NilsPils Startet 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2008 Har fått et spørsmål fra båtbygger: Skal vannet fra servanten på toilettet gå til tanken eller kan det gå rett i sjøen? Strengt tatt, ser jeg at ISO standarden kun setter krav til tank for avløp fra toilettskåla (sewage = waste from human body), men synes det kanskje er litt ubehagelig å slippe vaskevannet direkte ut i vannet i f.eks. marinaen. Hva er vanlg praksis? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hallaron Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 har alltid kjørt gråvannet rett ut, men ser at det kan være et poeng Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Håp Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Vanlig praksis er vel enn så lenge at det går rett ut. Men du kan jo benytte det til spyling av toilettet.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Normalt at dette går rett ut som mat til fiskene... men flere båter har også egen "gråvannstank" ombord... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
eysteind Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 har avløp under vannlinjen, og merker ingenting av vannet. Ser enkelte har gjennomføringen omrent ved fenderlist, noe som ser lite delikat ut... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Dersom du velger å ha gråvannstank må du vel også installere avsug til denne for tømming fra landstasjon. Deler forøvrig synspunktene de de andre innleggene. Det er vel relativt sjelden at mindre lysbåter utstyres med gråvannstank. Men i en god del av innsjøene i USA er dette visstnok påbudt. Sitér dette innlegget Link to post
Håskjer Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Min båt er utstyrt med 370 liters gråvannstank. Jeg fikk opplyst fra leverandøren at det fra 01.01.05 ble innført krav til gråvannstank på nye båter leverert til EU. Forklaringen på at min båt hadde gråvannstank var at denne i utgangspunktet var spesifisert for EU. Jeg har ikke lest direktivet (RCD) og vet ikke om dette stemmer. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å endre installasjonen, slik at gråvannet gikk rett ut. Dette for å slippe vedlikehold på pumper etc. Gode erfaringer fra denne sesongen gjør imidlertid at dette er lagt på is, og jeg anbefaler gjerne bruk av gråvannstank. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Legg det uansett ikke til septiktanken! Septik og såpe er en uheldig kombinasjon, ikke bra for de nyttige bakteriene... Så enten rett ut eller i en egen gråvannstank. Når man går i kanaler etc. ser jeg et poeng med gråvannstank, men til vanlig kystbruk kan jeg ikke se noe stort problem i å slippe det rett ut! Jeg har i alle fall ikke opplevd dette som noe problem med de båtene jeg har hatt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Håp Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Er det noe bedre for de unyttige anaerobe bakteriene da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Nei, men de bryr vi oss vel ikke så mye om . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Ombord på POSEIDON II som er konstruert for bruk i Østersjøen har jeg ved hjelp av et par ventiler hele rekken med valgmuligheter: både vaskevann og kloakk til septiktank vaskevann rett ut og kloakk til tank både vaskevann og kloakk rett ut Til vanlig lar jeg alt gå til tank, og så lenser jeg den etter behov - og det blir ikke så veldig ofte siden septiktanken er 3.400 liter . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skage Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Det er stengt tatt høyden på installasjonene i forhold til vannlinjen som bestemer dette. Er det fare for at vann skal komme inn ved eks krengning av båten skal dett da føres til "sump" i gulvet og pumpes ut ved behov. Dette er svært vanlig i seilebåter. Har sett dette i mange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Vi har en 12 liters holdingtank der alt gråvann fra badene går. det er en nivåstyrt pumpe på denne som tømmer tanken når den er nesten full. Ser ikke noe annet poeng med denne enn at i stedet for 4 skroggjennomføringer er det 1. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 I min Saga 27 har jeg nok ingen plass til ekstra gråvannstank. Men utløpene skal jeg se å få gjort noe med. Utløpet fra håndvasken på "badet" er like over vannlinjen, men av en eller annen grunn er utløpet fra vasken der kopper og karl vaskes, svært høyt oppe. Der treffer vaskevannet gjerne oppe på flytebrygger dersom jeg ligger longside. Og det er ikke alltid helt lekkert, litt matrester og fett blir det etter en ordentlig middag med skitne middagstallerkner. Så det utløpet skal blendes, og et nytt hull borres lenger nede, - en eller annen gang(!?) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom-ass Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Jeg har som Lars sier også utløpet høyt oppe, og der henger jo fenderen når jeg ligger longside... Dette glemmer jeg ofte, og vasker stadig vekk fendere... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Vi har en 12 liters holdingtank der alt gråvann fra badene går. det er en nivåstyrt pumpe på denne som tømmer tanken når den er nesten full. Ser ikke noe annet poeng med denne enn at i stedet for 4 skroggjennomføringer er det 1. Også mulig de bruker det systemet hvis nivået på slukene i dusjen er under nivået på skrogjennomføringen?? Er det så, måtte hver dusj ha en egen pumpe hver for å bli kvitt vannet slik som er vanlig. Da er det mye smartere slik som NW har gjort og samle alle avløp i en tank med aut. nivåtømming med de fordeler du nevnte. Har et par års erfaring med NW 390 og må si at NW imponerer stort på kvaliteten, spes. "behind the scenes" og hvor utrolig gjennomtenkt alt er Går sammenlignbare båter fra UK en høy gang som MBM og MBY har funnet ut gang på gang i testene sine. Og for de som leser MBY og MBM vet jo at det stort sett alltid er Engelske båter som vinner.... utenom NW, da Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mariell Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Hos oss så går vannet fra aktre bad i en gråvannstank med nivåstyrt pumpe. Mens i badet forut så går vannet fra vasken rett over bord og fra dushen i skutebunn. hvor det også er nivåstyrt pumpe. Fra Byssa, så tror jeg vannet går rett ut. I motsettning til i mange Trawlere, så går begge toalettene hos oss til septikktank. Ofte er ett av toalettene rett over bord. Mens toalett no 2 går til septik. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Man har vel bare tank der det likevel blir så lavt at det må lenses, eksempelvis dusjen... Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Kravene er for øyeblikket at gråvann kan kjørest direkte overbord. En skal ikke se bort fra at dette kan bli forandret, men for lystbåter blir det nok som det er. Enkelte land har innført at utslepp av gråvann ikke skal foregå innenfor 3 nm grensen, men hvilken lystbåt er utenfor Det kan jo komme restriksjoner på utslepp i havnebasseng etc., men det er jo heller ikke snakk om de store mengdene som kommer fra en lystbåt. Tror de fleste av oss kan slappe av de neste årene Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Tror de fleste av oss kan slappe av de neste årene En vet aldri hva byråkratene i EU finner på. Fra den kanten har det kommet mange rare utspill. Og vi i Norge er veldig kjappe med å innrette oss etter de krav som kommer fra EU. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 På Maxien er det et 'T'-stykke på sjøvannsinntaket til toalettet. Gråvannet fra servanten går inn på dette. Hvis man ikke ønsker å slippe ut gråvannet i havnen kan man da stenge for sjøvannet og pumpe det opp i septikken via toalettet. Igrunnen en ganske grei løsning - selv om jeg aldri har brukt det til noe annet enn å tømme avløpsslangen helt før jeg byttet den Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.