Jump to content

Batteri dilemma, start- eller forbruks type?


Luigi

Recommended Posts

I min Bavaria 38 har jeg tre 140 Ah batterier. Disse har jeg funnet ut er av "start batteri" type. To går til forbruk og et til start. Etter litt over ett år, er begge forbruksbatteriene døde.

 

Jeg har aggregat i båten og baugpropell. Disse går begge på forbruksbatteriene.

 

Når jeg ringte Bosch opplyste de at det ikke er heldig å ha start batterier som forbruk. De tåler ikke samme utladning, og leverer heller ikke forbruk så lenge som normale forbruksbatterier. Man bør heller ikke starte fra forbruksbatterier siden de ikke tåler den store belastningen det er å starte.

 

Så; hva gjør jeg? Bør jeg koble om aggregatet om til startbatteriet til motorene? Det skal sies at baugpropellen nesten aldri brukes i det jeg har IPS med joystick, men av og til hender det at den benyttes - enten for å fjerne groe på den eller dersom jeg skal flytte meg noen millimeter uten å starte opp hovedmaskinene.

 

Jeg kan sette inn 4 batterier, men landstrøm laderen har kun tre kanaler, og man bør - etter det jeg vet - ikke koble sammen batterier til landstrøm ladning da føleren da blir unøyaktig.....

 

Noen som har noe tips? Jeg kan enten sette inn et batteri til som står for baugpropell og aggregat, men da må jeg ut med ny skillediode pga lading fra motor. Jeg kan koble aggregatet på startbatteriet, som jeg nevnte over, eller jeg kan satse på å starte fra forbruksbatterier siden disse er forholdsvis godt dimensjonerte og satse på at det går bra.

 

Hjelp!

Link to post

Startbatterier til forbruksbanken er ingen god ide, slik som Bosch sier. Nå er det jo stor forskjell på startbatterier, men i det store og hele liker de dårlig å bli tappet særlig ned.

 

I stedet for å lure på om du skal koble lader til den ene eller andre banken, aggregat til den ene eller andre banken, og baugpropell hit eller dit, kan du jo gjøre det enkelt.

 

Lag en hovedbank bestående av 3 like forbruksbatterier etter ønske. Fra denne hovedbanken bruker du alt av strøm til alt mulig. Aggregatlading og landstrømslading går direkte inn på denne banken. Selv halvutladet gir denne banken mer strøm og spenning til start enn det et separat startbatteri noensinne vil kunne klare å gi - mye mer enn starteren og baugpropellen noensinne trenger.

 

I tillegg kjøper du deg et lite reservebatteri som brukes til start den ene gangen du kanskje har tappet hovedbanken din flat. F.eks det starbatteriet du nå har og som funker ok. Siden du har landstrømslader med flere utganger, kan du koble en av dem direkte til reservebatteriet, slik at det toppes en gang i blant. Du har en ekstra utgang på landstrømsladeren din. Fint. Ha den i reserve til du finner på noe kjekt å bruke den til.

 

Da har du det enkleste opplegget i verden. Ikke noe å huske på. Slå på bryteren til hovedbanken når du går ombord i hjemmehavn og la den være på til ferien er slutt og du er tilbake i hjemmehavna. Ikke noe å huske på av brytere, ikke noe som kan gå i stykker.

 

Skulle du en dag gå tom for strøm på hovedbanken, slår du på bryteren til reservebanken. Starter, lader og dagen reddet. På den annen side har du jo aggregat så dagen er vel uansett reddet.

 

Enkelt og greit. Og mer oversiktlig kan du neppe få det.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Problemet er at en del fagfolk sier at man ikke bør lade en bank med en kanal på laderen. Hvis man har flere batterier på en kanal, sier de lærde at man lett kan få overlading og ikke en så nøyaktig kontroll av nivået på batteriene, dersom landstrøm står på og man er borte fra båten en ukes tid.

 

Er det virkelig likevel så enkelt som du sier?

Link to post

Off... ser at det var dårlig formulert. 220V aggregat starter i dag på forbruk, og baugpropellen kjøres mot de samme. I tillegg er det et eget start batteri. Det som du beskriver, er i det store og hele det jeg har, bortsett fra at det alltid er start batteriet som starter. Spørsmålet mitt er hva de to (evt 3) batteriene i forbruksbanken skal være; start- eller forbruk?

Link to post

Bosch Batteriene som Bavaria har brukt opp gjennom tidene er et hybrid batteri med relativt gode utladningsegenskaper.

Jeg skiftet ut to slike nå i sommer i en Bavaria seilbåt og de var åtte år gamle.

Jeg har brukt noen Global batterier som erstatning for disse batteriene, og det ser ut til å være et greit alternativ hvis du skal ha rimelige batterier. (mulig de heter Euroglobe forresten).

 

Jeg tror du bør tenke litt over om du muligens bruker litt for mye strøm i båten mellom hver gang du lader og om du får ladet opp batteriene riktig. Når batterier bare varer et år så er det noe som er feil, og en kontroll av ladesystemet er alltid et godt sted å begynne. (Etter at strømforbruket og brukermønsteret ditt er vurdert selvfølgelig).

 

Systemet i disse båtene ser ut til å virke bra og jeg føler det er unødvendig å bygge om noe. Se etter om laderen din er utstyrt med en batteritemperatursensor, og hvis ikke så kjøper du bare en og monterer. Se også etter om laderen er stilt inn på riktig batteritype selv om dette ikke er årsaken når batteriene ryker etter et år.

 

En god batterimonitor viser seg å være rette veien å gå for de som ikke klarer å gjøre rede for hvor mye strøm de bruker og om batteriene blir fulladet.

 

Har du fått noen forvarsel i form av at lyset blir svakt, at dieselbrenneren ryker mye i starten eller at kjøleboksen virker dårlig?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Spørsmålet mitt er hva de to (evt 3) batteriene i forbruksbanken skal være; start- eller forbruk?

De skal være forbruksbatterier. Med forbruksbatterier menes batterier som er beregnet til forbruk og derav tåler dype utladinger godt.

 

Hvis du går inn på siden til www.alternativenergi.no finner du typiske forbruksbatterier fra meget kjente leverandører som Rolls og US Battery.

Det fine er at de har en veldig gunstig pris sammenlignet med hva andre tar.

 

Hva er typebetegnelsen på de batteriene du har i dag?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Jeg tror du bør tenke litt over om du muligens bruker litt for mye strøm i båten mellom hver gang du lader og om du får ladet opp batteriene riktig. Når batterier bare varer et år så er det noe som er feil, og en kontroll av ladesystemet er alltid et godt sted å begynne. (Etter at strømforbruket og brukermønsteret ditt er vurdert selvfølgelig).

De har vart to år. Jeg tror det som kanskje kan ha svekket de litt, er at det i sommer var to-tre ganger hvor de ble nokså utladet. Var vel nede i 9-10 volt pga to kjøleskap og masse annet stasj som gikk lenge uten lading. Dette er helt klart reklamasjon (jf Høyesterettsdommen til Nokia), men jeg vet ikke om det er verdt å krangle på det. Må snakke litt med gutta hos Lunde om det.

Systemet i disse båtene ser ut til å virke bra og jeg føler det er unødvendig å bygge om noe. Se etter om laderen din er utstyrt med en batteritemperatursensor, og hvis ikke så kjøper du bare en og monterer. Se også etter om laderen er stilt inn på riktig batteritype selv om dette ikke er årsaken når batteriene ryker etter et år.

Litt usikker på om den er stilt inn på noe som helst, for jeg er ikke sikker på hvor den sitter. Har faktisk ikke sjekket. Det jeg vet, er at den er 3 kanalers, 45A hvis jeg ikke husker feil. Men det er kun det jeg har fått opplyst.

En god batterimonitor viser seg å være rette veien å gå for de som ikke klarer å gjøre rede for hvor mye strøm de bruker og om batteriene blir fulladet.

Kan denne kobles rett på et hvilket som helst uttak, eller må den rett på polene? Kjenner du noen som er bra?

Har du fått noen forvarsel i form av at lyset blir svakt, at dieselbrenneren ryker mye i starten eller at kjøleboksen virker dårlig?

Egentlig synes jeg de virker helt topp fortsatt. Problemet startet ved at baug propellen ble veldig svak. Etter en sjekk utført av Lunde og La-Sa, sa de begge at batteriene var gåen, og at spenningen raste ned når de ble belastet. Ladespenning virker helt normal.

 

Jeg sliter stadig litt med å forstå utgangspunktet ditt: Er "aggregatet" ditt en konverter som omdanner 12 volt strøm fra batteriene til 220 volt ombord? Vanligvis omtaler vi et aggregat som en enhet som produserer strøm til både forbruksbatterier og startbatteri(er).

 

Aggregatet mitt er et diesel aggregat, 4500Watt, 220V. Beklager at jeg var så uklar her.

 

De skal være forbruksbatterier. Med forbruksbatterier menes batterier som er beregnet til forbruk og derav tåler dype utladinger godt.

Spørsmålet er bare om disse tåler start av diesel aggregat og baug propell, uten å ta skade?

Hva er typebetegnelsen på de batteriene du har i dag?

 

Er litt usikker, de er originale. Er det noen andre som vet? Hvis ikke skal jeg sjekke det når jeg skal ned i båten nå om noen dager.

Link to post

Ja forbruksbatterier tåler start og baugpropell. Forbruksbatteriene klarer vel generelt gjerne å gi noe slikt som 2/3 av strømmen som et rent startbatteri av samme størrelse. 3 forbruksbatterier blir da omtrent dobbelt så bra som 1 rent startbatteri.

 

Og hvis du i tillegg ikke bruker båten om vinteren når batteriene er kalde og lite villig til å gi strøm, har du rikelige marginer til det meste av motorer og baugpropeller selv med halvtomme batterier.

 

En batterimonitor koster mellom 2 og 3 tusen. En presisjonsmotstand kobles på minuskabelen din rett før forbruksbanken. Den måler et ørlite spenningsfall over motstanden. Dette spenningsfallet varierer i takt med strømforbruket. Så logger instumentet i dashbordet strøm, spenning, strømforbruk, batteritilstand osv. Omtrent som en tankmåler for forbruksbanken. Jeg har en fra Xantrex. Er meget fornøyd.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
  • 5 uker senere...

Lotus:

om man satser på f.eks å koble alt til forbruksbanken, inkl. startmotoren, og har det ene startbatteri som " reserve ", vil man ikke da bruke startbatteriet til å lade de andre den dagen man evt. kobler de sammen ?

Må man da ha en bryter slik at man kobler vekk forbruksbanken før man legger inn startbanken ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Man har en hovedbryter for hovedbanken og så har man en hovedbryter for reservebanken.

Den dagen hovedbanken er så flat at den ikke klarer å starte motoren, ja da slår man av bryteren til hovedbanken, slår på bryteren til reservebanken og starter.

 

Etter start kan man slå på hovedbryteren til hovedbanken igjen. Reservebanken vil ikke tappes, da dynamospenningen er høyere enn hvilespenningen til reservebanken.

 

Så kjører man av gårde mens dynamoen fyller hovedbanken og topper reservebanken.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...