Jump to content

Yamaha Pro 75, hvor sitter motornummeret?

Xerxes

Recommended Posts

Hei!

For vel en uke siden ble jeg frastjålet en 1997 Yamaha Pro 75 påhengsmotor (CETO). Dette var en meget strøken motor med gangtid på cirka 50 timer.

Etter å ha gått ut i lokalavisa med bilde av motoren, fikk jeg umiddelbart tilbakemelding om at en slik motor hadde dukket opp i ei båthavn noen mil unna.

Jeg drog avgårde og kjente igjen motoren min. Problemet er bare at merket med motornummer er fjernet fra braketten.

Hvor kan det eventuelt finnes motornummer andre steder? Har vært i kontakt med et serviceverksted og de mener at enten står nummeret innslått ved frostpluggene, eller på selve blokka. Problemet er at politiet ikke kan finne riktig nummer.

Noen som vet akkurat hvor nummeret er?

yamaha_75_pro.jpg

Hei!

Godt du sannsynligvis har funnet igjen motoren din!

Vet dessverre ikke hvor nr. er slått inn. Har vært endel rundt Yamaha, men ikke sett noe sånt nr. på blokka.

Det er ikke noen andre kjennetegn som bare du kjenner til da?

Uansett, pro 75 er vel ganske sjelden, og karen som har en motor uten dataplate burde kunne svare for seg.....

Leste av motornummeret på vår 20 hk Yamaha for en tid tilbake. Der var det et lite rundt klistremerke på siden av blokka som matchet nr. på braketten. Mener å huske at jeg kunne skimte et nr. på den ene frostpluggen men at det var delvis sjult av en brakett.

Men Elvsaas i Molde skulle vel vite hvor nr. er. Håper allt ordner seg for deg, og at toskene blir tatt!

Fortsett å skriv om hvordan saken utvikler seg!

-Min båt er så liten og havet så stort.

Takk for innspill :smiley:

Bandittene i denne sammenheng er to gode kjenninger av politiet, så saken vil nok gå sin gang.

Jeg vet nå at det er flere politidistrikt som samarbeider, fordi man ser at denne forbrytelsen sannsynligvis har forgreininger andre steder også.

Når det gjelder motornummeret på min motor har jeg ikke hørt noe. Elvsaas (Fritidssenteret) i Molde er ikke lenger forhandler av Yamaha, men regner med de likevel er behjelpelig med å finne nummeret. Remontering av motor og øvrige reparasjoner må taes på godkjent Yamaha-verksted enten i Kristiansund eller Ålesund.

Var forøvrig i kontakt med forsikringsselskapet i dag og la fram status. Spurte da også hvorvidt egenandelen på 4000 ble stående. I og med at jeg har funnet min egen motor, var de villige til å stryke egenandelen :smiley:

• 3 måneder senere...

En siste oppdatering:

I november presterte politiet å henlegge saken, med begrunnelse at en ikke hadde funnet verken gjenstand eller gjerningsmann. Etter at jeg skrev en skarp e-post som svar, hvor jeg redegjorde for saken, samt med en liten trussel om å bruke pressa, åpnet de saken igjen. Men prioritert har den ikke vært.

Politiet har hele tiden hevdet at de ikke kunne finne noe motornummer på den. Jeg fikk omsider utlevert motoren fra politiets varetekt for noen dager siden, da med beskjed om at ingen andre har krevet denne utlevert (tjuvene). Det tok meg omtrent sju sekunder å finne nummeret på frostpluggen på toppen. Makan til slett arbeid!!

Jeg har forståelse for at politiet har annet å gjøre, men åpenbare saker som dette burde kunne la seg løse innenfor rimelig tid. Når det gjelder tjuvene venter en ny rettsak, hvor min motor bare er en liten del av tiltalen.

Men nå er båt og motor til reparasjon og service, så jeg er i rute til sesongstart :smiley:

Godt å høre at motor er tilbake Det er vel en del info som forsvinner inn i systemet hos politiet. Slik er det jo ialle organisasjoner. Men det er jo rart at ikke noen som har greie på slikt kan vise hvor det er. Så hadde du jo hatt motoren tilbake dagen etter.

De går vel fri alikevel. Pga bevisets stilling. Det er jo slik det er i rettsstaten norge. Jammen bra vi er ett av de rikeste landet i verden. For her vil jo utenlandske banditter bli tatt. Da får de bo på statens hotell i noen mnd.. GRRRR

Det er jo slik det er i rettsstaten norge. Jammen bra vi er ett av de rikeste landet i verden. For her vil jo utenlandske banditter bli tatt. Da får de bo på statens hotell i noen mnd.. GRRRR

Ja det er vel ikke noe rart at utenlandske banditter prøver seg i et av de mest "dumsnille" land i verden. Hvis De blir tatt får De et meget behahagelig opphold i våre moderne fengsler. Såvidt jeg vet får De vel også dagpenger for antall dager De sitter der. Tror ikke det er samme ordningen i for eks. i Øst Europa. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...