tom-ass Startet 25.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2008 Jeg ser mange har 4 bladers propeller, og andre har 3 bladers propell. Hva er egentlig fordelene og bakdelene? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
nidelv 18 Svart 25.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2008 Se link http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2008 Dette er et ganske omfattende tema. Du kan lese litt i informasjonen fra Sleipner Motor her: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=24. Jeg har sakset litt: Antall propellblader. Generelt kan en si at man vanligvis bruker 2-blads propell til seilbåter, 3-blads propell til deplasement båter og 4-blads propell til halv- og helplanende båter. Propellens dreieretning. For å bestemme propellens dreieretning må man stå bak båten og se mot propell-en. Dreier propellen når giret står i forover moturs er dette en venstre propell (kalt LH), dreier den derimot medurs er dette en høyre propell (kalt RH). Jeg husker at vi i en tidligere båt (Scand Atlantic 2000) brukte en god del ressurser på å komme frem til optimal propell. Vi endte opp med en fra Sleipner Motor, modell Radice, type S-8 Skew-Back. Denne propellen har stort bladareal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.