Jump to content

Er USA importert tilhenger mulig å registrere?


Executive

Recommended Posts

  • 11 år senere...

Løfter denne igjen. Noen fortalte meg at man nå lovlig kan kjøpe og registrere båthenger fra USA, så lenge den har vært registrert i USA fra før.

Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Det har tidligere vært veldig vanskelig å registrere amerikanske hengere i Norge uten å skifte hele bremsesystemet, men det er mulig det har blitt lettere nå som import av amerikanske biler har blitt litt enklere. Dessverre er det vanskelig å få konkrete svar hos Vegvesenet, men kanskje du kan kontakte en Am-CAR klubb. De pleier å holde seg oppdatert. 

Link to post
Shore skrev 26 minutter siden:

Har vi egne regler i Norge eller er vi underlagt de samme som i EU.  Kanskje en mulighet å få godkjennning i et annet EU/EØS land hvis ikke godkjent i Norge?

Jeg har forstått det slik at de nye reglene skal gjøre godkjenning av akkurat USA biler/hengere lettere i Norge enn i EU.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Det ble gjort endringer for amerikanske hengere i juni 2017

 

Bilforskriften §§ 10 a, b og c gir spesielle unntak ved enkeltgodkjenning av bruktimporterte biler og tilhengere. Ordningen gjelder både personbiler, varebiler, busser, lastebiler samt tilhengere til disse. Disse reglene har fra 1. juni 2017 overtatt for de tidligere særreglene i kjøretøyforskriften § 1-15.

Bil i gruppe M og tilhenger i gruppe O som er i original utførelse eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter disse særbestemmelsene såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i enten annet EØS-land, USA eller Canada er tilfredsstilt. Kjøretøyet må ha vært registrert i minimum 6 måneder i annet land (uansett hvor i verden) for at det skal kunne godkjennes etter disse bestemmelsene.

Med «original utførelse» menes kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering. Med «fabrikant» menes den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et kjøretøy før første registrering.

Med «tilnærmet original utførelse» menes kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad.

Etter godkjenning i Norge følger personbiler (gruppe M1) og varebiler (N1) de samme reglene for endring og ombygging som biler som er godkjent etter ordinære regler. For kjøretøy i øvrige grupper er endringsadgangen begrenset til at kjøretøyet etter endringen må være innenfor «tilnærmet original utførelse».

Personbiler og varebiler som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 før 1. juni 2017 har samme adgang til endringer som angitt i forrige avsnitt, altså som biler som er godkjent etter ordinære regler. For øvrige kjøretøy i gruppe M og N som er godkjent etter kjøretøyforskriften § 1-15 i perioden 2004-2006 er også endringsadgangen lik som i forrige avsnitt, dvs. at kjøretøyet må være innenfor «tilnærmet original utførelse».

NB! Godkjenningsordningen, herunder både første gangs godkjenning og godkjenning av ombygginger, kan kun gjennomføres på bestemte trafikkstasjoner. Dette er Drammen, Hafslund (Sarpsborg), Haugesund, Trondheim og Bodø.

  •  
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...