olpi Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Til SAR oppdrag langs kysten har vi Redningsselskapet og Redningshelikopter tilgjengelig 24/365. Til SAR oppdrag benytter man det man har tilgjengelig. Ligger en kystvakt nær så bruker man selvsagt den. Har vært med på flere SAR oppdrag nær kysten når vi befant oss der, selv om vi for som oftest var i Svalbardsonen for andre oppdrag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) SAR oppdrag langt til havs, ved Svalbard, Barentshavet og andre hav hvor fiskere og andre befinner seg er jeg enig i. Til SAR oppdrag langs kysten har vi Redningsselskapet og Redningshelikopter tilgjengelig 24/365. Tror kanskje man bør gjøre seg litt kjent med NSSR's mannskap og utstyr - ressursene i Oslofjorden er ikke veldig store. Det er 1 båt i Drøbak med 2 mann ombord, 1 båt i Stavern med 3 mann ombord og 2 småbåter med frivillige ombord - og de er ikke døgnbemannet. De døgnbemannede skøytene går 28 dagers turnus - og er det hektisk i 48 timer er de ganske kjørte - det vet vi av erfaring fra Fellesferien i år Skjer det en stor ulykke er ikke NSSR noe mer enn et supplement. Da jeg var i KV var det alltid vi som tok de tunge oppdragene. Ved 4mils grensa lå RS'ene og overtok slepene for eksempel Redigert 23.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Ikke uenig i det som beskrevet ovenfor, men trodde diskusjonen gikk på oss som lystbåtførere som tøffer innaskjærs og langs kysten. Da har vi svært sjelden behov for noen Kystvakt. Redningsselskapet, andre båter, Hovedredningssentralen klarer i de aller fleste situasjoner og ordne opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Kystvakta er organisert i to skvadroner; KV nord og KV sør, hjemmehørende i hhv Sortland og Bergen. I tillegg kommer KV luft (337 og 333 skvadron). Operasjonsområdet er betydelig, men strekker seg ikke utenfor norsk jurisdiksjonsområde. Norsk militært engasjement i utlandet hører ikke til i KVs teig. KV Nord har 7 fartøyer i ytre kystvakt og 2 i indre, KV Sør har 2 i ytre og 3 i indre. Tjenestemennen bærer som hovedregel ikke våpen, men det er jo ikke urimelig at militære fartøy er bestykket for å kunne bruke makt i eget jurisdiksjonsområde? Samtidig tilstrebes atferd og holdninger i tråd med det politiet arbeider etter. Tjenestemennene er offiserer/befal, vervede og vernepliktige. Husk at Kystvakta har en kystlinje på over 80.000 km, Svalbards strandlinje på rundt 9.000 km, et areal 6 ganger større enn norsk landterritorium, et tusen-tall større fiskefartøy og handelsfartøy i området daglig, samt rundt hundre faste og flytende oljeinstallasjoner. Skal vil legge på dem ytterligere arbeidsoppgaver uten ressurstilførsel??? Redigert 23.Oktober.2008 av Ingeborgimevind (see edit history) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Nei absolutt ikke. Skal heller ikke begi meg inn på politikk, men å tro på noen ekstra bevilgninger for å ivareta en økende fritidsbåtflåte er i beste fall ønsketenkning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Kv er inne i en periode der de styrkes betydelig -både nye skip og mer midler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Kv er inne i en periode der de styrkes betydelig -både nye skip og mer midler. I forhold til gjeldende mandat, ja. Det vil jo være en del av det å hevde suverenitet, samt markere kapasiteter i en tid der trusselbildet er, for å si det enkelt, omskiftelig. Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Og alle skal patruljere indre Oslofjord og strekningen fra Iddefjorden til Son for å sjekke om noen har kjøpt for mye bacon. Bare tull. Styrkingen er jo selvfølgelig på grunn av økt aktivitet i nordområdene. Og den aktiviteten vil bare øke i årene som kommer. Redigert 23.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Og alle skal patruljere indre Oslofjord og strekningen fra Iddefjorden til Son for å sjekke om noen har kjøpt for mye bacon. Jeg trodde mange hadde et fiendebild som var preget av folk som ikke spiser bacon... Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
nimbuster Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Det er faktisk riktig at noen fra tid til annen opplever kystvakta nærmest som et krigsfartøy som kommer i full fart....og bordrer skipet ditt. Spesielt på strekningen Sekken - Hvalerøyene. Nyttig og vettug bruk av ressursene? Neppe! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 .................Skal vil legge på dem ytterligere arbeidsoppgaver uten ressurstilførsel??? Selvfølgelig ikke. Håndhevelse/oppfølging av kriminalitet på sjøen bør imidertid bedres. Politiet gjør etter min mening idag en slett jobb mht dette. Sikkert ikke bare politiets skyld. Kapasiteten bør styrkes og jeg tror at kystvakten kan være bedre til å gjøre jobben til sjøs enn å innføre et eget sjøpoliti. Selvfølgelig med økte resurser og opplæring. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Det er faktisk riktig at noen fra tid til annen opplever kystvakta nærmest som et krigsfartøy som kommer i full fart....og bordrer skipet ditt. Spesielt på strekningen Sekken - Hvalerøyene. Nyttig og vettug bruk av ressursene? Neppe! Vel - med tanke på narkotikasmugling og menneskesmugling som er et ganske stort problem ser jeg det som helt greit at KV ligger på grense og sjekker. Bacon er vel ikke det de er mest opptatt av vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Bacon er vel ikke det de er mest opptatt av vil jeg tro. Det tror ikke jeg heller, men noen tror åpenbart dette... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) det der blir synsing dere. det kan utmerket godt ,offesielt være narko de er ute etter, som dere antyder . men egentlig er det syltelabber og bacon som er "hovedfienden" . Redigert 23.Oktober.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bjerknez Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Hvis kystvakten skal ta seg av lovbrudd på sjøen, så kan jo like godt NAF begynne med det samme på landjorda... Personlig så synes jeg ikke bøtleggelse og inndragning av evt. sertfikat (båtsertfikat) bør foretas av andre enn politiet. Men at kystvakten kan gi deg noen velmenende råd er jo bare koselig. Regner med at Kystvakten også anmelder hendelser til politiet hvis dem er grove nok, men kystvakten selv synes jeg ikke bør ha noe myndighet til dette. Istede for å bruke ressurser på og nærmest "angripe" smuglere, så mener jeg det er mere lurt og heller ta flere hyppige promillekontroller av båtførere om sommeren. Er man "skippper" "kaptein" på en båt så er man en like god "sjømann" om man har litt ekstra vin/bacon i bagasjen. Så sant man da ikke drikker dette mens man kjører. Ingen hemmelighet at alkoholen nedsetter dømmekraft/reaksjonsevne, så dette er mye viktigere å prioritere enn litt smugling. Sef. bør man ta "de stor gutta", men disse er sikkert gjenngangere og jeg vil tro at kystvakten vet om disse i mer eller mindre grad. Disse bør man sef. ta. Men ikke bruk ressurser på lille edruelige meg som kommer over sekken med ett par kartonger med sigaretter for mye. Stopp meg gjerne for en promillekontroll, men ikke borde båten min og vend opp ned på alt, for så og anmelde evt. smuglervarer til politiet. Som igjen må ta denne saken videre. Den tiden det har tatt å bøtlegge meg for medsmuglede varer, kunne man tatt mange der ute som farter rundt med alkohol i blodet. Det er disse som er farlig. Har selv mistet en kammerat (klassekammerat gjennom 9 år) på sjøen, angivelig på grunn av alkohol, da han sovnet bak "rattet" i høy fart og rente rett på en holme. Han døde vist momentent. Redigert 24.Oktober.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Sydvesten Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Men at kystvakten kan gi deg noen velmenende råd er jo bare koselig , men kystvakten selv synes jeg ikke bør ha noe myndighet til dette. Hvordan skulle det da bli om en utenlandsk båt tar seg tilrette på en ulovlig måte i Norsk farvann om ikke kystvakten hadde myndighet til å bringe krabaten til land... Kanskje kystvakten kunne gi den utenlandsek båten noe koselige velmenede råd og spørre pent om den kunne tenke seg å følge med til land slik at politiet kunne snakke litt med dem... Redigert 24.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bjerknez Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Man tar jo stikkprøver... dessutne så tror jeg kystvakten sitter med såpass tips at dem vet sån noenlunde hvem dem bør ta og ikke. Men jeg mener dem bør ha rett til å anholde "tyven", men ringer politiet og ber dem komme. Blir som en slags vekter på en måte. Hvis ikke politiet har ressurser til dette, så er jo det ett helt annet problem. Uten politiet, mener jeg da altså at "tyven" må få kjøre videre. Vil du at en vekter skal ha myndighet til å sette på deg håndjern midt i ett kjøpesenter i norge, for så og bure deg inne i kjøpesenterets kjeller til politiet kommer og overtar? Neppe. Vekterene har ikke den kunnskap og opplæring som skal til for å utføre noe slikt på en human måte. Mange eksempler på det. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Hansi Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Hvordan skulle det da bli om en utenlandsk båt tar seg tilrette på en ulovlig måte i Norsk farvann om ikke kystvakten hadde myndighet til å bringe krabaten til land... Hva er det vi diskuterer her. Snakker vi om fritidsbåter, turistskip, fiskefartøy, Bavaria ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Jeg mener tråden heter "Bør kystvakten ta seg mer av lovbrudd til sjøs" og dermed er det vel kystvakten som diskuteres om noen ikke har oppdaget det ennå Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Litt rart at mange her først og fremst henger seg opp i smugling av bacon o.l. som er en oppgave for tollere, ikke primært politiet Jeg tenker i først rekke på annen kriminalitet til sjøs, men tror vel at tollkontroller til sjøs også kan være en oppgave som kystvakten kan gjøre. Å sammenlikne med NAF på veien blir jo ikke det samme. Kystvakten er underlagt den norske stat, mens NAF er en privat interesseorganisasjon. Kystvakten har som tidligere nevnt begrenset politimyndighet. De kan idag f.eks slepe inn norske eller utenlandske fiskefartøy til kai for tyvfiske. Men opplæring om mydighet så ser jeg ikke helt årsaker til at de ikke skulle kunne ta andre "forbrytere". Man bør jo være tilstede for å avdekke lovbrudd, og det er jo ikke Politiet borsett fra noen få båter i en mnd eller to hver sommer. Helst i penvær. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 KV gjør i grunnen godt rede for egen virksomhet på sitt nettsted; masse god info for de som vil utvide grunnkunnskapene sine om emnet: http://www.mil.no/sjo/kv/start/ Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Ja, og ellers kan man også få mer detaljer om deres begrensede politimyndiget HER Merk § 9, 10 og 12 . "Kystvaktens tjenestemenn kan foreta etterforskning ved mistanke om overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov eller de lovene som det er vist til i §§ 9 til 12, ved andre straffbare handlinger som er begått innenfor Kystvaktens jurisdiksjonsområde, jf. § 3, og ellers etter begjæring av vedkommende påtalemyndighet. Kongen kan gi nærmere bestemmelser om Kystvaktens politimyndighet. " Spørsmålet som diskuters er altså om Kystvakten bør får ansvaret for å håndheve flere politioppgaver til sjøs. Jeg tror det ville vært en fordel, men man trenger mer resurser og sikkert også flere mindre båter for å kunne fungere best mulig. Politiets båter som ligger i opplag 90% av tiden er jo ike særlig effektive idag I dag kan de benyttes til andre ting, men kanskje burde de hatt større ansvarsområde mht avdekking av allel ovbrudd til sjøs? "§ 17. Bistand til politiet og andre statsetater Kystvakten kan yte bistand til politiet, herunder i forbindelse med forebyggelse og bekjempelse av forbrytelser og ulovlige aksjoner mot personer, fartøyer eller faste innretninger. Kystvakten kan også yte nødvendig bistand, hjelp og beskyttelse til andre statsetater som har behov for fartøyer under utførelsen av sin virksomhet. Nærmere bestemmelser kan gis av Kongen. Reglene i første og andre ledd gjør ingen innskrenkning i militære myndigheters plikt til å bistå statsetater i medhold av bestemmelser fastsatt i andre lover. " Redigert 24.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 Kystvakten kan yte bistand til politiet, herunder i forbindelse med forebyggelse og bekjempelse av forbrytelser og ulovlige aksjoner mot personer, fartøyer eller faste innretninger. Og i begrepet fartøy ligger vel ikke lystbåter. Kystvakten er en del av det norske forsvar. Skal de i fremtiden også begynne å sjekke lystbåter om de har papirene i orden, sjekke om noen har smuglet pappvin eller bacon fra Strømstad og omegn trengs de en kraftig opprustning til. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Og i begrepet fartøy ligger vel ikke lystbåter. Nå er jeg litt usikker på hvor du henter din informasjon fra, men følgende er å finne på lovdata.no sjøveisregel nr. 3 og jeg kan ikke se at lystfarøy er unntatt her... a) Regel 3. Alminnelige definisjoner I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen: (a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet. Redigert 24.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 24.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Nei selvfølgelig ikke, hadde ikke forventet noe annet heller. Redigert 24.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.