Gnisten Startet 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2008 Noen som har erfaringer med denne type motor? Annen informasjon om motor? Vurderer båt med denne motor (7 år/500 timer) og Bravo1 drev (Båt 2 tonn). Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Ludde Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Hadde denne motoren i min forrige båt, men med Bravo III drev. Veldig fin motor etter min mening. Støysvak, pålitelig, lettstartet og med masse power. Forbruket sies det er litt høyt, men jeg opplevde at ved klok kjøring bruker denne motoren lite diesel. Du skal være oppmerksom på at den kan sote igjen noe dersom du ikke står på litt, slik at et fornuftig marsturtall ca.3.200 - 3.500 rpm. Som medandre Yanmar motorer er det litt dyre deler, og en service på denne, dersom du setter bort alt koster ca. 10` Etter min mening en meget god motor som trygt kan anbefales. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Gnisten Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Takk skal du ha. Andre som har erfaring med denne motoren? 500 timer på 7 år synes jeg var lite. Stemmer det så skal det vel være mange timer igjen på denne motoren? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
TideRace Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Dette er vel drev-utgaven av 6LP-STP (akselversjonen)? 6LP er kongemotor, driftsikker, lettstartet og slitesterk. Jeg opplever den som stillegående, feilfri, sterk og økonomisk i drift ved fornuftig kjøring. Som en annen har nevnt, kan den sote litt hvis du "finkjører" over lengre tid. 6LP har vært på markedet noen år og er i sortimentet til Yanmar enda. Noen betegner den som gammel, men jeg ser dette kun som et kvalitetstegn, at det er en robust og feilfri konstruksjon som Yanmar foreløpig har valgt å beholde i konkurranse med konkurrentenes nye common-rail-motorer. Jeg forhørte meg med Yanmar i 2006 i forbindelse med bestilling av ny båt om når 6LP skulle skiftes ut, men fikk da som svar at de visste ikke, - de trodde 6LP antagelig skulle være den siste Yanmar-motoren i dette segmentet som skulle fases ut. Dette ble begrunnet med at den var en av deres mest vellykkede motorer av den "gamle" serien, og var derfor ikke prioritert i forhold til å erstattes av ny common-rail-versjon. Som kjent selges 6LP enda i 2008, og er nå ganske sikkert finplukket for feil. Redigert 16.Oktober.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 I følge Yanmar er 6lpa motoren godkjent forbruk i redningsbåter og benyttes i norsjøen. Det skulle vel bety at det er gode motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Takk skal du ha. Andre som har erfaring med denne motoren? 500 timer på 7 år synes jeg var lite. Stemmer det så skal det vel være mange timer igjen på denne motoren? Ja det er det ingen tvil om at det er. Min hadde gått 500 timer på 4 år når jeg solgte båten, og går like godt ennå, og har passert 700 timer sist jeg hørte fra eieren. Vær oppmerksom på at det skal byttes registerreim på denne etter 1000 timer eller 5 år, hva som nå inntreffer først. Sjekk dette med han du eventuelt kjøper av, slik at du er sikker på at dette er gjort. I motsatt fall bør dette gjøres straks, for ryker reima på denne motoren, står du foran en meget kostbar affære, som i prinsippet betyr en motorreparasjon med ny topp, ventiler, stempler, råde osv. osv. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Gnisten Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Takk igjen. Noen som har kommentarer på kombinasjonen 270 Yanmarhester og Bravo 1 drev? Redigert 16.Oktober.2008 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.