelig dyre boligene. Men må man så må man.

De som var "smarte" (ingen jeg kjenner :lol: ) solgte sin store bolig for 1 1/2 år siden, kjøpte blokkleilighet på Veitvet, satt penga i banken og venter nå på å gå inn i aksjemarkedet, evt. kjøper seg en kjempediger bolig billig fra en som tapte alt på aksjer. :cool:

Duverden så enkelt det er å være etterpåklok :lol:

Ja, mange tanker om salg av huset.. Så lenge boligen er attraktiv, tror jeg den selges uannsett. Men det er mange tanker som surrer om jeg skal eller ikke. Hvis man først selger et hus på Ekeberg i Oslo, så får man aldri noe slikt igjen ! Må prøve å beholde, så jeg får heller følge noen av deres råd med å kontakte banken. Har tenkt til å leve i 30 år til, så jeg får kanskje strekke løpetiden litt...

Det nevnes binding av renten her noe jeg ikke tror er lurt da det er en grunn til at du blir tilbydt lavere rente hvis du binder den i 3-5-10 år. Jeg tror uten at jeg vet at det heller vil lønne seg å få satt ned avdragene eventuelt kutt de helt for en periode. Har du et godt forhold til banken din vil dette ikke være noe problem.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det nevnes binding av renten her noe jeg ikke tror er lurt da det er en grunn til at du blir tilbydt lavere rente hvis du binder den i 3-5-10 år. Jeg tror uten at jeg vet at det heller vil lønne seg å få satt ned avdragene eventuelt kutt de helt for en periode. Har du et godt forhold til banken din vil dette ikke være noe problem.

Det er ikke sikkert det er lurt - men det kan være en god kortsiktig løsning for 1-3 år for å få kontroll.

Banken vår advarte på det sterkeste mot å binde renten for 4 år siden på rundt 4,5%. Vet ikke om det var et godt råd heller jeg :wink:

Båt er luksus. Innse det med en gang. Selg båten og få skikk på økonomien. Verre er det ikke.

Så kan du kjøpe deg en båt den dagen økonomien igjen tillater det.

Hvor mange dager bruker du båten i året? Hva koster den i driftsutgifter? Nei, regnestykket er veldig enkelt. har du ikke råd til luksusen det er å ha båt, så lar du være.

Prioriterer du båt fremfor det meste? Vel, få deg et mindre hus!

Guest Avmønstret#
Båt er luksus. Innse det med en gang. Selg båten og få skikk på økonomien. Verre er det ikke.

Så kan du kjøpe deg en båt den dagen økonomien igjen tillater det.

Eller kjøpe en gammel "landstedsbåt" med HT og kalesje. Koster ikke mange kronene og billig å drifte, men allikavel nok til å få seg fine turer på sjøen. Er man ivrig kan man ta med campingutstyr og overnatte også.

Å selge for å så sitte helt uten båt er vel neppe en opsjon hvis man "har det i blodet".

Kan vi ikke heller si at dyr båt er luksus? :yesnod:

Det er ikke sikkert det er lurt - men det kan være en god kortsiktig løsning for 1-3 år for å få kontroll.

Banken vår advarte på det sterkeste mot å binde renten for 4 år siden på rundt 4,5%. Vet ikke om det var et godt råd heller jeg :wink:

Hvis man ved å binde renten får ned utgiftene og dermed kan bli boende i huset, som er det man ønsker, så er det vel lurt? Eller kanskje man sågar (nesten) ikke har noe valg? Og som jeg har sagt mange ganger her på forumet, også i denne tråden, lytt til ekspertene og gjør det motsatte av hva disse anbefaler!

Og igjen, hvorfor betale avdrag hvis man i dag ikke egentlig har råd til det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

6 mnd forskyvning av avdrag? Hvis det er nok til å beholde en båt så var det vel ikke så storegreiene?

Generelt gjelder vel det prinsippet at man kjøper det man har råd til, og har det man har dersom man har råd til å ha det. Verre enn dette er det vel ikke?

Kan ikke helt se at jeg skjønner problemet ditt....ikke i det hele tatt faktisk. Men, det var kanskje ikke meningen at alle skulle forstå det heller......

Kan ikke helt se at jeg skjønner problemet ditt....ikke i det hele tatt faktisk. Men, det var kanskje ikke meningen at alle skulle forstå det heller......

Nei men det kunne faktisk hende at det var flere enn meg her på BP som merket presset, da nimbuster ! Trodde jeg skulle få svar fra flere som sleit ! Regner ikke med at de som har under 3 mill i gjeld har samme problem som meg... eller oss ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...