olpi Startet 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2008 Svenskene vil la kustbevakningen ta seg av lovbruddene til sjøs Bør det bli slik i Norge? Jeg mener JA, istedet for at det bare noen uker i sommerferien (i penvær) sklir noen politifolk rundt i skjærgården. Kystvakten har fra før politimydighet, men kanksje det er lurt at den utvides til å gjelde alle lovbrudd på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Om de allerede har politimyndighet og skal få enda mer myndighet , hvilke lovbrudd dekker ikke det allerede Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Deres politimyndighet er først og fremst tilknyttet fiskeri og miljøkriminalitet. De hjelper også til med tollkontroll, og har vel også mydighet på dette feltet. Får de flere oppgaver f.eks tyveri, fartsovertredelser etc så må de sikkert få den nødvendige mydighet for å agere på slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Dette er det sikkert mange meninger om, men min hovedinnvending går på følgende forhold: 1) Norske havområder er av et betydelig større omfang enn svenskekysten 2) Forsvaret spisser sin innsats mot mobilitet, lavt volum og operasjoner i utlandet. Med føringene som er gitt fra oppdragsgiver (les: våre folkevalgte), tviler jeg på at utskrivingsmyndigheten klarer å skaffe til veie vernepliktige nok til å bemanne det volumet av nødvendige fartøyer som settes inn i Indre kystvakt for å drive politiarbeid. 3) Innvendingene fra det svenske Polisförbundet vil sikkert verbaliseres med styrke fra norsk politi også, og selv om jeg ikke tilhører blåskjortene, vil jeg si meg enig i disse innvendingene. Redigert 22.Oktober.2008 av Ingeborgimevind (see edit history) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Mulligan Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Nei. Det er forskjeller. Den svenske Kustbevakningen er en sivil organisasjon. Norsk Kystvakt er en militær organisasjon. Soldater skal ikke brukes mot egne borgere. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Definitivt ja. Politi på sjøen,Redningstjeneste og nåværende kystvakt bør samles i en organisasjon. Kystvakten er alltid på sjøen og alltid operativ. Har desverre vist seg at så ikke er tilfellet med Redningselskapet og politiet. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Soldater skal ikke brukes mot egne borgere. Det er tilfellet i dag i andre sammenhenger. Hvorfor er det problematisk at Kystvakten får delegert myndighet? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Dette har vært diskutert før. Meningene den gangen var vel at hvis vi maler kystvaktens fartøyer hvite med en rød stripe (ala USCG) så er alt greit, men hvis de er malt med grå nr.1 så er det marinens spesialstyrker som kommer ene og alene for å lage "et hel##" for vanlige folk... TrondT Og ja, jeg er for å bruke KV til "polititing" til sjøs uavhengig av farge på båtene... Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mulligan Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Vel, fartøyene er grå, de er bestykket, de er bemannet med soldater. If it looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, it is most likely a duck. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Kystvakten har etter mitt syn mer enn nok arbeidsoppgaver allerede inkludert fiskerioppsyn og myndighet gitt av Tollvesenet til å sjekke fritidsbåter. Redigert 22.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Vel, fartøyene er grå, de er bestykket, de er bemannet med soldater... Ikke alle er grå da, men en del av kystvakten uansett Fra KV sine sider: Sitat "Videre har også Kystvakten lovfestede oppgaver innen suverenitetshevdelse, tolloppsyn, miljøoppsyn, redningsaksjoner, anløpskontroll samt en rekke andre oppgaver som er nærmere definert i Kystvaktloven. ... Innenfor andre lovfestede oppgaver så er det samarbeid med mange andre statlige etater slik som Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, tollvesenet og politiet." Sitat slutt Hvorfor er det så ille at KV griper inn ifm. lovbrudd? Skal de ikke ta feks tyvfiske, ulovlige garn ol? Hvis noen driver med farlig båtkjøring og politibåten er ferdig for sesongen, skal de ikke gripe inn da? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Ingeborgimevind Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Det sjømilitære fiskerioppsyn ble modernisert og omdøpt som en følge av en politisk prosess midt på 70-tallet, der Thorvald Stoltenberg var en av pådriverne. Mandat og føringer er nærmere beskrevet i egen lov med tilhørende forskrifter. For øvrig tror jeg KNBF utfordret politikerne til å utvide KVs oppdrag for noen år siden. KV kan sikkert ta seg av tilleggsoppgavene, men det krever betydelige midler både på investerings- og driftssiden. Redigert 22.Oktober.2008 av Ingeborgimevind (see edit history) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Og ikke minst personell siden. Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Kystvakten burde så absolutt kunne bidra til å bekjempe "virkelig" kriminalitet. Mener det hadde vært mer nyttig enn å bruke masse resurser på å sjekke om du har husket å merke garnet ditt. Har sett på de, når de reiser rundt i fjæra her for å sjekke utstyret til noen stakkars hobby fiskere. Overkill spør dere meg. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Kystvakten i Norge har politimyndighet så jeg tror det ikke er en relevant problemstilling. Når det er sagt bør man vel vurdere om den indre kystvakten bør legges ned slik at det kan frigjøres enorme resurser til små hensiiktsmessige kystfartøyer framfor store kystvaktskip. Svenskenes skepsis mot kystvakten skyldes vel også prinsippet om man helst ikke bruker militære mot egne inbyggere i fredstid. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Vel, fartøyene er grå, de er bestykket, de er bemannet med soldater. If it looks like a duck, sounds like a duck and walks like a duck, it is most likely a duck. enig.. synes de er litt brutale disse båtene til vanlig kontrollvirksomhet hvertfall. blir som en trafikkonstabel med patronbelte og ag3 over skulderen , med glock`n i hånden. det er ikke slik jeg vil ha det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Dere som uttaler dere sterkt om KV - noen av dere som har vært ombord eller pratet med noen eller kanskje tjenstegjort de siste årene? Kan være at det kan bringe litt perspektiv i saken. Det er så lenge siden jeg var et år i KV Nord at mine erfaringer nok ikke er så relevante. Dog kan jeg si at fiskerne ikke likte oss når vi var på inspeksjoner, men de var glad i oss når de trengte hjelp Vi var med på mange ulike oppdrag av sivil karakter - feks tolloppdrag (da mot utelandske fiskebåter), SAR oppdrag (godt egnet pga utstyret ombord), miljøvern og slepeoppdrag. Uansett hva man sier - KV utøver myndighet - akkurat som politiet. Jeg ser ikke noe stort problem i at de gjør politijobber. Da vil de ble trent til dette. At de skal bruke våpen er like utenkelig for meg som at politiet bruker det ved en trafikk kontroll - selvom de har våpen i bilen Om man ser på KV's flåte ser man at flåten blir mer og mer sivil i sin karakter. Båten jeg var på var en gammel hvalfanger fra 1957 - med en L60 fra 1942 sveiset fast på bakken og masse fiskeutstyr fortsatt inntakt på akterdekket . Vi hadde vel 4 eller 5 AG3 ombord som til enhver tid var innelåst. Redigert 23.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Fartøy med sivil karakter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Mulligan - se på resten av fartøyene. Du drar frem Nordkapp klassen - det er de mest krigsskip aktive skipene også. Og hvor er de? Oftest er de langt Nord ettersom de er isgående og designet for å ta vare på landets interesser i Gråsonen og Svalbardsonen I Oslofjorden er det vel nye KV Nornen som har vist seg i sommer Redigert 23.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hvordan i all verden skal ett skip....eller kanskje to kunne klare å håndtere lovbrudfd på havet? Hva slags lovbrudd tenker trådstarter på? Tror du virkelig at dette er praktisk mulig, gjennomførbart eller hensiktsmessig? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Jeg ønsker Kystvakten velkommen med sin politimyndighet. Håper også at de får noen andre fartøy til kystnær kontroll. Tenker da på raske førtøy i kombinasjon med helikopterovervåking. Da kan vi også få bukt med svinepelsene som stikker til havs med stjålne båter. Hadde også vært fint om Kystvakten kunne overta Redningsselskapets funksjon fullt ut. Da hadde denne flåten blitt innlemmet i Kystvakten. Ikke vanskelig dette. Bare litt politisk vilje så er det gjort. Redigert 23.Oktober.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 langt Nord ettersom de er isgående og designet for å ta vare på landets interesser i Gråsonen og Svalbardsonen Ja, eller i førstelinje i Gulfen for å ta vare på interessene til Bush. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hvordan i all verden skal ett skip....eller kanskje to kunne klare å håndtere lovbrudfd på havet? Hva slags lovbrudd tenker trådstarter på? Tror man også må se på strukturen til Kustbevakningen mot Kystvakten. Jeg har alltid oppfattet Kustbevakningen som "kystens politi". Det gjør jeg ikke med KV som mer har som målsetning å ta vare på havområdene våre. Ganske naturlig også når man ser på hva slags havstrekninger de ulike landene har. Kanskje derfor misvisende å kalle det Kystvakt i Norge. Uansett synes jeg det er bra at KV er aktive. De er gode å ha ved SAR oppdrag. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 SAR oppdrag langt til havs, ved Svalbard, Barentshavet og andre hav hvor fiskere og andre befinner seg er jeg enig i. Til SAR oppdrag langs kysten har vi Redningsselskapet og Redningshelikopter tilgjengelig 24/365. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Som Bitteliten skriver så har jo sikkert kystvakten endret seg en del siden han var ombord, og den har vel endret seg enda mer siden jeg var ombord. Jeg kjenner kun Nordkappklassen (var på Senja og Andenes). Den gang var det også mindre fartøy/bruksvakter og de kan jo også benyttes til slike oppdrag. Utdanner man folkene og gir dem opplæring så kan man bruke disse ressursene mer til politiarbeid til sjøs. Politiets tilsetdeværelse til sjøs er idag en vits. Som jeg nevnte i en tidligere tråd fant jeg en stjålet båt i sommer. Politiet hadde da en kampanje mot båttyverier fant jeg ut i ettertid. Jeg ringte og meldte fra om båten og spurte om de ikke skulle hente den. De svarte at nå var fellesferien over, ungene hadde begynt på skolen og da var det slutt på jobbingen på sjøen. Politibåten lå ute, men ingen bemannet den. Jeg mener at det må være et helårs politi til sjøs for å få effektiv håndheving av loven. Det bør kanskje kombineres med andre oppgaver for å få det kostnadseffektivt og da kunne vel kystvakten gjort jobben når de likevel er der. En organisason i stedet for at hver lokale politisjef langs kysten skal finne folk og penger til å være på sjøen noen få dager på sommeren. Redigert 23.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.