Jump to content

Hvordan få bort gammelt bunnstoff

vketil

Recommended Posts

Skrape og skrape og atter skrape er jo en løsning ,eller få noen til å gjøre det . En i havna nå fikk et Tønsberg firma til å sandblåse en 28 Sandvik , for 3.500- . Da er valget lett syntes jeg til den prisen , det var billig mener nå jeg . Har en kamerat som skrapa ned en 32 foter , brukte noen uker på jobben . Men han kom bedre å bedre igang ettersom han prøvde seg fram med div redskap , han brukte en smal ( ca 2cm ) skarp skrape . Han sa det var den beste , da slapp han å ta i så mye og blir lamma i arma etter 10 minutter . Sikkert mange måter å gjøre dette på , hørt om vidunder blandinger av div slag . Men sandblåsing eller hvis du skal gjøre jobben selv , er det vel bare å skrape . Kommer jo litt ann på hvor stor båten er og hvor mange år / lag med gammelt stoff der er på skuta , ikke minst så kommer sikkert dette med penger inn i bildet også for mange . Lykke til

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei !

Elskrape gikk som en drøm da jeg gjorde jobben på en Nidelv 26 for noen år siden. Men det er en viktig foutsetning, og det er at bunnstoffet er lagt rett på plasten. Da slipper den greit, og elskrapa går så det spruter. Noen steder var det utført reparasjoner, og her var det primet før bunnstoff. Da var det ikke like greitt å fjerne, så på de stedene ble pussing.

-koh

Takker for mange gode råd her

Malingsfjerner og steamer må jo være en god kombinasjon for å få av det værste laget.

Særlig når man er litt doven av seg og skyr skrapa ..... hehe

Men et annet spørsmål

Når man har fått av bunnstoffet, er det vanlig å prime før man legger på nytt bunnstoff??

Båten er en 18 fots Hansvik.

Ja, minimum 3 og helst 4 eller 5 strøk med epoxyprimer...

Forsåvidt enig, men det er vel tykkelsen på skiktet som er i viktig, ikke antall strøk som sådan, og tykkelsen vil vel variere avhengig av f.eks om man bruker rulle eller kost til fåring, variere med temperatur og hvor nøye man er med å få dekket over alt. Kan nok være en klar fordel å benytte to forskjellige farger på primeren slik at man kan se fra strøk til strøk hvordan man har fått dekket.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei. Jeg brukte blandingen med 1 del kaustisk soda og 2 deler vann og en del tapetklister. Dette la jeg på med en gammel malingsrulle. Lot det sitte på ca 1 time. Brukte deretter høytrykkspyler. Gikk over skroget 4 ganger. Da fikk jeg bort adskillige lag med gammelt bunnstoff. Deretter hadde jeg på primer og bunnstoff. Dette fungerete utmerket. Husk å lese på flasken med kaustisk soda mht blandingen. Obs bruk hansker og vernebriller.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...