Jump to content

Hansvik 18 Combi, erfaringer?

helgeasa

Recommended Posts

-Grei kombibåt og du får ingen i samme størrelse som har utnyttet plassen bedre.

-Med 50 hkèr bakpå gjør båten 25knop.

-Fart over 18-20knop er veldig ubehagelig om det ikke er helt stille sjø.

-Båten legger seg noe fort over til siden om personer ombord forflytter seg og farten er over 12 knop.

-Den føles ubehagelig å kjøre med mer enn 4 personer ombord.

-Er veldig retningsstabil i lav fart og derved enkel å manøvrere til havn.

-Det er utvendig styreposisjon men det anbefales også å montere gass/gear ute.

-Trimplan er et must om du ønsker å mestre litt bølger på en behagelig måte og samtidig kan du da korrigere for skjev last.

-Co-pilot sete kan monteres over kokeplate og gjør det triveligere for "kjærringa".

-Meget god drivstofføkonomi med 50hk bakpå.

-Svære oppbevaringsrom under dørken og ellers bra med skap.

Alt i alt en båt som kan gi mange hyggelige turer og overnatting går fint for to personer, fordel da å ha montert gardiner. Har prøvd det selv og det funka fint og turen varte i over 1 uke.

Av alle de båter jeg har sett på, har jeg ikke funnet noen båt i denne størrelse eller pluss 2 fot som gir mer båtfølelse og plass.

Ok. Så du tror jeg ville gjort en bra invistering i å kjøpe en sånn båt? Vi er da en familie på 5 stk som skal kunne område seg i en slik båt. Vet du om den egner seg fint til fiske? Er der muligheter for å montere på en VHF?

Hvor mye må man regne med å betale for en slik båt inkl. 4-taktersmotor?

Takk for svar.

God investering er det i å for seg. Det er ikke mange andre båter i denne størrelsen som står seg så godt i verdi som denne. De fleste får tilbake innkjøpspris når de etter noen år selger den.

Perfekt båt til fiske, god uteplass med solide rekker.

VHF kan monteres på alle båter med startbatteri.

Prisen du må betale kommer vel litt an på årsmodell. Mange har nå etter hvert montert 4-takter også på de eldre. Nypris i dag med 50`hk er vel med noe utstyr omlag 300000 kroner. En 10 år gammel båt koster med noe utstyr mellom 150000 og 180000 kroner. Disse båtene har hatt en kontuinerlig oppgradering siden produksjonsstart og til nå. Skrog er uforandret men mindre detaljer er modernisert. De siste utgavene har aluramme for vinduer, endret selvlenseutgang og hengslede luker over lasterom.

Om båten er nyere enn 15 år så tror jeg du får en av de som er relativt godt modernisert, dog ikke helt lik de siste utgaver. Problemet i dag er at det er svært få av disse til salgs , sett i forhold til hvor mange det er av dem. Dette er jo en klar indikasjon på at de som eier en slik båt er fornøyde eiere.

Fabrikanten oppgit max 50hk. 60hk ville jo hjulpet om man ønsket større fart og ressurser med flere i båten, men båten er ikke spesielt beregnet for høye hastigheter så 50hk holder godt. Har sett at noen har montert 70hk bakpå men dette er bare tull, vekta bakpå har jo også noe å si og større motor=tyngre motor.

Jeg var innom dette med sjøegenskapene i mitt første innlegg, fordel med trimplan osv. Dette fordi man ved stor sjøgang kan presse baugen noe ned med nedkjørte trimplan og derved redusere slåinga noe, Er farten riktig i forhold til bølgehøyden kan du kjøre trygt og godt.

Farten med 50hk er beskrevet i mitt første innlegg.

Stor nok til familie på 5? Det er et vanskelig spørsmål. Noen synes jo en 30 foter er for liten, men til dagsutflukter for fisking ol. vil den nok fungere fint. Båten er vel godkjent for 6 voksne personer. Jeg har samenlignet de fleste båter på markedet som er 18-21 fot og har problemer med å finne båt i denne størrelse/type som har bedre plass både til bevegelse og oppbevaringsrom.

Siden du har barn som er med i båten vil jeg trekke fram at båten har høye rekker og er veldig trygg for barn. (Vanskelig å dette ut) Vinduene fremme i cabin er store slik at de som sitter der fremme får mulighet til god utsikt og det synes jeg er meget positivt.

Har nettopp kjøpt en slik med 40 hk 4-takt og får 19-20 knop. Kjøpte meg 2 lekre campingstoler og campingbord som jeg har tatt vekk det ene bensettet. Legger den enden over motorbrønn med slingreduk under. Går fint sammen med sidebenker også hvis dere er 4-5 pers. Koser meg med denne båten! Steker koteletter ombord og spør dama om vi skal spise inne eller ute. Etterpå stables bord og stoler ned i det fremste lagringsrommet. Og da er det ikke engang halvfullt! Så er det opp med den store fiskestampen og en vanlig bøtte fra det bakre lagringsrommet. Greit med en bøtte med litt sjøvann og skylle hendene i da det er litt langt ned til sjøen fra rekka. Kan anbefale denne båten. Den skal visstnok ikke være så god i grov sjø ( over 2 meter bølger) men jeg er bare ute når det er fint på sjøen så jeg har ikke erfart dette.

Som hebbe sier så vil du slite med å komme i plan med 5 personer ombord.

Jeg antar imidlertid at det er snakk om to voksne og tre barn og da bør det gå greit om du har trimplan.

Forøvrig så tror jeg båten vil være vanskelig å håndtere i planingsfart, om det er større motor og 5 voksne ombord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...