Jump to content

Pater Noster reddes !

Gunga Din

Recommended Posts

Det var innmari godt å høre. Kärringön og Paternoster er topp kulturhistorie fra kysten vår. Man skal ikke glemme at denne strekningen var norsk for noen år tilbake.... OK da, vår felles kyst, kan strekke meg så langt. Nå har jeg ikke vært på havet på mange år, grunnet byggingen av Hulda. Men på ettersommeren starter vi opp igjen. Og Paternoster står så opplagt på programmet over de plassene jeg gleder med meget til å besøke igjen...

Det var virkelig godt å høre. Savnet fyret/tårnet i fjor sommer når vi seilte mot Marstrand.

Jeg har et spesielt forhold til akkurat Pater Noster. Da jeg var med s/y Mohawk ( KFUM sjøspeidere i Oslo sin båt, for de som ikke kjenner den) som førstereisgutt på tokt i 14 dager en sommerferie for mange kilo :seeya:(år) siden, ble jeg døpt i akkurat det området. Og den episoden glemmer jeg aldri. Mange gode minner....mimre-mimre.

• 3 år senere...

Pater Noster lyser igen

På onsdagskvällen strax efter klockan 21 tändes den nyrestaurerade Heidenstamfyren Pater Noster igen.

26pater.jpg

4257 (P)

Sjökort: 931, 932, 9321 Båtsportkort: Bsp Måseskär - Varberg/s10, s26, Bsp Västkusten S 2007/s10, s26

Sverige.

Kattegatt

Pater Nosterskären. Hamneskär. Fyren Pater Noster återtänds.

Tid: 26 September.

Fyren Pater Noster kommer åter att tändas med följande karaktär: LFl 15s 11,5M

Pater Noster 57-53,760N

11-27,951E

Typ av notis: Preliminär/Underrättelse Notisen publicerad: 2007-08-01 04:14:41

Notiser som utgår: Se tidigare notiser:

Övriga hänvisningar: Notisen tryckt i Ufshäfte: 2007:170

Situationstid: 2007-09-26 — Tills vidare. Uppgiftslämnare: Sjöfartsverket Norrköping

Ändringen utförd i sjökort:

Ändringen utförd i båtsportkort:

S/Y Gunga Din

Glemmer ikke da jeg i sommer så Pater Noster seile forbi i sundet vest om Björkö, like NV av Göteborg - da lurte jeg på om jeg "så hva jeg så"? Tar først med bilde av Pater Noster i Göteborg, deretter fra seilasen nordover, og til slutt ett av de kreative innspillene omkring Fader Vår.

Hvor er dette....o vad heter fyren

hvor20075.jpg

Gunga Din, denne skal stå ved Marstrand. Men kan du gjette hvor bildet er tatt? (Bildet er tatt i dag ca kl 13.30.) Den har vært til besiktelse på et kjent sted i Sverige. Det var vel der Gunga Din hadde tatt bildet. Jeg husket skulpturen i forgrunnen. Lå for flere år siden ofte i Lilla Bommen og gikk endel omkring i byen.

tilmarstrand.jpg

"Fader vår" har resultert i svært mange kreative prosesser. Her er en tekst forfattet av Jaques Prevert, oversatt av Lasse Tømte/Nina Dessau.

Pater Noster

Fader vår

du som er i himmelen

hold deg der

så skal vi holde oss på jorden

som innimellom er så skjønn

med sine mysterier i New York

og sine mysterier i Paris

som går treenigheten en høy gang

med sin lille kanal i Ouecq

sin store kinesiske mur

sine sukkertøy fra Cambrai

med Stillehavet sitt

og sine to bassenger i Tuileriehagen

med sine snille barn og de slemme

med alle klodens underverk

som er rett og slett der

adgang for alle

spredt for alle vinder

undrer seg selv over å være slike underverk

og tør ikke helt innrømme det

slik en pen naken pike kjenner seg blyg

Pater Noster

med verdens mest forferdelige ulykker

i følge og flokk

med soldater og torturister

med sine herskere og prester

og pester og rester

med årstidene og årene

med de pene jentene og de gamle grå

med elendighetens halmstrå

som råtner i kanonenes stål.

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...