Jump to content

Bayliner 2755 tung å få opp i plan

Øyvind Kvammen

Recommended Posts

men siden jeg har 32 knop på på litt over 4000 o/min , så går jeg ut fra at min har litt for tung propell :)

Har ikke noen erfaring med sån båt, men vill tro at dem skall være rimelig grei å få opp i plan med 260 hk?! Syns d tar alt for lang tid å få den opp, og så må jeg liksom ha min 3700 o/min for å holde den i plan....

Min båt overtatt på sensommeren:

Før spyling og rens av propell: max turtall 3500rp, 26 knop

Etter spyling og fjernaning av "plysj" under båten samt syrevask av propellene (2 x duoprop) for å fjerne groe: max turtall nær 4000 rpm 32 knop

Groe er utrolig "effektivt" som brems

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det er utrolig mange eksempler på dette.

En gammel arbeidskollega kjøpte en ny Nidelv 610 som gikk ca 40 knop ved sjøsetting. På sensommeren mente han det måtte være noe galt med motoren. Den dro nesten ikke båten i plan. Besøkte verkstedet, men det eneste de gjorde var å ta den på land, og gjøre rent. Og vips var turtall og fart tilbake.

Hei! et lite tips her som kanskje kan være derdt å sjekke. Kjøpte selv en bayliner for en tid tilbake og opplevde litt av det samme , båten var rein og fin under men fikk bare ca 4100 rpm. Etter mye om og men, sjekk av tenning, forgasser o.l oppdaga jeg litt tilfeldig at gass/ gearspaken gikk en god del lengre frem når den stod i fri. det viste seg da at etter at forrige eier har hatt ut motor var ikke gass og gearvirer synkr, slik at jeg ikke fikk full gass når den var i gear.

Kan jo være verdt å sjekke i alle fall. Lykke til

Redigert av Bayliner 2655 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...