mortenbohmer Startet 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2008 (redigert) Har gjort ett forsøk med 55W halogen lyskastere fra biltema idag, av denne type: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76486 Disse gjorde ikke så mye for meg, har sett lommelykter som er mer effektive i båten :) Spørsmålet er hva fungerer bedre, best ?+ Jeg har tilgang til både 12V og 220V (opptil 1500w), så tar gjerne anbefalinger på annet enn båtutstyr. Sodium, Xenon ? Større reflektor på halogen pærerer ??!?! Morten Edit: I håp om å få mere konstruktive svar, istedenfor kritikk på min håplåse båt lingvistikk :nono: , så har jeg endret emne !! Redigert 14.Oktober.2008 av mortenbohmer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Kjørelys ? Har du tenkt å bruke "kjørelys" på båten under fart på sjøen ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Salt Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Kjørelys? (og "Sodium" er USA-engelsk for natrium) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
rogeri Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ja de der så ut til å være alt for små...,kan vel knapt brukes til parkeringslys!!!? Jeg har i tillegg montert høye bremselys på hekken! Sånn for sikkerhets skyld! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Har 3 Hella Luminator på taket. Er vel 55 W _tror_ jeg. Gir greit lys når en skal inntil/inn en trang passasje eller lignende, samt nok strølys til å lyse opp staker rimelig godt ut til sida. Dog ingen åpenbaring. Ble levert med båten så jeg har ikke peil på pris. PS: Tipper noen snart "arresterer" deg for å bruke uttrykket "kjørelys" på båt... _Det_ er vel å regne som helligbrøde. Red: Javisst, du ble faktisk arrestert 3 ganger mens jeg skrev... Redigert 14.Oktober.2008 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Jeg har i tillegg montert høye bremselys på hekken! Sånn for sikkerhets skyld! Med fare for å bli tatt alvorlig: Ryggelys også? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
mortenbohmer Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Er det ikke påbudt med lys på sjøen også da ? Arrester i vei, regner med at folk flest skjønner hva jeg mener ;) Synes det er greit med litt lys når man er ute i vintermørket å kjører sikksakk mellom blåser i hytt og gevær jeg da. Fantino; takker for svar, får sjekke den. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Kjørelys til båt ? Ja, ja en blir aldri forundret over den maritime språkbruken blandt forumets medlemmer. Men, tok poenget. Biltema er sikkert ok til mange ting, men som " kjørelys " til båt hadde jeg nok valgt en leverandør av maritime produkter. Og de er det flere av. Lommeboken bestemmer hvor mye du vil legge i. Redigert 14.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Veroks Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Er det ikke påbudt med lys på sjøen også da ? Det er påbudt med lanterner. Ikkje begynn å prime med store "kjørelys" for då vil ikkje lanternene komme skikkelig fram. Men det er greitt å kunne ha ein lyskaster eller to av og til men ikkje som skal fungere som "kjørelys". Redigert 14.Oktober.2008 av Veroks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mortenbohmer Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Til enkeltes glede har jeg endret emnetittel.... Er interessert i å høre hva folket bruker og hva som funker bedre..... Morten Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 For meg betyr det ingen om ikke alle er bevandret innen den maritime gloseverden. Synes bare det er litt artig noen ganger og klarer ikke dy meg for å svare. Skal prøve å skjerpe meg. Til poenget. Både Seatronic og Maritim har godt utvalg i lyskastere. Sikkert flere også. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Er interessert i å høre hva folket bruker og hva som funker bedre..... Morten Det som brukes er lanterner, riktig plassert og riktig avskjermet. Man skal ikke ha noe annet lys i tillegg til lanternene som kan medføre at disse forstyrres eller får redusert synlighet. At man til sine tider kan ha fordel av et søkelys, en lyskaster, det er så sin sak. Men dette er lys som absolutt ikke skal være tent under vanlig nattseilas. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mortenbohmer Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Takker for info, er altså ikke interessert i kjørelys og har hørt om lanterner ja ;) , men jeg er på utkikk etter en kraftig lyskaster som kan hjelpe meg i vintermørket i fjorden, på søken etter mine blåser og for å unngå å kjøre i andres blåser. Mulig at jeg ordlegger meg klønete, er ikke første gangen isåfall..... men er altså ute etter å høre hva folk bruker. Kanskje jeg skal finne meg fiskerforum å spørre spørsmål istedenfor :D Morten Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 da må vel denne kunne gjøre jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Edit: I håp om å få mere konstruktive svar, istedenfor kritikk på min håplåse båt lingvistikk :nono: , så har jeg endret emne !! Men det er jo greit Jeg er enig med dem som foreslo å finne lyskaster som var beregnet for båtbruk. Jeg vet ikke hvor lyskasteren i vår båt er kjøpt, men det er en som har ledning til å plugge i en stikk-kontakt, og som er til å sette på en pigg ved siden av luka på hyttetaket når den trengs. Ute av vegen når den ikke skal brukes, og lett å montere og betjene om det skulle være behov. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Medusa Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Jeg så en test hvor Golight Stryker kom ut som en av de beste. Den er liten og hendig samt radiostyrt, men koster jo litt. Fås hos de fleste maritime forretninger... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Jeg ville gått for en manuell lyskaster, mindre leamikk Sitér dette innlegget Link to post
Kongeskipet Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 hvis du ikke hadde hatt strøm så ville jeg prøvd denne fra biltema 168 LED-pærer Sitér dette innlegget Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve? Link to post
JRK Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Hei, Etthvert nyttefartøy som fiskebåt, handelsflåte eller offshorefartøy, er alltid godt utstyrt med både søkelys og arbeidslys (Dekkslys for de som vil ha det maritimt), så det finnes annet lys ombord en lanterner. Vi kan vel alle komme i skade for å bruke feil utrykk av og til. Et godt eksempel er draft som mange bruker, som i de fleste ører høres veldig maritimt ut, men det heter faktisk sjøkart. Det kan vær lurt å få klarlagt bruken før du kjøper. Søkelys/arbeidslys? Lystbåt/fiskebåt? Vinter/sommerbruk? Roligfarvann/grov sjø? Tenk også på hvor det er mulig å plassere denne uten at den gir sjenerende reflekser for båtfører, før du kjøper Har hatt flere søkelys, men dette har vært den beste, http://store.hamiltonmarine.com/browse.cfm/4,382.html. Det finnes en 7" utgave med 100W sealed beam innsats. Dette er et manuelt søkelys som egner seg for alle forhold, også når det er litt sjø. Martitm hadde denne tidligere. I dag har jeg en radiostyrt Xenon, my mindre, og smidigere/tøffere og jeg tror den lyser like langt, men lyset er mer som en brikk å se på. Denne egner seg ikke for grov sjø eller vinterbruk(Ising) med all den leamikk som er innebygd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Det som brukes er lanterner, riktig plassert og riktig avskjermet. Lastebåt som gikk fra Moss havn i går ca 2145 hadde to hvite topplanterner (LOA over 50 m) stb og bb lanterne OG en rundtlysende rød rett under aktre topplanterne. Hva betyr det? Når det gjelder lyskastere etc - det må SVÆRE greier til for å få fastmontert til å fungere noe særlig (se på hva redningsskøytene har). Jeg har en håndholdt XENON lykt ombord. Overgår alt annet av fritidsbåtgreier jeg har testet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 På Tora har jeg lyskasteren som M/S Bastard og JRK viser til. Den funker veldig bra for meg søkelys. Den er manuelt operert og krever at du har tak eller hardtop over førerplassen. Den er i klassisk maritim design og utførelse og en pryd for båten. Moderne utgaver plast er bannlyst hos oss. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SamH Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Lastebåt som gikk fra Moss havn i går ca 2145 hadde to hvite topplanterner (LOA over 50 m) stb og bb lanterne OG en rundtlysende rød rett under aktre topplanterne. Hva betyr det? Fører farlig last. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Jeg har en håndholdt XENON lykt ombord. Overgår alt annet av fritidsbåtgreier jeg har testet. Hvilken lykt er det du bruker? Har du en link etc?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 her kan du lese mer Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Jeg har en slik ombord: Meget godt lys og rimelig lang batterilevetid. Gir litt mye strølys (det lyset som kommer direkte fra pæren utenom reflektor) men så lenge hovedstrålen er såpass kraftig gjør det ikke stort. Koster jo omtrent ingenting i forhold til norske alternativer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.