Jump to content

Vått seil i Lazybag - hvor lenge kan det ligge uten å få blåmann?

bjoris

Recommended Posts

Jeg er absolutt bitt av seilbasillen og siden vi er så heldige på vestlandet å ha det isfritt og nydelig seilforhold hele vinteren gjennom frister det å ha seilene på båten så jeg kan ta meg en tur i ny og ned. Vi har også planlagt overnattingsturer med hele familien i vinter for å prøve ut det. Det jeg er litt redd er at storseilet, spesielt, skal bli ødelagt/få blåmann av at det blir liggende fuktig over lengre tid. Det vil jo normalt bli slik at seilet må pakkes vått og blir liggende et par uker før neste tur og det skal jo ikke så mye fantasi til for å se for seg at det her på vestlandet da blir en tur i regn slik at seilet ikke får tørket skikkelig flere mnd. Noen som har råd og tips. Det er jo styr å ta den 35 kvm storseilet med 4 gjennomgående spiler av båten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

På min første jeanneau var den medfølgende bag'en helt tett. Båten var ny i juni og når jeg solgte den i februar, var det begynt å komme blåmann nederst. På min neste båt hadde jeg konvesjonelt trekk i 2 år før jeg kjøpte en elvstrøm zip-pack med ventilasjonsnetting de to siste året. Det seilet var aldri av bommen så lenge jeg hadde den båten. Da var det bare en liten antydning. Jeg har nå kjøpt likt trekk til sun flyer. Moralen er at hvis du får blåmann, kommer den ganske kjapt eller ikke i det hele tatt...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Blåmann kommer raskere en du tror. Seilene bør egentlig opp og tørke så fort det er vær til det. Gjør som Enzo sier , heis seilene og ta deg en kopp kaffe så lenge eller gjør noe forefallent ombord. Nye seil koster for mye til at du har råd til og slurve med dette :smash:

Det er det jeg er redd for, og med 2 små barn og gml hus er det ikke bare å få heist dem så fort det er tørt i været, her er mye som skal klaffe for å få tid til å gjøre noe slikt. Tid til båten blir det når alt annet er gjort, så jeg bør nok av med seilet i perioder i vinter tror jeg, det blir nok best. Så er det å sikre at musa ikke kommer å ødlegger det her hjemme...

På min første jeanneau var den medfølgende bag'en helt tett. Båten var ny i juni og når jeg solgte den i februar, var det begynt å komme blåmann nederst. På min neste båt hadde jeg konvesjonelt trekk i 2 år før jeg kjøpte en elvstrøm zip-pack med ventilasjonsnetting de to siste året. Det seilet var aldri av bommen så lenge jeg hadde den båten. Da var det bare en liten antydning. Jeg har nå kjøpt likt trekk til sun flyer. Moralen er at hvis du får blåmann, kommer den ganske kjapt eller ikke i det hele tatt...

Litt usikker der, jeg tror kanskje ikke det er verdens mest påkostede laxybag så det må jeg sjekke.

Hvis du først har fått litt blåmann, er det mulig å bli kvitt det igjen uten å bruke så heftig væske at du ødlegger seilet også?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Lazybagen til Hanse er litt for tett, men det er enkelt å sy inn litt netting på strategiske steder. Problemet er at det kan fremdeles ligge vann i seilets folder. Det går sannsynligvis bra om det ligger noen dager eller en uke før du får luftet det.

Nå har jeg ikke tatt det så nøye med standardseilet ettersom jeg egentlig ikke regner med at det holder formen så mange år. Egentlig var planen å kjøpe nytt i år, men ettersom sesongen ble veldig amputert så beholder jeg det ett år til.

Egentlig er det ikke så mye arbeid å demontere det. Om du ruller seilet så behøver du ikke å ta ut spilene. Lazybaggen må uansett av når du demonterer seilet, så da kan du jo bare legge seilrullen i lazybaggen. (Latmannsmetoden er å trekke ut reveliner i akterlik, demontere reveblokker ved mastelik, slippe seilet ned i baggen, og demontere seil og bag i en operasjon. Det er ikke så pent, men du kan klare å demontere storseilet alene på den måten selv når det er ruskevær.)

Jordslag i seilet får du vanligvis ikke bort. Grønske kan det hende du kan få gjort noe med. Gjør du et forsøk må du huske på å sjekke at vaskemiddelet ikke skader duk eller tråden seilet er sydd med (litt dumt å ende opp med et hvitt seil som byggesett). Blekemiddel som klor er veldig risikabelt. Det enkleste er å spyle med rent vann og trøste seg med at om en ti års tid er seilet ganske jevnt grått.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Takk for tips, har ikke sett noe blåmann enda, men har ikke studert det og jeg har til nå vært nøye på at jeg har tatt det opp så snart som mulig når jeg har måttet pakke det søkk vått. Pakker jeg det tørt har det blitt liggende, men det kommer vann inn, det merker enn jo svært godt når en skal heise seilet, da kommer det kaskader av vann av og til. Så på 470en vi har på Stord som var med på Windjammer-regattaen at han hadde det samme, det kom iallefall en bøtte når han heiste storseilet sitt (med el.vinsj må vite;)...

Nei, det er ikke lett å holde ting i orden, det skal være visst... Vi får gjøre så godt vi kan!

Vi tok det av når vi målte det for å finne ut om det var for stort, da tok vi bare av hele baggen. Det gikk som smurt, problemet var når vi skulle ha den på igjen, da rivnet vi baggen, men det gjør vi ikke en gang til, dvs det er ikke fikset heller, det var en skarp kant i starten av sporet fremme. Nei, enig i at det er ganske fort å ta av, men det er jo slik at har du tatt det av så blir det ikke til at jeg tar det på for en liten tur på fjorden og så av igjen, men jeg har bestemt meg nå. Det går av snart så får jeg heller ta det på i perioder der det er meldt pent vær og det er tid til å seile...

Teller på samme knappene Bjoris. Hadde vært artig med noen turer i vinter. Var ute med søstra mi i går og rampseilte! Steike artig. Båten kastet styringen et par ganger, vel "kastet" er feil ord. Roret hadde ikke tilstrekkelig grep til å holde kursen og vi gikk rolig, sakte og forsikitg opp i vinden. Så lite dramatisk at det kunne se planlagt ut.

Min lazybag har ventilasjon under, men den fungerer bare delvis. Hender ofte det kommer vann når jeg heiser seil. Men når jeg tenker meg om så skjer ikke det hvis jeg har lagt tørre seil ned i bagen.

Valgets kval!

Planen var uansett å ta av geonaen og få sydd på UV beskyttelse i vinter, så kanskje jeg like godt kan ta av storseilet også.

Teller på samme knappene Bjoris. Hadde vært artig med noen turer i vinter. Var ute med søstra mi i går og rampseilte! Steike artig. Båten kastet styringen et par ganger, vel "kastet" er feil ord. Roret hadde ikke tilstrekkelig grep til å holde kursen og vi gikk rolig, sakte og forsikitg opp i vinden. Så lite dramatisk at det kunne se planlagt ut.

Min lazybag har ventilasjon under, men den fungerer bare delvis. Hender ofte det kommer vann når jeg heiser seil. Men når jeg tenker meg om så skjer ikke det hvis jeg har lagt tørre seil ned i bagen.

Valgets kval!

Planen var uansett å ta av geonaen og få sydd på UV beskyttelse i vinter, så kanskje jeg like godt kan ta av storseilet også.

Ja, tror det er noe lufting på Hanse-bagen også, men jeg husker faktisk ikke om det bare kommer vann når jeg har pakket det vått eller ikke. Har en mistanke om at det renne fra masta og inn i seilets folder også når det er pakket tørt...

Det er spennende å seile i mye vind. Vi stilte jo i Windjammer regattaen og fikk for første gang føle hvordan det var når båten broachet, trøsten var at vi var langt fra alene. Kraftig og ustabil vind gjorde at det ble flere av den typen. Vi knivet hardt med en eldre (2000 modell) Bav 38 på siste legget, begge med full seilføring og kuling i kastene så vi fikk våre broacher begge. Ser at under slike forhold er det svært ugunstig å ha skjøte på hyttetaket. Mitt eminente mannskap sleit med å slippe fort nok ut (uten å få knute på skjøte, du må ha det tre ganger rundt vinsjen for å få det inn igjen i så mye vind og når du skal slippe så har du ikke tid til å ta det bort fra vinsjen. Slipper du fort ut med tre ganger rundt vinsjen vet alle at det fort blir klus...). De sleit også med at de ofte holde på å vinsje inn skjøte når det måtte ut igjen pga ny vindkule, da skal du være rask å få det av. Løsningen ble å ikke sette det fast, men da måtte to jobbe på storseilet og fokka seilte sin egen sjø, det er forsåvidt også like greit, slipper en der også tar det mye tid å få båten i god fart igjen...

Vel, angrer vel litt på at jeg ikke valgte skjøte i cockpit, det er prefekt nå til alt annet enn regattaseiling syns jeg, selvsagt vil det også kunne bli vanskelig om vi seiler i mye vind og vi har barna med, da får vi enda større utfordring på dette, men da må vi reve mer slik at vi ikke trenger å slippe så mye ut hele tiden... Der har du bra på Baven Lanber med tyskerskjøte selv om dette ikke blir fullgodt ifht løygang i cockpit i slike forhold, det er da du kan kjøre storseilet... slik som var svært nødvendig under rådende forhold. Vel, vi koste oss likevel, vi tok ikke 38en, men vi hadde 9,2 knop på det meste med vinden rett fra siden før vi broachet, rett før mål;) så den går bra når vi gjør tingene riktig. Tror vi hadde tatt den med 2 rev inne, men, men. Så får vi se, det er meldt kuling til helgen, spørsmålet er om vi skal seile til Stavanger eller være med på årets siste regatta... Begge deler ser ut til å bli friskt;)

Hei seilere!

Jeg har lazyjacks, og vanlig bomtrekk.

Lazyjacksen løsner jeg litt på i hjemmehavna, og senker bommen i bakkant.

Dermed renner vannet ut av foldene seilet.

Problemet med vanndammer inne i seilet , med påfølgende jordslag er borte/redusert.

Det med å senke bommen, ser jeg ingen i havna som gjør, underlig nok. Evt heve bommen, om det er mest praktisk.

Det ser ikke så estetisk ut kanskje, og går ikke med rodkick.

Spyle seilet med ferskvann når det likevel er vått sjøsprøyt er også å anbefale, saltkrystallene skjærer.

Men ikke så lett uten vann på brygga på vinteren.

Opus

Redigert av opus (see edit history)
Vel, angrer vel litt på at jeg ikke valgte skjøte i cockpit,

Som dikteren sa:

"Ja takk begge deler".

loeygang2.jpg

En sånn som dette ettermonterer du for lite penger. Den monteres/fjernes på ett minutt. Den henger i ett beslag på hver side hvor løygangen tres oppi, og så låses med en låsesplint. Så kan du velge mellom tysker eller konvensjonell.

For kort sa du?

Da setter vi denne.

loeygang.jpg

9,2 knop må føles som en racerbil. Hadde opp mot 8 i går og det er så fort jeg klarer å få båten til å gå uten bølger bakfra.

Det var jo kult, men det lå litt i korta at vi med full seilføring og +25 knop på måleren ville få snarlige problemer så jeg klarte ikke å nyte det veldig lenge. Jeg turte akkurat å kikke bak å se at den slapp vannet!!! DET var kult.

Storseilet var helt ute og mor på fokka fikk så ørene flagret, men hun klarte ikke å få opp skjøte på fokka likevel. Så istedenfor å ta igjen Bav 38en som hadde broachet så gjorde vi det samme :lol:

Jeg beklaget selvsagt sterkt ordbruken etterpå, men i kampens hete er det ikke lett...

Som dikteren sa:

"Ja takk begge deler".

Ja, har tenkt på det og jeg skal få noen bilder av Nelson fra en de har levert båt til som har gjort dette. Blir dette kraftig nok? Antar at eneste ulempe er at disse beslagene blir stående og glefser etter nakne legger og div barn som går på tryne etc? Vi er jo svært glad i den totalt rene cockpiten vår...

Vi stilte jo i Windjammer regattaen og fikk for første gang føle hvordan det var når båten broachet, trøsten var at vi var langt fra alene. Kraftig og ustabil vind gjorde at det ble flere av den typen. Vi knivet hardt med en eldre (2000 modell) Bav 38 på siste legget, begge med full seilføring og kuling i kastene så vi fikk våre broacher begge. Ser at under slike forhold er det svært ugunstig å ha skjøte på hyttetaket. Mitt eminente mannskap sleit med å slippe fort nok ut (uten å få knute på skjøte, du må ha det tre ganger rundt vinsjen for å få det inn igjen i så mye vind og når du skal slippe så har du ikke tid til å ta det bort fra vinsjen. Slipper du fort ut med tre ganger rundt vinsjen vet alle at det fort blir klus...). De sleit også med at de ofte holde på å vinsje inn skjøte når det måtte ut igjen pga ny vindkule, da skal du være rask å få det av. Løsningen ble å ikke sette det fast, men da måtte to jobbe på storseilet og fokka seilte sin egen sjø, det er forsåvidt også like greit, slipper en der også tar det mye tid å få båten i god fart igjen...

Prøv å heller kjøre løygangen i stedet for skjøtet. Det går raskere. Du får inn/ut over en meter ganske kjapt. Vi hadde rullegenoua og fullt storseil, men klarte oss uten ordentlige broacher pga den gode løygangen. Jeg kjørte det 55kvm store seilet alene mens faren min styrte og resten satt på ripa.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Kraftig og kraftig.

Jeg har iallefall ikke klart å bøye noen av dem med 30 kvm storseil.

Og jeg har ikke hørt at noen av de andre 899 eierne har klart det heller.

Selvfølgelig, det står ett beslag der, men det er ikke rare greiene.

Det må jo bli fint med valg mellom tysker til turseilas og konvensjonell til regatta. Setter du på ett twospeed Easymatic skjøte får du både fart og kraft på skjøtinga. Og det kan løses ut i en fart.

Prøv å heller kjøre løygangen i stedet for skjøtet. Det går raskere. Du får inn/ut over en meter ganske kjapt. Vi hadde rullegenoua og fullt storseil, men klarte oss uten ordentlige broacher pga den gode løygangen. Jeg kjørte det 55kvm store seilet alene mens faren min styrte og resten satt på ripa.

Ja, nå har det seg slik at Hanse har spart litt der også så det er ikke løygang heller... bare 2 blokker. Fyskamme seg Hanse... Nei, det trengs noe her, det er klart, men vi får se... Har nettopp vært nede å testet nye mastesleider... Disse såg meget bra ut. Bare et lite spørsmål før jeg bestiller de 3 andre jeg trenger (setter en på hver av de 4 spilene), som en ser på bildet har jeg for sammenlikningensskyld latt være å ta bort den sleiden jeg montere fra, som en ser kommer spilen litt lengre ut pga sleiden med kulelagre. Jeg antar at dette ikke har noen form for innvirkning, det strammer vel bare litt ekstra og det kan jeg jo justere på spilene om det blir et problem...??? Noen som vet om dette er gode produkter? Får dem meget billig av Nelson Marine.

img_4057.jpg

img_4058.jpg

Det der er gode greier bjoris...

Ronstan mastesleider er best. De har også mellomsleider som er beregnet mellom spilene. Da glir det latterlig bra.

Bra, satser på dem da. Som du kan se på bildet er disse plastsleidene mellom spilene sydd inn i seilet så jeg håper jeg klarer meg med disse 4 nye på spilene...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...