Jump to content

Limfjorden

Bond1

Recommended Posts

Følg merkingen til punkt og prikke,du kommer ikke til å ha mye vann under kjølen. Sandbankene flytter seg hele tiden, det ligger ofte svære mudringsfartøy midt i leden.Mange fine havner underveis, spesielt Løgstør er en av mine yndlingshavner. Kan være mye strøm i Limfjorden. Det hender at man må vente en stund på broåpninger som det er flere av.

Husk å heis flagget hvor du anmoder om broåpning, det er "N" Det kan være vanskelig å skaffe diesel . Dieselfylling i bl.a i Hals og i Ålborg. I Thyborøen får du låne kanner og tralle på turistkontoret,deretter får du en lengre tur til nærmeste bensinstasjon.

Hvis du har med barn er det flere "badeland" og mulighet for transport til fornøyelsesparker i i nærheten hvis det blir kjedelig ombord.

Søk på forumet etter Limfjorden, det har vært tilsvarende spørsmål før.

Vi var i Limfjorden i sommer og stikker 2,20 -nada problemas.

Vi gikk østre elv både ut og inn og seilte litt rundtomkring inne i selve sjøen.

Livø og Fur er nydelige øyer med små havner, om du blir lei av de store og til dels upersonlige havnene i Danmark så er begge disse et must. Fur er normalt dyp nok (her kan du og ligge godt på svai), men på Livø bør du nok ligge på bryggene utenfor moloen evt på svai på nordsiden. Dybden i havnene (i hele Danmark) er svært avhengig av vindretning, kjøp Kommas Havnelos.

Østre utløp/elv er det 3 broåpninger og følger du leden så er dybden ikke noe problem (det går store lasteskip her).

Det står og litt om Limfjorden på bloggen vår: syirie.wordpress.com

God tur.

Ja jeg føler meg akkurat passe dust ettersom jeg tok av seilene i går.....

Om du skal til Limfjorden med Godbonden så ville jeg prøvd å time det med trebåtregattaen som går i Limfjorden, tror det er en ukes "turregatta" med stopp på ulike havner i Limfjorden, så bilder fra den regattaen og det så veldig bra ut (flere lekre trebåter/skøyter som har hjemmehavn på Fur), har sett noe info om det på nettet men finner ikke linken akkurat nå.

Redigert av runes (see edit history)

Om du skal gå gjennom Limfjorden så husk på at vinden stort sett står vestlig/sørvestlig her om sommeren. Det betyr kryss og et uendelig antall slag i til dels smale renner dersom du går fra øst til vest. Omvendt derimot - inn ved Thyborøn og ut ved Hals - så får du stort sett slør og lens, og dermed en helt annen opplevelse av ferieseilasen.

Bare et lite tips.

mvh tuffff

...står midt oppe i eplehøsten og drømmer om å komme på sjøen :sailing::sailing:

Epler får være epler, Poseidon. Drar på torsdag på siste tur i høst, det blir mot Hvaler. Har ikke tatt av seilene enda, runes, men det er fordi jeg har hatt noen epler å plukke, kikk gjerne på www.eple.no. Takk også til tuffff og roaldbj for gode tips! Vi skal definitivt vurdere vest øst, men får jo en tøff tur ned fra sørlandet, kanskje? Vi får se om det blir guttetur dit.

Er det denne

http://limfjordenrundt.dk/lrdk/index.html

Skulle gjerne vært med, men da har dessverre eplene allerede blitt modne...

Vi gikk gjennom Limfjorden i Påsken i fjor. Vi opplevde å gå på grunn et par ganger i forbindelse med at vi forlot en havn, og den andre gangen da vi var på vei inn i en havn. Vi fulgte leia som var merket. Vi stakk 1,70 dypt. Vi hadde ingen problemer med å komme løs igjen.

Forklaringen er at i løpet av vinteren så vil sandbankene kunne flytte på seg, slik at det blir for grundt i enkelte leier. Mudring blir ikke prioritert før på våren, om det er i hovedsak lystbåter som benytter leia.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...