Jump to content

Er det nokon som har sett Uttern D55 med kvitt skrog?


peterka

Recommended Posts

Eg har no vurdert Uttern D55 i lang tid, men det som har stoppet meg er dette blå skroget. No ser eg at det er muligheit å kjøpe samme båt med kvitt skrog. Er det nokon som har sett denne båten med dette skroget. Ser det bra ut?

 

No har eg sett på mange båter, men det ender tilbake til Uttern D55 med 115 optimax da eg ser at eg får mest båt med utstyr for pengene(kr 250000 med henger). Eg tenkte på Finnmaster 5700 dc, men med samme utstyr så ender eg med pris på over 300.000 med rabatt og da blir det for dyrt. Sett på andre merker også, men ingen kan slå prisen på Uttern D55.

 

Kva seier dere?

Redigert av peterka (see edit history)
Link to post
No har eg sett på mange båter, men det ender tilbake til Uttern D55 med 115 optimax da eg ser at eg får mest båt med utstyr for pengene(kr 250000 med henger). Sett på andre merker også, men ingen kan slå prisen på Uttern D55.

Kva seier dere?

 

Hei `peterka`. i disse dager med vinteren om hjørnet og kjøpers marked, burde du få ned prisen (250.000,-) noen tusenlapper til. Har selv blått skrog med noen få "riper"som alle får før eller siden uansett farge. :yesnod:

Link to post

neste år så vil Uttern bli levert med kvitt skrog og blått skrog blir ekstra utstyr. Du som meiner at det er enda fleire 1000 kr å spare blir vell litt for mykje å forlange. Viss du ser på vanlig pris på Uttern D55 med 115 optimax så koster den veil. pris 303.000 + henger ca 18000. Så du meiner det er meir å gå på? Har du nokon triks?

Link to post

Den tiden D55 kaltes 5500 DC var vel hvitt skrog (og grønn kalesje) det vanlige. Ser fin ut den. Ellers så kan ikke noen tusenlapper fra eller til bety så mye når en allikevel legger ut slike summer på båt. Regner med at det skal finansieres og da blir det minimale forskjeller pr mnd. Slå til om du liker båten! Jeg synest den har flott design og er praktisk innredet. Men hvorfor ikke vurdere 100 hk 4-takt? Vil også tro en 90 hk Optimax holder om en skal snu på krona. Det er tross alt en lettplanet 18' dette.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Viss du ser på vanlig pris på Uttern D55 med 115 optimax så koster den veil. pris 303.000 + henger ca 18000. Så du meiner det er meir å gå på? Har du nokon triks?

 

I disse dager er det vel ikke "kø" hos båtforhandlerne skulle jeg tro. Det var ihvertfall ikke det hos Bakken Motor , da jeg var innom der før helgen. De har en Uttern d 55 m/hvitt skrog 115 Optimax til 239900,- (se mitt forrige innlegg).

Noen spesielle "triks" har jeg ikke, men når du ser på den lange listen over båter som står på salgslista ville jeg

lagt inn bud på denne inklusive båthenger til 239900,-, hvis du så absolutt ønsker hvitt skrog. :yesnod:

 

p.s. det er vel ikke mange som handler til veiledende pris idag. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post

Var i samme situasjon som deg peterka.

 

Ble først veldig blendet av utstyrsnivået til Uttern, samt at man også kunne få den med 135HK'er. Båten er pen og se på og plassen inni er veldig god i forhold til konkurrentene, men klaffebordene synes jeg har en slags "togvogn"look over seg... samt de mørkeblå putene blir litt vel mye for meg.

16,5 graders V-bunn har jeg også hørt er en negativ side, hvis man skal gi på litt i grov sjø. Det att skruer løsner fikk også jeg inntrykk av etter hvert. Jeg kan vel påstå og si at hvis jeg hadde trampet rundt i Uttern (demobåt som lå på vannet) i over 10 min lenger enn jeg gjorde, skulle jeg veddet på at hengslene/skruene til luken i dørken hadde løsnet eller blitt ødelagt. Ja.. det var faktisk så dårlig mener jeg.

 

Til slutt måtte jeg svelge kamelen og innse at Uttern ikke var båten for meg.

 

Jeg mener personlig at Yamarin/Askeladden/AMT er en hel klasse over Uttern hva kvalitet angår.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Har du bestemt deg for hvilken båt du vil ha isteden da?

 

Selv så kunne jeg fått en standard Askeladden 535 invader (uten noe utstyr utover standard) for 275.000,- ferdig sjøsatt.

En Yamarin 53BR er noe rimeligere, mye på grunn av at teak ikke er standard på dem. Men du får en båt med LITT bedre plass enn Askeladden 535 Invader (hvis vi snakker om plassen bakrest i båten) for en rimeligere penge.

 

Askeladden har Teaklaminat og hydraulisk styring som standard. mulig dette som drar opp prisen noe.

 

Du vet jo hva jeg ville valgt selvsagt, men jeg mener en Yamarin er en kanonbra båt! Den er bare litt "enklere" og for noen så er kanskje det det beste.

 

Hvis du ikke har noe i mot Honda utenbordsmotorer ville jeg faktisk vurdert AMT istede for Yamarin. Denne båten har fått mye skryt og har etter hva jeg vet bedre plass enn Yamarin.

 

Bella 530 Excel er jo også en god kandidat, som jeg tror ligger i prissjiktet til Uttern (uten utstyret)

 

EDIT: Beklager dobbelpostingen, men jeg følte at det ble mer ryddig slik, da jeg kom på at jeg hadde litt annen informasjon og tilføye som kanskje kunne være av interesse.

Ikke skyt meg så hardt hvis jeg tar feil... :wflag:

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Hvis du ikke har noe i mot Honda utenbordsmotorer .....

:crazy:

 

As the world's largest engine maker, Honda has established an unmatched tradition of quality and reliability.

 

Honda's current line of outboard motors includes nearly 50 different models. Similar to other manufacturers, Honda is placing an emphasis on their clean, efficient, and quiet four-stroke engines.

 

Honda has been producing 4-stroke engines for over 35 years now. That certainly gives Honda some bragging rights when it comes to 4-stroke outboards.

 

Honda Marine = Decades of Leading Engine Technology

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Jeg sa ikke dette forde jeg tror Honda er en dårligere motor en konkurrentene. Bare så det er sagt.

Men jeg skjønner jo at det kanskje virket litt sån...

 

Men denne testen bør alikevel leses:

http://www.helping.no/bow.3.htm

 

Synes personlig at ikke denne siden virker spesielt seriøs.... men alikevel...

Uansett så er vel dette den eneste testen jeg har sett som har slaktet honda.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Men denne testen bør alikevel leses:

http://www.helping.no/bow.3.htm

Synes personlig at ikke denne siden virker spesielt seriøs.... men alikevel...

Denne motoren hadde tydeligvis en feil som en slapp forhandler ikke ordnet opp i. Slikt kan skje.

 

Hovedregelen er at Honda gjennom 35 år har vært verdensledene på 4-takt utenbordsmotorer. Altså; de har ledet utviklingen. Har ellers et avslappet forhold til all verdens tester. De testene vi leser i Norge er bare en promille av tester av utenbordsmotorer på verdensbasis. Og trolig kan aller merker ha vinnere her og der. Men dette går ofte på toppfart, aks osv. Ikke spesielt interessant. Du kan f.eks. sammenligene en Renault Laguna 2,0 DCI med en BMW 318 D og finne at Renaulten er raskere i starten, har høyere toppfart og kanskje litt lavere forbruk. Jeg hadde valgt BMW'en... Ikke reelt å sette likhet med dette og test at utenbordsmotor, men dere skjønner litt av poenget. Det tester forteller lite om er opplevd kvalitet, finish, holdbarhet og hvordan ting er skrudd sammen.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Jeg sa ikke dette forde jeg tror Honda er en dårligere motor en konkurrentene.

Uansett så er vel dette den eneste testen jeg har sett som har slaktet honda.

 

Jeg vil vel ikke kalle dette en vanlig test, men derimot en klage fra en uheldig kjøper. Her er det tydelig at det er snakk om en "mandagsmotor". Syntes det burde vært reagert tidligere med henvendelse direkte til importør, når ikke forhandler er kapabel til å ordne opp i problemet.

Når det er sagt er det vel litt urettferdig overfor Honda å gå ut med en såpass bombastisk overskrift som IKKE KJØP HONDA. Alle motorprodusenter har sine "sorte får", som dukker opp fra tid til annen. :wink:

Link to post

Hydromarin er veldig bra på sjøen, utfra mine erfaringer. 5020'en (skjærgårdsjeepen) er den minste modellen. Den sluker bøgene veldig greit, med kalesja nede kan de som sitter helt bak bli noe våte hvis man kjører båten tøft, men ved fornuftig bruk i bølger er den bra.

5830'en (cabin-båten) har 21 graders bunn og takler derfor nokså grov sjø, uten å kaste sjø opp på ruter og dekk. Finmanøvrering med denne er en lek pga den dype v-bunnen.

6020'en ( bowrider) er noe buttere i baugen enn 5830'en, og den er bred, noe som gjør at den kaster opp litt mer sjø enn 5830'en. Men takler også grov sjø godt. Ved hard kjøring med 150 hesteren på, kan man merke litt vibrasjon bakfra, som om den har for stor maskin på. Men, i følge forhandlere, er det 150 hesteren som er best å ha på, da 115 hesteren er lettere og gjør båten litt framtung. Med 150 hesteren hopper man beint i bølger og lander perfekt :wink: ...

Ingen av disse båtene har tendens til å virre fra side til side ved lav hastighet, det var det eneste negative med Nordkappen jeg hadde...

Her kan du se hva som er av standard utstyr http://hydromarin.no/Home/tabid/36/Default.aspx , det blir spennende å se på 6830'en, når den kommer til våren...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Kanskje designeren vektlegger andre ting mer enn å lage den mest fantasiske siden på nettet.

Kanskje Bjerknez har en side selv som er suverent mye bedre enn den "slaktede" som han kunne vist oss, slik at vi kan se hvordan det SKAL gjøres?

Jeg pleier ikke være pirkete ang hva som skrives på forumer, men synes innlegget over grenser til personangrep og ikke passer seg...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Når jeg spør om hva som mangler, eller er feil i en test Bjerknez, så spør jeg jo ikke om designen på siden, men om det som er skrevet om båt og motor. En test blir vel ikke bedre om det er brukt en masse penger på webdesign som er det eneste du faktisk kommenterer, men intet om testen som sådan? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Skal vi se... har nok blitt lit missforståelser her.....

 

Vel.... når man skriver slikt som dette på en nettside som jo er ganske tullete. Med det så tenker jeg på "IKKE KJØP HONDA"-settningen. så synes jeg det blir såpass elendig, at man nærmest må advare andre om det som blir skrevet.

 

Jeg sier ikke at folkene bak siden bør være mindre kunnskapsrike selvom siden ser ut som en dass, men de har jo bevist at de er kunnskapsløse ved å skrive slik dem har gjort.

 

Jeg linket til siden forde jeg ville trådstarter skulle lese den, for så og gjøre seg opp en egen mening om saken. ikke for noe annet.

 

Men MIN mening hva Honda angår er at dette er flotte motorer. Ikke for at jeg har erfaring med Honda, men forde det er magefølelsen jeg har. Uansett hva som står på helping.no nå bør man etter min mening ta dette med en gigantisk klype salt.

 

EDIT: I tillfelle missforståelser, så har jeg selv fjernet det jeg skrev i posten på forrige side.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...