Cyan Startet 22.April.2004 Link til dette innlegget Startet 22.April.2004 Hva er egentlig forskjellen mellom et anker og en dregg? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 I første rekke størrelsen, deretter utformingen. mvh Poseidon (m/ 70kg anker) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Cyan Svart 22.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Jeg har en 23-fots snekke. Liten, men tung. Hva bør jeg bruke? Hvor mange kilo? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Hva er egentlig forskjellen mellom et anker og en dregg?Det er vel ikke noen bastant definisjon. Allikevel vil en "dregg" (ihvertfall i mine ører) henvise til noe du slenger ut hvis du skal fiske. Typisk eksempel er en paraplydregg. Hvis du skal ligge på svai derimot, ville jeg nok valgt et "anker", f.eks. en Bruce eller CQR. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Cyan Svart 22.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Noen bruker to anker, ett foran og ett bak, f.eks. hvis de skal tilbringe natten et sted. Er det gunstig? Jeg kan tenke meg at det er enklere å ha ett hvis man er i rom sjø. Tar jeg helt på trynet feil? Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Dregg er pr. definisjon den sammenleggbare paraplydreggen. Alt annet er anker. Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Dregg er pr. definisjon den sammenleggbare paraplydreggen. Alt annet er anker. Ingvar Hei Ingvar, Det må være din personlige definisjon Her på Vestlandet har man brukt garndregger og soknedregger med faste armer og klør minst 100 år før paraplydreggen ble oppfunnet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Dregg = drogue. Man dregger etter ting på bånn. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Dregg = drogue = soknedregg mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Drogue = drivanker Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jolla Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Drogue = Amerikansk slang for alkohol Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 I følge Sjøfartsleksikon utgitt av Teknologisk Forlag er en dregg: Sitat: "Lite firearmet båtanker, ofte sammenleggbart. Dregg brukes også på større fartøy som et tre- eller firearmet søkeanker. Sitat slutt. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.