Jump to content

plastgjennomføringer, er det godkjent?

1111

Recommended Posts

En annen sak er vel godkjent av hvem? I hvilken sammenheng?

For en tid tilbake, reklamerte de med at de hadde en form for LLOYDS godkjenning til bruk på fritidsbåt ( ikke arrester meg på klasseselskapet, men det var ikke Veritas. Lurer på om det var USCG, evt ABS )

Forsikringsselskapet mitt sa NEIN; NJET; NO WAY på min forespørsel den gangen, og jeg sjekket ikke noe videre. Vil de heller ha dårlig messing fra Maritim, skal de da få det.... :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Det som gjelder er at det ikke finnes en generell godkjenning for alt. Det vil si at de finnes gjennomføringer i metallegeringer som er godkjent og gjennomføringer i metallegeringer som ikke er godkjent.

Det samme gjelder for gjennomføringer i komposittmaterialer. Det spesielle med kompositt er vel at det er relativt nytt, og når Marvin nevner Marelon, så er vel noen eller kanskje alle disse foreløpig også godkjent av Veritas eller andre firmaer som for eks. Loyds inntil det blir mer vanlig i handelen. Så overflømmes markedet av alsken mulig skitt hvis vi av erfaring tror fremtiden blir som fortiden.

Fremtiden blir sannsynlig som fortiden også vedrørende gjennomføringer i kompositmaterialer, med andre ord forvirrende og villedende.

Tillater meg å henge på et nytt spørsmål i samme slengen.

Jeg har tenkt å skifte samtlige gjennomføringer i løpet av vinteren. 29 år bør kanskje være nok, selv om de ennå ser bra ut. Spørsmålet er om jeg bør skjære av den innvendige stussen som slangene pr i dag er festet i, og heller bruke en utvendig flens og pakning direkte mot skroget. Synes ikke det virker så tiltrekkende, men jeg ser jo at det finnes en del slike løsninger. Alternativet er jo stort sett slangeklemmer, noe som er enklere, men kanskje ikke så holdbart?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...