tom-ass Startet 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2008 Virderer nå sterkt å kjøpe et varmeapparat til min Sollux 24 fot. Det er mange slike 80-talls snekker, så noen her på BP har sikkert noen erfaringer og annbefalninger. Båten brukes ikke mellom november og april. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
strawberry Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Hei! Har hatt meget god erfaring med Wallas sine varmeapparater! Riktig innstallert er de en fryd år etter år! Nært innpå lydløse! Vedlikeholdet er en vits. Les: Knapt nok nødvendig! Hadde en 2700W som jeg ignorerte i 10 år, (sikkert ikke å anbefale, men jeg hadde montert den så skjult at jeg måtte være akrobat for å gjøre nødvendig vedlikehold) og den funka som fy i alle år! Hvis problemer, som jeg opplevde med en knust keramisk plate på et kokeapparat, så har jeg, og flere med meg i båtforeningen bare godt å si om servicen! Eneste negative er at du trenger en egen lampeoljeflaske/tank. Forbruket er uansett så lite at du ikke bruker mer enn max 2 femlitere i en meget drøy sesong! Alternativet er jeg også kjent med. Der er det diesel som er brennstoffet. (som kan hete Mikuni, Ardic etc. Taes rett fra dieseltanken, men ryker og soter ofte endel før du får god fyr på apparatet.) I begge tilfeller er det nyttig med god batterikapasitet i oppstartfasen, eller at du til nød lar motoren gå for å ha høy nok spenning! Også lurt å ha isolasjon rundt "varmerørene"- som transporterer den varme luften fra varmeapparatet til de eventuelle kabiner! Der kan det forsvinne mye til skott og rom der du ikke trenger varme! Mvh. Strawberry Redigert 19.Oktober.2008 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
BMP Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Jeg ville satset på en Eberspracher D2 den går rett på diseltanken og er strømgjerrig under drift. Får for 9.780,- fra Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 I tillegg har du Webasto. Er meget godt fornøyd med min Air Top 5000. Til din båt holder det muligens med en Air Top 2000. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Eberspächer, Webasto og Mikuni er vel de som har best ry blant båtfolk. Jeg for min del ville gått for en av disse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Jeg støtter Strawberry i alt han skriver, og vil også fremheve den nesten totale mangelen på støy!! Når jeg er ombord i båter med f.eks Eber, forstår jeg hvor heldige vi er som har Wallas. Og de går og går og går og går. Det er ikke mye rocket science inne i disse varmerne. Og hvis det mot formodning skulle bli noe kluss, er Wallas Norge suverene på service. Wallasen blir nok noe senere varm enn Eberen, men det er det eneste minuset jeg kan finne. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Takk for svar så langt. Eberspracher 2200Watt Kr: 9.780,- Wallas 2200Watt Kr: 9.985,- Webasto 2000Watt Kr. 10.980,- Det høres jo enkelt ut å koble seg på eksisterende dieseltank, istedet for å ha enda en tank i båten for lampeolje. Ebere'n er også billigst på Seatronic. Mukini fant jeg ikke noen pris på. Men en annen ting: Er rundt 2000Watt litt lite, litt mye eller akkuratt passe? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Jeg ville tro at det er sånn ca passe. Men som sagt, gjør jo ikke noe om du har en varmer med større kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Når jeg er ombord i båter med f.eks Eber, forstår jeg hvor heldige vi er som har Wallas. Skal ikke begi meg inn på noen diskusjon om hva som er best eller ikke. Sikkert bra varmere alle sammen som er nevnt i tråden. Har hatt Webastoen ombord siden høsten 2005, den har startet og gått trofast uansett temperatur året rundt. Noe støy, ja, men drifts regulariteten er kjempebra. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 En slik diskusjon skal ikke jeg begi meg ut på heller Hansi, men det man har selv er best vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Wallas parafinvarmer er ihvertfall ikke noe å vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 En slik diskusjon skal ikke jeg begi meg ut på heller Hansi, men det man har selv er best vet du. Det stemmer ikke. Jeg har Wallas 3200 og det er jevngodt med skrot spør du meg selv om den varmer litt mere enn den 2200 som stod i før. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Jeg har en wallas 2400 og er kjempefornøyd!! Ingen støy, men først og fremst ingen diesel røyk og lukt. Er moderat på forbruket og så og si vedlikeholdsfri. :) Redigert 20.Oktober.2008 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Som en oppfølging til mitt forrrige innlegg, vil jeg fremheve fordelen med lukt. Dieselvarmere har en tendens til å forpeste med os og lukt. Ikke særlig hyggelig å ligge i gjestehavn ved siden av en som fyrer opp en dieselvarmer som forpester hele havnen Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Dieselvarmere har en tendens til å forpeste med os og lukt. Da må det være noe galt med den Driver en del med eber (vannvarmer) og synes ikke de oser og ryker som du beskriver. Støynivået derimot er jeg enig kan være noe høyt. Men det er jo bare og plassere den lengst vekk fra oppholdsplass/køye. Når det gjelder hva slags varmer du skal velge! Ville jeg personlig valgt størst mulig, og da helst vannvarmer. Da har du mulighet til og varme varmtvannet også. Bakdelen er at du må ha et varmeapparat eller to, men vannslangene tar mindre plass en luftslangene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
tom-ass Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Når det gjelder hva slags varmer du skal velge! Ville jeg personlig valgt størst mulig, og da helst vannvarmer. Da har du mulighet til og varme varmtvannet også.Bakdelen er at du må ha et varmeapparat eller to, men vannslangene tar mindre plass en luftslangene Nja, hvilken prisklasse er vi på da? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Draco24styling Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Eber 5kw vannvarmer koster 13000.- hos oss. Muligens billigere andre plasser som selger mer av den. Men du kan jo se litt på denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=45630 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.