Pelle Parafin Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Regner ikke med at de som har under 3 mill i gjeld har samme problem som meg... eller oss ? Vel... Vi har langt under 3 mill i gjeld, men lever ikke fett på noen måte, må tenke over hva vi bruker pengene på... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Hva med en ekstra jobb! Hadde selv det i noen år. Finansierte boligtomt og en del til huset på denne lønna. Ja det er tøft med 2 jobber. Men synes selv det var verdt slitet med tanke på penger jeg slapp og låne Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bjerknez Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ifg. sløsekalkulatoren, så sløser jeg for 60.000 kr. i året. Så lenge jeg fint har råd til å "sløse" 60.000kr. så har jeg ingen problemer med det. Jeg røyker bla. og derfor så ser jeg ikke på dette som sløsing egentlig, selv om det er en utgift man KAN klare seg uten. Men uansett, så utgjør alle disse "sløse"-summene en del av min hverdag. At jeg feks. koster på meg en taxi kontra det å kanskje prioritere buss når jeg har tatt meg en dram eller ti er noe jeg gledelig tar meg råd til. Sjokolade burde jeg kanskje holdt meg unna, men litt til kaffen "må" jeg liksom ha enkelte ganger. Det hele handler om livskvalitet, og daglige gjøremål som krever at det forsvinner en slant her og der. Men det er vesentlig lettere rent psykisk/økonomisk og selge båten og kanskje bli kvitt problemet, enn å kutte ut ALLE andre goder som tross alt ikke utgjør så veldig mye i det store og hele når man sliter med økonomiske problemer. En dråpe gjør havet større så klart, men hvis man ikke skal unne seg noe på den "sløselisten" bare for å få lov til og beholde båten, så hadde vertfall MIN moral sagt stopp! Konklusjonen er enkel: Har man ikke råd til fløte i kaffen, så selg for guds skyld båten! Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
bjoris Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Ser ut til at det ble ganske mange som måtte fortelle at de IKKE sliter, det var vel ikke disse du ville høre fra? Jeg har bare skumlest tråden, men har du vurdert å selge båten og kjøpe en seilbåt. Du kan få utrolig mye fin seilbåt for en liten pengesum og du slipper unna dyre kostnader som diesel og forsikring som jo passer dårlig hvis en har dårlig likviditet. I tillegg har du jo en eldre båt med potensielt store kostnader dersom ting ryker... Vi gikk fra seilbåt til motorbåt og nå i år tilbake til seilbåt. Når vi hadde motorbåt ble det svært mye dyrere å bruke båten. Det var diesel selvsagt, men alle kostnadene til ting som måtte holdes i orden syns jeg var mye mer frustrerende enn dieselforbruket. Min erfaring var at det var mye mindre utlegg på en seilbåt (har hatt også hatt gml. seilbåt). Det er selvsagt mye som kan ryke der også, men det er mer ting som kan tas over tid, noen slitte tau og seil går fint ann å bruke, men er turboen røken så er det røken, da står du der... Redigert 15.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hydrox Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Ser ut til at det ble ganske mange som måtte fortelle at de IKKE sliter, det var vel ikke disse du ville høre fra? Dette er et godt poeng bjoris, er all for mange som dumper inn i denne tråden for å fortelle at de ikke sliter. Om folk sliter eller ikke har jo med inkomme i forhold til det som går ut igjen å gjøre. Å slenge seg inn her med kokkusolje på brystkassen passer seg rett og slett ikke. Det er jo ikke til å feie under teppet at mange i dette langstrakte land trenger litt økonomisk rådgivning for å gjøre de riktige prioriteringene. Kjøper man en ny TV eller mobiltelefon så pusher selgeren på Elkjøp eller Lefdal på oss forsikringer på varene som vi overhodet ikke har bruk for. Mobilen min er dekket av reiseforsikringen min og TV'en er dekket av innboforsikringen min. En opprydning på slike områder hvor man regelrett er blitt lurt kan faktisk gjøre livet lettere for mange. Det høres jevt ut men man betaler faktisk for noe man allerede er dekket for. En annen ting er jo disse hersens forbrukslånene og kredittkortene, jeg skyr slikt som pesten!! Trenger man ny vaskemaskin så vask klærene for hånd slik dem gjorde i før i tiden. Spar penger til ny vaskemaskin og kjøp når du har penger nok!! Når slike forbruksutlånere prøver å lokke folk til å betale restskatten med forbrukslån er det gått for langt. Mange biter nok på kroken her uten å vite at det er mye billigere å betale restskatten i oppdelte kvoter direkte til skattemyndighetene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 men har du vurdert å selge båten og kjøpe en seilbåt. Faktisk tenkt seriøst på det, bjoris ! Jeg har inntrykk av at seilebåtene har falt mindre i pris enn motorbåtene i de siste månedene, så jeg kommer jo litt dårlig ut der ! Men jeg kunne definitivt tenke meg å bytte ! (tengte jeg skulle vente til jeg ble 50 år, først men..) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 jeg vet ikke om seilbåt er billigere, men det er mye mer morro :-) Mye av kostnadene er knyttet til båtplass, forsikring osv. og disse får du uansett hvis du velger å beholde båten. For meg utgjør disse kostnadene ca 2000 kr per måned, og det utgjør like mye som å betjene rentene av et lånebeløp på 250.000... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BårdK Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Det er også min erfaring - har ikke båtplass eller opplagsplass gjennom båtforening og fikk nettopp faktura for vinteropplag (uten noe service annet enn spyling) på kr. 14.000,-. Betalte også kr. 18.000,- for en 4 meter båtplass denne sesongen. Disse utgiftene slipper man ikke med seilbåt dersom man har båt i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Er ikke Tønsberg en del av oslofjorden da ? Da koster vinteropplaget 1/3 av 14000.- inkl opp/ut og spyling Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Sorry, mente indre Oslofjord. Bor i Asker og bruker båten en del på ettermiddager etter jobb utenom ferietid og helger og da må jeg nesten ha den i nærheten - selv om det koster. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Konklusjonen er enkel: Har man ikke råd til fløte i kaffen, så selg for guds skyld båten! I denne settingen var hele dette innlegget usannsynlig malplassert og lite givende..! ! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 I vår familie så er båten DET store som gjør at vi slapper av og barna har det godt. Og bare selge båten er for mange deriblandt oss noe av det siste vi gjør da dette er selve hytta og barnas virkelige tumleplass.. bil og annet forbruk som er penger ut av vinduet er det som skjæres ned på når tidene blir trange.. For oss så er pengene vi har i båten ren kapital som ville hvert surt og betale gjeld med. Bit tenna sammen Ting løsner bare man har is i magen og se på muligheter du har til og realisere penger på annet sett. Huset er for oss en ting men båten er familiemedlem Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nimbuster Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Regner jo med at du har regnet på hvor mye båten koster deg pr. år? Kanskje ikke all verden....tatt betrakning relativt rimelig båt, rimelig forbruk, rimelig forsikring, rimelig vedlikehold, rimelig båtopplag osv. Burde være en enkel sak for deg å kutte ned forbruk, for å kunne dekke opp kostnade ved å ha denne båten. Du sier du mister kontroll på penger ut....til hva da? Første betingelse er å sette opp et utgiftsbudsjett, og få konroll på pengestrømmen ut. Joda, selvfølgelig får du min sympati.....og jeg sliter litt jeg også, men jeg har fått kontroll over pengene...ikke omvendt. Kona er helt klar på det...hun vil heller selge huset enn å selge båten. Redigert 15.Oktober.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Konklusjonen er enkel:Har man ikke råd til fløte i kaffen, så selg for guds skyld båten! I denne settingen var hele dette innlegget usannsynlig malplassert og lite givende..! ! Det er kanskje derfor mange sliter økonomisk, forde de ratt og slett ikke inser at man ikke har inntekt nok til å klare store hus, bil båt etc etc. Skal man redde seg fra en personlig krise/konkurs, så MÅ man ta tak, og det må man gjøre steder hvor "skadene" blir minst. Hadde vel gått dukken jeg også hvis jeg skulle kjøpt meg digert hus midt i oslo... Vertfall så måtte jeg prioritere. Vil jeg ha stort flott hus ett flott sted, eller vil jeg ha litt mindre hus, samt båt... Man blir så glad i tingene man har at mange velger forbrukslån som midlertidig løsning... bare for å få beholdt sin status samt tingene man føler man trenger noen mnd. til. Så konklusjonen min var faktisk ikke så dum som den høres ut som. Man har heller ikke fått all verdens opplysninger her om den økonomiske situasjonen til vedkommende, slik at man i det hele tatt kan forsøke å gi råd på best mulig måte, men etter de opplysningene jeg har fått med meg så langt, så er MITT råd og selge båten, for det eneste jeg vet er at han sitter med stort hus ett flott sted og en båt. Man kan sef. også kanskje selge bilen....? Bor man i Oslo så har man jo også tilgang til trikk/buss/tog/fly hvis man skal noe sted. I langt større grad enn feks. her jeg bor. Sef. kan man kutte ut fløten i kaffen, colaboksene, trappe ned på sigarettene, drikke mindre kaffe for å spare noen slanter, men dette er etter MIN mening det LILLE man kanskje trenger i hverdagen som holder hodet oppe. Sef. kan man kutte ned mye her hvis det er snakk om usedvanlig store summer, men litt må man kunne unne seg. I en slik situasjon ville jeg helt klart solgt Båten/huset/bilen og kjøpt en billigere båt/hus/bil og eller solgt en eller kanskje to av tingene. Er ofte i en slik situasjon hvor man ikke vil "gi" slipp på noe man har hvor man blir litt "desperat"... og kanskje spør andre om råd. Men det er nok ofte den enesteutveien hvis utgiftene blir for store. Ikke missforstå meg... selv om jeg kan virke litt egoistisk og ovenpå her... er absolutt ikke det som er meningen! Jeg prøver bare å få frem mitt budskap så tydelig og enkelt som mulig, uten å pakke det inn i all verdens flotte fraser. Dessuten så må jeg innrømme at jeg mistenker vedkommende for å ha det LITT bedre enn man anntyder. Jeg tror nok vertfall JEG hadde kontaktet andre enn medlemmer på ett båtforum på nett for og få råd om min økonomiske situasjon. Å spørre i ett båtforum om det er lurt og selge båten når man sliter, blir som å spørre en bilselger om man virkelig trenger en såå dyr bil.... Uff og uff... vet jeg virker litt gretten her nå.. men det er jeg altså ikke.. bare så det er sagt :) Det enkle er ofte det beste.... Redigert 15.Oktober.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Worry II Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Å spørre i ett båtforum om det er lurt og selge båten når man sliter, blir som å spørre en bilselger om man virkelig trenger en såå dyr bil....Uff og uff... vet jeg virker litt gretten her nå.. men det er jeg altså ikke.. bare så det er sagt :) Du verden for noen innlegg du har, kjære Bjerknez Koselig det, da Det er nok høsten, verdens-situasjonen og renta som har gjort meg noe trist ! Godt å vite at "beskymringen" ligger godt og innpakket på land 5 minutter unna ! Skuta skal beholdes, det er helt klart, men som singel (for øyeblikket) og short på penger konstant må en tenke seg om, og jeg håper alle de andre som sliter er med meg på å prøve å beholde båtene sine gjennom vinteren ! Selger heller bilen, ja ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Man må prioritere vet du De som ikke er hel ttøffel trykker stopp etter 25 sekunder Redigert 15.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) det der er bare den beste som er laget noen gang !!!! bortsett fra oppussinga Redigert 15.Oktober.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 og det er attpåtil hele poenget med den Bjerknez Dette er ikke hvilket som helst båtforum. Her kan man spørre om hva som helst og stort sett få noen fornuftige svar. Og er man ordentlig båtentusiast så dropper man fløten i kaffen for å få beholde båten Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
sap_2000 Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Du nevnte du var singel.... Da er det i hvertfall du som tar avgjørelsene om hva som evt. skal selges Du har min dypeste medfølelse Når alt kommer til alt er det bare du som kan finne ut hva som er best for deg å gjøre. Hvis båten gir deg gode erfaringer og livskvalitet er det jo smart å beholde den så langt det er mulig. Begynner derimot økonomien å trykke såpass at det blir en psykisk belastning for deg kan det være lurt å ta de grepene som må til for å lette situasjonen for deg om det så betyr å selge en gjenstand du er glad i for å komme litt ovenpå. Du er uansett heldig som eier verdier som kan omsettes om det skulle trenges... Og skulle du komme dit, så fortvil ikke for det vil alltid gå nye tog med nye muligheter i fremtiden Hold humøret og gnisten oppe. Det årnær seg alltid for snille gutter Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bjoris Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 jeg vet ikke om seilbåt er billigere, men det er mye mer morro :-) Mye av kostnadene er knyttet til båtplass, forsikring osv. og disse får du uansett hvis du velger å beholde båten. For meg utgjør disse kostnadene ca 2000 kr per måned, og det utgjør like mye som å betjene rentene av et lånebeløp på 250.000... Da foreslår jeg at du flytter til vestlandet, Hansen koster meg kr. 616,- pr mnd ifht båtplass, opptak/utsett samt forsikring! Da ligger jeg på helt nye brygger og så får jeg lånt meg en krybbe den uken jeg står på land;) En fordel til med vestlandet er lavere boligpriser og ikke minst, vi kan bruke båten HELE ÅRET!!!! neida, nå skal jeg slutte å tulle. Lykke til, du vil ikke angre på overgang til seilbåt. Jeg syns at seilbåter også har gått en del ned i pris så det er ikke sikkert du hadde kommet så ille ut av det, en mulig løsning kan jo være å annonsere med BYTTE. Det er jo alltid noe som av forskjellige grunner vil velge overgang til motorbåt også... selv om strømmen i det siste har vært omvendt. I et slikt tilfelle kan det jo være lettere å få en fornuftig pris for båten... Lykke til uansett! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Framtia Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Skuta skal beholdes, det er helt klart, men som singel (for øyeblikket) og short på penger konstant Du har ikke vurdert å selge huset, gjøre et godkjøp på en større seilbåt og bli båtboer?. Det hadde jeg gjort hvis jeg var fri og frank. Bjoris: Det med å flytte til vestlandet må vel være omtrent absolutt siste utvei... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjerknez Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) BjerknezDette er ikke hvilket som helst båtforum. Her kan man spørre om hva som helst og stort sett få noen fornuftige svar. Og er man ordentlig båtentusiast så dropper man fløten i kaffen for å få beholde båten Hjelper liksom lite å være båtentusiast når man nesten ikke har råd til og beholde båten. Selv om man er entusiast, så må man ikke miste hodet og tviholde på ting man egentlig ikke har råd til. Men siden han har sagt at uansett hva som skjer så skal skuta beholdes... ja så står det egentlig kun to ting igjen. Nemmelig bilen og huset. Siden dette er to ting man normalt har mer bruk for enn en båt (så sant man ikke bruker båten i jobbsammenheng som fiske etc .) Siden man da bor i Oslo og vil beholde huset forde det er barndomsbolig/generasjonsbolig, så står det kun en bil igjen som kanskje må offres for og beholde de resterende tingene. Hvis man heller ikke vil kvitte seg med bilen, ja.. så er man egentlig like langt og akkurat der man startet. Problemene er der fortsatt. Jeg er fullt klar over at dette kanskje er en tung avgjørelse, men har man ikke råd, så har man ikke råd.. sån er det bare. Håper ingen uteliggere/narkomane eller andre som sover i pappeske på gata leser dette innlegget... hehe. Kan hende man hadde provosert litt da ja... hehe. Men... man lever jo stort sett etter inntekta og kan vel egentlig ikke klandres for det... samme hvem det gjelder og hvor mye man har av ting og tang. Uansett... Worry! Jeg håper inderlig det ordner seg for deg! Det mener jeg virkelig, og det er overhodet ikke meningen og være "tett" her. (for sent kanskje...................................) Redigert 16.Oktober.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
bjoris Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Bjoris: Det med å flytte til vestlandet må vel være omtrent absolutt siste utvei... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 ............ men som singel (for øyeblikket) og short på penger konstant må en tenke seg om, og jeg håper alle de andre som sliter er med meg på å prøve å beholde båtene sine gjennom vinteren ! Selger heller bilen, ja ! Singel med hus til 6 mill! Jeg som trodde at du var smiths venner med 11 unger, eller noe sånt. Så du trasker alene rundt i ett digert hus på Ekebergåsen, det er nesten litt skummelt.. Dog trenger ikke huset å være spesielt digert selv om det koster 6 mill på Ekeberg, men litt størrelse må det jo ha, selv i Solveien (ellerhvadennåheter). Med mindre det er ett hus du har spesiell tilknytting til så må vel det vurderes. Ekeberg er ett fint område, men selv der finnes det helt greie boliger til mer normal pris. Men er huset helt spesielt, og som du sier, du vil aldri få sjansen til ett sånt hus igjen, da er det vel verdt å spise havregrøt for en stund, evt. selge bil/båt for. En "busjettvinner" er jo også å få seg en bil som er så billig at man kun betaler ansvar, dvs en bil som koster noe under 100K. Samtidig slipper man utgifter koblet til tvungen garantiservice osv. Man slipper jo også å betale for "feil" av kosmetisk art. Bulker og riper osv kan man leve med på en billig bil, evt gjøre så godt man kan selv for å rette opp. Altså billig bilhold. Ulempen er jo at man må litt buffer ifht. verksted, evt. at man må skru selv innimellom. Oljeskift og service er relativt enkle jobber som alle kan ta selv hvis man først bruker litt tid på å lære. Du har jo gårdsplass og kåk, da har du jo alle muligheter for å fikse sånt selv. Og som singel har du jo tid også ;-) Budsjettvinner nr 2. er å selge båten og kjøpe en mindre/eldre båt som du slipper å betale forsikring på, evt. betaler mye lavere forsikring på. Og du får leid ut rom på Ekeberg, uansett finanskrise og polakker som flytter hjem. Det er jo nesten penger som bare ligger der og venter på deg :-) Det må jo være greit å høre noe annet enn egne fottrinn i det store huset Det aller mest økonomiske er jo å få inn ei dame/partner med god inntekt. Så det er vel bare å hive seg på sjekkeren Såvidt jeg har fått med meg fra nyskilte venner er det www.sukker.no som er tingen nå. ----------- Ett triks for å få kontroll, som hjelper når det ikke er for ille, er å ha stålkontroll gjennom budsjett. Vi laget månedsbudsjett. Noen måneder ble "grønne", alt for mange ble "røde". Så satt vi opp automatiske trekk i nettbanken slik at vi fikk fordelt inntektene bedre. Overførte fra grønne til røde måneder på lønningsdagen. For oss hjalp det veldig. Dette går bra, du er jo søkk rik, men mangler cash. Ikke verdens dårligste situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.