Jump to content

Mariner 40hk Motoren er dau


With-15 Mahogny

Recommended Posts

Til min store forskrekkelse gikk båten min ned (dvs. den hang under vann i fortøyingene med dekket 10 cm under vann) Båten min har en 40hk totakts Mariner fra 2002.

Heldigvis hadde jeg tiltet motoren helt opp hvilket gjorde at den bakre delen av motoren der det meste av det elektriske sitter (og tennplugger) var over vann.

Uansett. Batteriet var under vann og kabelskoen på plussbatteriet, samt kabelsko, muttere og hele greia på motorens plusskontakt var tæret bort. Ingen ting igjen.

 

Jeg har gjort følgende med motoren etter at jeg fikk hevet båten:

 

1) spylt motoren rikelig med ferskvann og latt motoren tørke i 1 1/2 uke

2) løsnet den delen der strøm fra batteriet går inn i motoren (den der alle festeskruer og labelsko var borttæret)

3) demontert denne og funnet ut at det er tørt på innsiden og ingen tegn til korrosjon. Bare litt på boltens gjenger på utsiden

4) Montert alle på plass og montert nye kabelsko og muttere.

5) koblet til nytt batteri

6) sjekket at tennpluggene er tørre og normale

7) har lett etter sikringer og kun funnet et stk. som sitter bak på toppen (finnes det flere?)

 

Resultatet av dette var at el-tilten fungert slik at jeg fikk tiltet ned motoren (litt lettere å få oversikt :smiley: )

Da jeg prøvde å vri om starteren så hørtes kun en summing (fra startmotoren?)

Da jeg igjen prøvde i dag hørtes bare et enkelt klikk hver gang jeg vred om tenningen.

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å få motoren i gang? Har jo hele vinteren, men jeg vil jo gjerne få skylt kjølesystemet med ferskvann før vinteren.

 

hilsen noldus på motorer

Redigert av With-15 Mahogny (see edit history)
Link to post

Sjekk alle kontakter og om det er strøm på batteriet. Det høres ut som om det kun er dårlig kontakt en plass, eller lite strøm. Da pleier startreleet bare klikke, uten at det er nok strøm til å få innslaget til å slå inn. Da du hørte det summet første gang, kan det være at det var akkuratt nok strøm til at innslaget ble med, men at selve starteren ikke klarte å snurre rundt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
1) spylt motoren rikelig med ferskvann og latt motoren tørke i 1 1/2 uke :nonod:

 

Spylt bort salt vann, det er bra.... men å la motoren tørke ( ruste innvendig ) i 1.5 uke....men en får krysse fingrene...

 

Ut med pluggene og av med forgasserne og reed ventilene, spyl på med 5-56 eller lignende ( ifra BEGGE sider ( plugghull OG innsug)), dra motoren rundt for hånd for å distribuere smurningen godt..

 

 

Da jeg prøvde å vri om starteren så hørtes kun en summing (fra startmotoren?)

Klarer du å dra motoren rundt for hånd ??

 

Den summinga...bzzzz ? som elektrisk summing ??, tror du med fordel kan ta av og demontere starteren.

 

Vask alle interne deler og tørk dem godt, føner/varme gulv på bad, noen har også brukt steik ovnen ( svak varme i tilfelle ). ha på et par dråper med olje i foringene og monter starteren igjen.

Er mulig den kan fungere uten dette, men kan nesten garantere at den vil ta kvelden MYE fortere UTEN servicen .

 

Da jeg igjen prøvde i dag hørtes bare et enkelt klikk hver gang jeg vred om tenningen.

Standard symptom ved dårlig kontakt, sjekk alle koblinger + vri og stram til litt på batteri polene, rengjør også koblingene på ledningen imellom start releet og starter. .

 

 

Monter starteren og test den, drar den motoren rundt ( uten plugger ) ??, isåfall kan du montere forgasserne og reed ventilene igjen.

Hvis ikke må du sjekke om du har strøm til start releet, og om den går videre når du vrir om på nøkkelen, sjekk også om du har god kontakt på minus siden .

 

Pass på å drener forgasserne når du har dem av, drener også resten av bensin systemet....drener også olje injeksjons systemet hvis du har noe slikt .

 

Sjekk om alt fungerer, dra motoren litt på starteren ( ha inn litt 2-takts olje i plugg hullene ), hvis alt er ok.... sjekker du for gnist .

 

Er alt tilsynelatende iorden kan du koble til bensintanken med NY FERSK bensin ( bland inn 2% olje hvis du har olje injeksjon, hvis ikke BRUKER DU 4% olje i bensinen ( Gjelder første hele tank )

 

Får du start må du kjøre motoren god og varm, ta gjerne en tur på vannet, blir ikke det samme med tomgangs kjøring i en stamp :smiley:

 

7) har lett etter sikringer og kun funnet et stk. som sitter bak på toppen (finnes det flere?)

Kan være, men tviler... trimmen virker + det klikket i start releet, tennings systemet er helt selvforsynt og uten sikringer .

 

 

Lykke til

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

hmm....tror nok jeg skal klare å gjøre det du beskriver. Problemet er at båten nå står på land (på LilleHerbern utenfor Bygdøy. Må trekke seg ut med linejolle) Ettermiddagene er korte, våte og kalde :nonod:

Kunne jo skrudd løs motoren og tatt den med meg, men bor i bygård i Oslo og har ingen mekkeplasser. Motoren veier dessuten 75kilo.

 

tenke tenke..... Blir nok å levere hele skiten til service en plass. :sad:

Link to post

Dersom motoren lar seg tørne for hånd kan du skru av plastdekselet på svinghjulet, finne fram reserve startsnora, legge i sporet på svinghjulet og dra ivei. Burde starte fint dersom bensin + gnist er til stede.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Som sagt så var motoren bare halvveis under vann.

Hvis du ser på vedlagt bilde, så lå vannstanden omtrent der han typen med saueskinnsjakka holder hånden sin

DSCN6083.JPG:smiley:

 

Dvs. at slik jeg ser det så var det kun selve forgasseren av "interne" deler som befant seg under vann. Regner derfor med at det som er av stempler og ventiler skal ha klart å holde seg unna saltvannet (håper jeg) Det som befinner seg av tennplugger og elektronikk sitter helt i bakkandt og befant seg 100% sikkert over vann.

Slik jeg ser det så er det kun forgasserdelen av motoren, deler av startmotoren og da starterreleet som befant seg under vann. Jeg synes det er rart at motoren ikke får gnist og går rundt. Jeg skal prøve å få tak i en helt ny strømledning, der kabelsko sitter ferdig montert. Det kan være det er dårlig kontakt med de nye kabelskoene jeg har montert.

Så skal jeg følge Droll sitt råd, demontere starteren og forgasseren og drenere. Hvis det ikke funker så sender jeg skiten til service.

 

takker for alle innspill så langt :smiley:

Redigert av With-15 Mahogny (see edit history)
Link to post

Har prøvd å dra svinghjulet rundt manuelt. Det går veldig lett.

Har demontert forgasseren. Det var en del saltvann i bunn. Skal drenere og rense denne med blåsprit. Har og demontert startmotoren. I bunn av hylsen (Hovedkroppen til startmotoren) ser jeg det er noe hvitt, sukkeraktige greier noen steder rundt pakningen som ligger mellom hylsen og bunndelen der spolekontaktene sitter. helt i bunn ligger det og noe fuktige, seige greier. Selve kontaktene er ikke berørt av dette "sukkeret". Kan ikke se noe annet som virker mistenksomt.

 

Har strammet til strømkabelen pluss og minus. Fortsatt bare klikk.

 

Har tenkt å legge startmotor-delene og forgasser-delene i stekeovnen på svak varme for å fjerne all fukt før jeg monterer igjen.

 

Håper at dette funker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...