Jump to content

Yanmar "QM20 - Får ikke løs dieselfilter!

mea

Recommended Posts

Prøvd å dynke litt med verktøy på boks, vente litt og så dynke litt til?

Hadde samme problem med en 2qm15 men fikk den til slutt med en litt stor polygrip tang.

Hentet meg akkurat ny bil. Der satt vindusviskeren på bakruten dønn fast. Måtte dynke akslingen med WD40 i 2 dager med påfølgende riksling får viskeren begynte å gå sakte rundt. Nå går den som et skudd! Tipper forrige eier ikke viste at bilen hadde slik visker.....

........Jeg har en 2qm20. Som jeg skal bytte dieselfilter på. Problemet er at jeg ikke får løs låseringen som holder på plass filterkoppen. Har forsøkt å skru med håndmakt (håpløst..), rørtang, slått forsiktig med skrujern...Sitter dønn fast. Litt krunglete å komme til også...Har noen gode råd/tips?.......

Hei mea!  https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/seeya.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":seeya:" border="0" alt="seeya.gif" />

Har skiftet dieselfilter på min siste båt (2-QM-15). Regner med at det er samme filter på din. Ikke slå med skrujern, etc. Filterhuset er av lettmetall og kommer til å ta skade!

Jeg ville tatt av de to 10mm bolter, øverst, som holder filterhuset på plass. Da er det letter å komme til. Ellers blir det for trangt. Slangen / rør fra filter til høytrykkspumpa er i veien. Fjern dieselretur-røret først. Når du har fått lirket filteret frem er det lettere å ta tak i. Brukte rørtang på min.

Når du har skiftet filterinnsats, vær nøye med å plassere NY O-ring (følger med filterinnsatsen) og skru KUN til for hånd!! Bruker du makt (verktøy), deformerer du O-ringen og du vil få en lekkasje! Har prøvd det selv!  :sailing:

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei mea!  https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/seeya.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":seeya:" border="0" alt="seeya.gif" />

Har skiftet dieselfilter på min siste båt (2-QM-15). Regner med at det er samme filter på din. Ikke slå med skrujern, etc. Filterhuset er av lettmetall og kommer til å ta skade!

Jeg ville tatt av de to 10mm bolter, øverst, som holder filterhuset på plass. Da er det letter å komme til. Ellers blir det for trangt. Slangen / rør fra filter til høytrykkspumpa er i veien. Fjern dieselretur-røret først. Når du har fått lirket filteret frem er det lettere å ta tak i. Brukte rørtang på min.

Når du har skiftet filterinnsats, vær nøye med å plassere NY O-ring (følger med filterinnsatsen) og skru KUN til for hånd!! Bruker du makt (verktøy), deformerer du O-ringen og du vil få en lekkasje! Har prøvd det selv!  :sailing:

:flag:

En liten ting til: En dråpe eller to med motorolie på O-ringen gjør unnerverker.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Jeg husker jeg hadde samme problemet med min Yanmar 2GM20. Fikk den av til slutt, uten verktøy. Jeg hadde problem med en vannfilter en gang også, og samme løsning der: til slutt så løsnet det med håndmakt. Så mitt forslag er: skru hardere ! Ja, det høres flåsete ut, men det har som sakt hjulpet meg. Skru hart og hold trykket så lenge du orker. Forhåpentligvis så begynner den å sige etterhvert !

Lykke til !

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...