Steinsvigen Startet 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2008 Har veldig lyst å høre erfaringane til båtfolket her som har hatt eller har ein Ford sabb 54hk Som foreksempel .. skal den ryke litt når den er kald ?? Dieselforbruk?? svakheter ?? osv .. mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
RAS Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Har samme motor i båten, men har ikke fått brukt den så mye da jeg holder på å pusse opp og ominnrede båten. Min motor er tung å starte, men så har jeg da den gamle toppen uten glødepligger. Har faktisk en nyere topp (som jeg fikk kjøpt med index), men har forløpig ikke skiftet da motoren går godt når den først er kommet igang. Min motor ryker en del de første par minuttene etter oppstart. Tror nok dette er vanlig for en så gammel motor med forkammer, men det kan selvfølgelig også ha noe med kompresjon, ventiltetning eller dyser å gjøre. Når motoren er varm går den nesten uten synlig røyk. Den er nå ikke helt stillegående da.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Som nevnt tidligere så har jeg hatt denne motoren. Tungstartet er den, selv med gløding i orden. Litt røyk blir det vel alltids, men den skal ikke ryke mye hvis alt er OK. Den begynner imidlertid å bli vanskelig å få tak i deler til, så det blir å lete rundt hver gang man har behov for noe. Sabb selv har knapt nok deler til denne i det hele tatt. Jeg ble faktisk advart av min Sabb forhandler om å kjøpe en slik, da han hadde heller dårlige erfaringer med disse motorene . Men alt skal jo prøves, så jeg valgte å overse denne tilbakemeldingen . Min fungerte helt greit første sesongen, uten oljeforbruk, røyk og annet tull. Midt i andre sesongen gikk oljeforbruket i været, samtidig som den til tider viste seg bortimot umulig å starte. I tillegg økte røykplagen ved oppstart en del, sånn at den av og til var direkte utrivelig å starte. Jeg prøvde det som kunne prøves: Målte kompresjon, som forsåvidt var grei nok, skiftet glødeplugger, ventiltetninger, skiftet og trykkprøvde dysene m.m. Til sist ble det klart for meg at motorbytte måtte til. Jeg fikk tak i en nyere Ford Transit motor (54hk'en ble levert i Transit frem til 1983) av 2,5 liter versjonen, type FSD. Denne er direkteinnsprøytet, og har 70hk. Forøvrig er blokka nesten helt lik den gamle, så gear, eksosmanifoil m.m. passer rett over. Litt tilpasning må imidlertid gjøres, man må ha ny oljefilteradapter, sjøvannspumpe samt lage adapter til denne, bygge om fremre motorfester m.m. Så nå har jeg en motor som starter lett, går roligere og som knapt har synlig røyk selv rett etter start! Om du skulle trenge deler, så har jeg ennå litt liggende fra min gamle. Nesten ny vannpumpe, to innsprøyningspumper, sjøvannspumpe og litt annet småplukk. Toppen og en del annet er solgt til RAS, og blokk, stempler m.m. er solgt til en annen som fikk motorhavari på første ferietur med ny båt (glemte å følge med på oljeforbruk). Så bare spør, kanskje jeg har det du trenger . Feilen med min motor viste seg å være at stempelringene hadde kokset seg, i tillegg til at de naturligvis var noe slitt. Men motoren hadde bare gått 1850 timer, og hadde nok holdt mye lenger om det ikke hadde vært for koksingen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steinsvigen Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Hei index og alle andre Ford eksperter :-) Leste ein plass her på forumet at du anbefalte ein Ford FSD 85-92 der det meste av mariniseringa passer rett over fra min York 54hk stemmer det.? Her på denne posten snakker du om ein 83 mod kva skal eg sjå etter og hva betyr FSD er det ein spesiel transitt eg skal sjå etter ? mvh frosten Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Tine IV Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Låner denne tråden litt jeg , håper det er ok ? Har litt lyst på en båt jeg har sett litt på , men det er jo som regel et men . Det sitter 2 x 200 Ford Mermaid i den , så der stopper det litt for meg . Sier ikke at det er noen dårlig motor , for det veit jeg lite om . Men tenkte kansje dere her på BP kunne komme med + og - ang denne motoren , disse sitter i en 35 Suncruiser . Det er en flott båt som er holdt i flott stand , med kun 2 eiere å det sier kansje litt det også da det er en 1990 mod . Men har hørt litt ymse ang Ford , men har hørt mere dritt om Volvo . Å Volvo syntes jeg er helt ok , så er ikke lett altid . Men vært fint å høre hva dere mener , spesielt dere som har hatt slike motorer eller har det . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Steinsvigen Svart 9.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Ja lån tråden du :-) Det som eg heilt personleg mener er at det som bestemmer om ein motor er bra må være VELIKEHOLDET PÅ DEN å det meiner eg absolutt.Klart det er vanskelig å vite når ein kjøper brukt men noen kjanser må ein ta her i livet eg for min del liker å ta vare på mine ting. Så det første eg gjorde når eg fekk båten var og ta oljeskift med oljefluch å alt som var ,skifta 2 gangar olje og 2 ganger oljefilter trur kansje at eg får igjen for alt arbeidet .Da veit eg inn i meg at alt er bra i fra min start så for vi ta det deretter. Kjekt når oljen er lys og fin skjølv etter 10 timar gange det trur no eg er eit tegn på at motoren er rein og fin .. eg for min del har fått mykje gode svar her inne av folk som har våre borti Ford Sabb. så lykke til med kjøpet .. Eg trur i allefall at eg har fått meg ein god motor skjølv om den er gammel. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
index Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Ford motorer er generelt sett noe av det mest slitesterke man får fatt i. 54hk'eren er et lite unntak, men selv disse har jo nå holdt i 30 år eller mer så direkte dårlige er heller ikke disse. De store Fordene (100-300hk) har jeg ikke hørt annet enn godord om. Bortsett fra at enkelte versjoner ryker litt mye da, mne det er det jo mange gamle motorer som gjør... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.