Jump to content

Stevnjern


Bitteliten

Recommended Posts

En ypperlig anordning som forsvant da plastikkbåtene kom  -  og som nå kan leveres også til disse, som "ekstrautstyr" . . . .

Dette er en absolutt bra investering for alle båter som ikke allerede har dette montert.

 

Kjøpes hos feks Maritim

Monteres enkelt uten spesielle forkunskaper om dette.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

At stemjern er ekstrautstyr er like dumt som at støtte, skjerm og lys er ekstrautstyr når du kjøper sykkel.

 

Stemjernet er aldeles ikke bare for å unngå småskrubb dersom baugen dunker borti fjell eller brygger. Det er under manøvrering ofte nødvendig å legge baugen mot brygge etc. for å vri båten med propellen før bakking. Det kan også være greit å ligge mot brygga med motor i gang mens man fortøyer, tar folk ombord etc. Fenderlista tar denne støyten dersom brygga er loddrett og høyere enn båten, men dette er jo ikke alltid tilfellet.

Poseidon kan sikkert bekrefte dette, jeg har jo registrert båtens solide baugfender.

 

***************'

Jeg får sikkert noen reaksjoner nå men jeg tar sjansen:

Jeg tenker ofte "skogsmatroser" når jeg ser båter uten stemjern.

 

Moralen er: Monter stemjern og bruk baugen aktivt sammen med motorkraft, sim sala bim så er nødvendigheten av baugpropell redusert. (for å ikke snakke om dersom dersom også spring brukes mer v/manøvrering)

Link to post
Share on other sites

At stemjernet er "ekstrautstyr" har selvsagt med penger og profitt å gjøre. Men jeg tror også noe ligger i det faktum at kundegruppen til båtprodusentene har vært i forandring de senere årene. Mens det tidligere var først og fremst båtfolk (i motsetning til folk i båt) som kjøpte båt, er det nå tilkommet endel "skogsmatroser" i denne kundegruppen.  Stemjern ble sett på som selvfølge blandt eldre båtfolk, mens skogsmatrosene synes det er mest i veien f.eks. når poleringsfilla huker fast i stemjernets skruer, for å si det litt forenklet. Dersom en produsent finner ut at kundene etterhvert er relativt likegyldige til hele stemjernet, sparer man selvsagt inn denne kostnaden og tilbyr istedet varen som ekstrautstyr (+moms og fortjeneste).

Link to post
Share on other sites

Enig Lotus ! Det er en viss forskjell på stevnjern og stemjern.

 

Forøvrig om noen skal montere, så sats på rustfritt, og ikke forniklet messing. Jeg har erfaring med at etter noen berøringer med fjellet (og de kommer), så begynner forniklingen å flasse av, og da er det ikke særlig pent lenger.

 

-koh  

Link to post
Share on other sites

Enig Lotus ! Det er en viss forskjell på stevnjern og stemjern.

-koh  

Jepp, forfatter er selvsagt også enig. Noen ganger går det imidlertid litt fort i svingene. Skriftspråket avviker som kjent ofte fra muntlig dialekt/dagligtale.

At stevnjern (mrk. skrivemåten) er en nødvendighet er vi imidlertid enige om.

Link to post
Share on other sites

Poseidon kan sikkert bekrefte dette, jeg har jo registrert båtens solide baugfender.

Moralen er: Monter stemjern og bruk baugen aktivt sammen med motorkraft, sim sala bim så er nødvendigheten av baugpropell redusert. (for å ikke snakke om dersom dersom også spring brukes mer v/manøvrering)

Fordelene med solid baugfender er sterkt undervurdert "Every boat should have one". Baugfenderen min veier 500 kg, så det er ikke sikkert alle fritidsfartøyer behøver å velge den typen, men du all verden hvor praktisk den er!

 

Siden jeg ofte går alene med Poseidon er baugfenderen ekstra viktig; kommer jeg inn mot en kai i kraftig vind setter jeg baugen mot kaien nær ved en pullert, lar motoren gå sakte forover inn mot kaien med roret midskips, og går stille og rolig ned på dekk og setter opp en spring med god slakk på pullerten.

Oppe i styrehuset igjen bakker jeg litt ut, gir fullt ror og kommer "elegant" inn til kaien i den springen som er satt opp.

Å gå ut fra kai igjen er det samme i motsatt rekkefølge.

Hva skal man med sidepropeller når man har fender og spring?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Båten til dykkerklubben hadde et rimelig solid stevnjern, dvs det gikk i hele kjølens lengde, en U-formet profil 10mm syrefast.

Men selv denne måtte gi tapt....

 

Før:

 

Bilde

(legg merke til at den, for å unngå lekkasje-muligheter, er festet vha T-formede braketter som er støpt fast til skroget. Viksund'en har også betong i kjølen og gjennomgående bolter kan ikke benyttes)

 

Etter (tatt på havets bunn): :crazy:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar,

 

Dette er et stjerneeksempel på hvorfor større fartøyer utstyres med "kollisjonsskott"!

 

Også mindre båter kan ha det og i mange tilfeller kan også plassen utnyttes fornuftig.

 

Tenk deg at man i dykkerbåtens tilfelle hadde en solid tank innstøpt som en integrert del av skroget helt forut; tanken har sitt akterskott ca 1 meter inne i båten og toppen bør ligge over vannlinjenivå.

 

Da kan man gå hardt på land, slik som dykkerbåten øyensynlig gjorde, uten at man fyller hele båten med salt sjø. Det verste som kunne skje var at man sølte ut noen liter med diesel, som ville ha vært en bagatell i denne sammenheng  -  og hvis tanken forut var for vann, så var ikke sølet noe problem en gang....

 

Kanskje vanntette skott i baugen er vinterprosjekt som flere burde begynne å tenke på?

 

mvh

Poseidon

(m/ vanntett skott aktenom kjettingkassen)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er nok begrenset hva den klarer å stå imot på en "plastikk båt" ja. Men STEVNjernet  (eller skal vi kalle det et KJØLjern i dette tilfellet) er jo avslutta i vannlinjen her. Det burde vel gått helt opp til esinga ? Kanskje utfallet hadde vært bedre da ?

Mulig, men smellen var rimelig kraftig....

 

Kanskje vanntette skott i baugen er vinterprosjekt som flere burde begynne å tenke på?

Faktisk så hadde båten noe lignende, iom at det er et stuerum under sittebenken forut.

Dette holdt på vannet og gjorde at mannskapet trodde båten var tett.

Men når de begynte å kjøre strømmet vannet inn uten at det ble oppdaget. (De sto da ute å kjørte)

Link to post
Share on other sites

Faktisk så hadde båten noe lignende, iom at det er et stuerum under sittebenken forut.

Dette holdt på vannet og gjorde at mannskapet trodde båten var tett.

Men når de begynte å kjøre strømmet vannet inn uten at det ble oppdaget. (De sto da ute å kjørte)

OK, men som du selv er inne på så vil ikke et stuerom bli helt det samme, etter som det nødvendigvis har en luke (i toppen) for å stue inn ting. Og hvis den luken ikke er GODT over normalt vannlinjenivå så kommer 'an Rasmus inn over kanten uansett.

 

Det er denne svakheten man unngår med å ha kollisjonsskottet som del av en tank.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg hadde engang en "Nautic 900 Turbo"  -  en herlig båt forresten  -  og den hadde en tom tank helt forut slik som beskrevet. I toppen var en vanntett luke av den typen som brukes bl.a. i livbåttanker slik at den også kunne benyttes som et litt upraktisk stuerom.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vanntett skott i form av tank er en løsning som burde være mer brukt. Foruten sikkerheten oppnåes også lavt tyngdepunkt og plassbesparelse med slike tanker.

Helt enig!

 

Men problemet er at vi har en båtindustri  -  trolig styrt av kundenes etterspørsel  -  som er mer opptatt av fargen på putene, mønsteret i gardinene og plass til drinkene, enn de er opptatt av ordentlig sikkerhet, båtmessighet og sjømannskap!

 

Et par stjerneeksempler:

Alt for mange båter har fortøyningsbeslag som er festet med "pynteskruer" istedenfor solide gjennomgående bolter med forsterkning på baksiden.

Lanterner leveres som "ekstrautstyr"  -  og stevnjern som vi nettopp hørte....

Man bruker sotede vinduer foran og ved siden av førerens plass

Bunnventiler og andre skroggjennomføringer er bortimot umulige å komme til

 

Alt i alt: i dag leveres "båter" som i realiteten er campingvogner med vanntett understell :confused:   -   men så kjøpes de jammen av campingturister (les: "folk i båt") også...

 

Ja, nå må jeg vel bare sikre mine vanntette skott, skalke alle dekksåpninger og vente på flodbølgen  :crazy:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg satte inn en vanntett luke over baugpropell motoren. Må jo komme til denne, for service. Problemet mitt er om jeg skal la kuleventilen inn til kollisjonstanken være normalt åpen, eller lukket. Kjører med den åpen for øyeblikket for å eventuellt la smålekkasjer gå videre til lensepumpa utenfor. Det er baupropellmotoren jeg er redd for. Lurer på hvor mye vann det vil strømme inn gjennom en 1" kuleventil ved eventuell kollisjon ? Jeg bør vel rekke å stenge før katastrofen er total ville jeg tro ?

ikke mer enn att du kan gå ner o stenge den utan att bli alltför våt  :crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Håper det, en test er liksom lite aktuellt.  :crazy:

Går utfra at det vil bli litt trykk på vannet. Problemet blir vel heller å huske å stenge i panikken.

jag har en loggivare som jag kan dra opp in i båten om det skulle fastna noen skit i bladen,

har gjort dette vid ett par tillfellen,  det blir en mindre fontän.....sen skall man ner med en

'blindplugg'.......dette bruker gå ganske grejt!  ibland lite blött :confused:    ca 2" i diameter !

 

har du en kuleventil så får du ennu mindre problem..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Javel, så du har hatt "plastikk" du også ?

Var den i realiteten en campingvogn med vanntett understell OG KOLLISJONSTANK? :lol:

Ja, jeg har hatt mye rart opp gjennom tidene, delvis som et utslag av det som kalles ungdommelig lettsinn  :seeya:

 

Nautic'en var utvilsomt det beste jeg har hatt av plastikkbåt, men samtidig var det den som førte til at den vanlige 3-fotsyken plutselig slo ut som 3x3x3-fotsyke   -   og jeg har ikke savnet bonevoksen et øyeblikk i de 12 årene som har gått siden den tid.....

 

Nå har jeg en båt som er sammenhengende 10 mm "stevnjern" hele veien rundt, og det passer meg utmerket!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke vært inne på noen dager. Pusser opp bad før konfirmasjon.

Den tidligere omtalte viksunden vår hadde vanntett skott orginalt fra fabrikken. Skottet er ca 30 cm bak baugen og helstøpt fra bunnen og opp til 30 cm under fenderlista.

Kjøljernet vred seg bakover og trykte ut dette skottet også, så det hadde kanskje gått bedre uten denne gangen..

 

Vannet stoppet imidlertid i benken helt til de begynte å kjøre. Vannlinja er normalt 10 cm under benken som går forfra og helt bak til motorrommet med div skott.

Se bilde fra video og legg merke til steinbunnen utenfor . Bilde

På bildet fra bunnsmøringen av båten kan en se at jernet er forlenget til å nå rett over vannlinja. Dette gjorde vi etter en vinter da det ble mye kjøring i tynn is.

Kunne ikke finne slitasje noe annet sted enn på det aller fremste punktet i baugen der den er tverr (6 cm). Her måtte vi reparere, og forlenget jernet til over vannlinja.

 

Jernet var ikke tatt helt opp til fenderlista pga arbeidsmengde og estetikk..

 

Utformingen var som et kanaljern og det var fylt armert epoksy i hele lengden slik at det var hel ved.

Mons

Link to post
Share on other sites

.... Så slipper jeg å lure på om baupropellmotoren har det tørt og godt. :lol:

 

Hei Jolo

 

Har samma bekymringen.  Kjøpte derfor en vannalrmgiver fra Claes Ohlson til 150 kr.  Høres selvfølgelig bare når jeg er ombord, men det er jo da sjansen er størst for at noe skjer. (artikkelnr.:32-3380)

 

Har forøvrig "dilla" på batteridrevne duppeditter.  Har også montert trådløse røykvarslere i motorrom og salong (...og hjemme)

Batteridrevne lamper med bevegelsesdetektor er montert i diverse skap etc.  Nokså fancy når lyset kommer på med en gang du åpner døra. :lol:

Rødt nattlys er hentet fra sykkelbutikken av typen batteridrevet baklys.  Enkelt og billig, og et must for å bevare nattsynet under nattseilas.  

 

Ingen kabler, sikringer eller kronglete kabeltrekking.  Bare en liten batterilader og et par sett med oppladbare AA-batterier. :lol:

 

 

Har forøvrig samlet noen gode råd og lure tips på min hjemmeside.  Ta en titt :sailing:

 

 

:lol:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...