motor Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Forstår ikke spørsmålet. Dog tilhengerredskap har man lov å kjøre som beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Da blir det vel spørsmål om hva en kan definere som tilhengerredskap.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
motor Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Yepp. Å en anretning for å dra en båt opp av sjøen er jo en form for redskap som det er hjul på og følgelig faller inn under definisjonen tilhengerredskap. Ville ikke vært betenkt med å gjøre det slik i mangel av bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Ja hvis bare snutarna ser det slik så er det jo greit. Jeg har 2-3 km til rampen så 30km/t går helt fint Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
motor Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Du kan jo sjekke med biltilsynet. Jeg gjorde dette ifm en annen type hengerredskap for noen år siden. Fikk lov til å kjøre den på veien uregistrert. Redigert 26.Oktober.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Løfter denne igjen. Noen fortalte meg at man nå lovlig kan kjøpe og registrere båthenger fra USA, så lenge den har vært registrert i USA fra før. Noen som kan bekrefte/avkrefte det? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mouche Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Statens Vegvesen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kallethekid Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Det har tidligere vært veldig vanskelig å registrere amerikanske hengere i Norge uten å skifte hele bremsesystemet, men det er mulig det har blitt lettere nå som import av amerikanske biler har blitt litt enklere. Dessverre er det vanskelig å få konkrete svar hos Vegvesenet, men kanskje du kan kontakte en Am-CAR klubb. De pleier å holde seg oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Har vi egne regler i Norge eller er vi underlagt de samme som i EU. Kanskje en mulighet å få godkjennning i et annet EU/EØS land hvis ikke godkjent i Norge? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Napoli Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Shore skrev 26 minutter siden: Har vi egne regler i Norge eller er vi underlagt de samme som i EU. Kanskje en mulighet å få godkjennning i et annet EU/EØS land hvis ikke godkjent i Norge? Jeg har forstått det slik at de nye reglene skal gjøre godkjenning av akkurat USA biler/hengere lettere i Norge enn i EU. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
-morten- Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Virker som man kan dra hva som helst bak en bil i USA! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TerjeFjern Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Det ble gjort endringer for amerikanske hengere i juni 2017 Bilforskriften §§ 10 a, b og c gir spesielle unntak ved enkeltgodkjenning av bruktimporterte biler og tilhengere. Ordningen gjelder både personbiler, varebiler, busser, lastebiler samt tilhengere til disse. Disse reglene har fra 1. juni 2017 overtatt for de tidligere særreglene i kjøretøyforskriften § 1-15. Bil i gruppe M og tilhenger i gruppe O som er i original utførelse eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter disse særbestemmelsene såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i enten annet EØS-land, USA eller Canada er tilfredsstilt. Kjøretøyet må ha vært registrert i minimum 6 måneder i annet land (uansett hvor i verden) for at det skal kunne godkjennes etter disse bestemmelsene. Med «original utførelse» menes kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering. Med «fabrikant» menes den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et kjøretøy før første registrering. Med «tilnærmet original utførelse» menes kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad. Etter godkjenning i Norge følger personbiler (gruppe M1) og varebiler (N1) de samme reglene for endring og ombygging som biler som er godkjent etter ordinære regler. For kjøretøy i øvrige grupper er endringsadgangen begrenset til at kjøretøyet etter endringen må være innenfor «tilnærmet original utførelse». Personbiler og varebiler som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 før 1. juni 2017 har samme adgang til endringer som angitt i forrige avsnitt, altså som biler som er godkjent etter ordinære regler. For øvrige kjøretøy i gruppe M og N som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 i perioden 2004-2006 er også endringsadgangen lik som i forrige avsnitt, dvs. at kjøretøyet må være innenfor «tilnærmet original utførelse». NB! Godkjenningsordningen, herunder både første gangs godkjenning og godkjenning av ombygginger, kan kun gjennomføres på bestemte trafikkstasjoner. Dette er Drammen, Hafslund (Sarpsborg), Haugesund, Trondheim og Bodø. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2020 Digger dette forumet! Fins det noe kunnskap i det hele tatt som ikke er dekket her? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
gav Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Fikk godkjent min amerikanske henger som traktor tilhenger uten brems. Last 4 tonn inntil 40 km/t . Sveiste på øyefeste og satte på godkjente lys. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.