Jump to content

Anbefalning av varme til 24 fots snekke

tom-ass

Recommended Posts

Hei!

Har hatt meget god erfaring med Wallas sine varmeapparater! Riktig innstallert er de en fryd år etter år! Nært innpå lydløse! Vedlikeholdet er en vits. Les: Knapt nok nødvendig! Hadde en 2700W som jeg ignorerte i 10 år, (sikkert ikke å anbefale, men jeg hadde montert den så skjult at jeg måtte være akrobat for å gjøre nødvendig vedlikehold) og den funka som fy i alle år!

Hvis problemer, som jeg opplevde med en knust keramisk plate på et kokeapparat, så har jeg, og flere med meg i båtforeningen bare godt å si om servicen!

Eneste negative er at du trenger en egen lampeoljeflaske/tank. Forbruket er uansett så lite at du ikke bruker mer enn max 2 femlitere i en meget drøy sesong!

Alternativet er jeg også kjent med. Der er det diesel som er brennstoffet. (som kan hete Mikuni, Ardic etc. Taes rett fra dieseltanken, men ryker og soter ofte endel før du får god fyr på apparatet.)

I begge tilfeller er det nyttig med god batterikapasitet i oppstartfasen, eller at du til nød lar motoren gå for å ha høy nok spenning!

Også lurt å ha isolasjon rundt "varmerørene"- som transporterer den varme luften fra varmeapparatet til de eventuelle kabiner! Der kan det forsvinne mye til skott og rom der du ikke trenger varme!

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Jeg støtter Strawberry i alt han skriver, og vil også fremheve den nesten totale mangelen på støy!! Når jeg er ombord i båter med f.eks Eber, forstår jeg hvor heldige vi er som har Wallas. Og de går og går og går og går. Det er ikke mye rocket science inne i disse varmerne. Og hvis det mot formodning skulle bli noe kluss, er Wallas Norge suverene på service.

Wallasen blir nok noe senere varm enn Eberen, men det er det eneste minuset jeg kan finne.

Takk for svar så langt.

Eberspracher

2200Watt

Kr: 9.780,-

Wallas

2200Watt

Kr: 9.985,-

Webasto

2000Watt

Kr. 10.980,-

Det høres jo enkelt ut å koble seg på eksisterende dieseltank, istedet for å ha enda en tank i båten for lampeolje. Ebere'n er også billigst på Seatronic. Mukini fant jeg ikke noen pris på.

Men en annen ting: Er rundt 2000Watt litt lite, litt mye eller akkuratt passe?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Når jeg er ombord i båter med f.eks Eber, forstår jeg hvor heldige vi er som har Wallas.

Skal ikke begi meg inn på noen diskusjon om hva som er best eller ikke. Sikkert bra varmere alle sammen som er nevnt i tråden. Har hatt Webastoen ombord siden høsten 2005, den har startet og gått trofast uansett temperatur året rundt. Noe støy, ja, men drifts regulariteten er kjempebra.

Dieselvarmere har en tendens til å forpeste med os og lukt.

Da må det være noe galt med den

Driver en del med eber (vannvarmer) og synes ikke de oser og ryker som du beskriver. Støynivået derimot er jeg enig kan være noe høyt. Men det er jo bare og plassere den lengst vekk fra oppholdsplass/køye.

Når det gjelder hva slags varmer du skal velge! Ville jeg personlig valgt størst mulig, og da helst vannvarmer. Da har du mulighet til og varme varmtvannet også.

Bakdelen er at du må ha et varmeapparat eller to, men vannslangene tar mindre plass en luftslangene

Norske båter er best!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...