Jump to content

Tmd30. Hvitrøyk pga for lavt turtall på tomgang?

Seesnake

Recommended Posts

Jeg har min TMD 30 på Ca. 700. Du kan nemt justere det lidt op. Kig på brændstofpumpen, med motoren stoppet, så kan du bevæge gaskablet og se at når du slipper gassen, kører "armen" på brændstofpumpen mod en stopskrue. Den skrue kan du justere, der sidder en møtrik på, som holder den fast. Løsn møtrikken og så kan stoppet justeres. Der sidder 2 sådanne stopskruer, en tættest på moteren, og en væk fra motoren. Det er den tættest på motoren, som er tomgangsjustering. Den anden er til max omdrejning justering, og vist nok plomberet.

Jeg har justeret min lidt ned i tomganghastighed for og kunne trollingfiske, har ikke observeret hvid røg, som du nævner.

Vh René.

Tviler på at du blir kvitt hvitrøyken ved å øke tomgangsturtallet. TMD30 er jo en forkammermotor så jeg ville nok først sjekket glødepluggene, mulig en sylinder ikke henger helt med når den er kald. Beste sjekk av glødeplugger er å skru de ut og sette 12V direkte på hver enkelt plugg. Da skal de gløde tydelig helt i tuppen etter få sekund.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Er det bare å skru den helt ut og sette spenning på den fra batteriet? er det så enkelt at jeg vil se den gløde?

Ja. Som Svein Ha sier, du vil høre st motoren går ujevnt ved oppstart dersom en plugg ikke henger med. Gir du litt gass så kommer også den sylinderen som henger med og motoren går jevnt og rolig. Og når den går på alle sylindre vil den slutte å ryke også. TMD 30 motorer ryker normalt ikke mye.

Jeg bruger original VP olie for dieselmotor. Tænkte det kunne være ligeså godt som så meget andet, og sejler ikke mere end et olieskift om vinteren klarer det. 15w-40 hedder den. Har ikke haft startproblemer selmom det er frostvejr. Bruger det osse til gearet.

Min starter nemmest hvis den forvarmer i 30 sekunder først, når den er kold. Når den er varm, er det ikke nødvendigt og forvarme for og starte den.

Vh Rene´

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...