Jump to content

Er det rart at det blåser?

Mini

Recommended Posts

tror du må lese reportasjen en gang til Mini. Det han sier er; "Vinje betegner det som forbausende at vinden har slått inn midt i en rekke av båter, snarere enn at de som står ytterst ble berørt. " At det kan blåse hardt om høsten tror jeg nok ikke er ukjent for han. Ekstremvind er nok mer ukjent.

Om støttebukkene er av feil type/dimensjon eller om den var dårlig sikret kan jeg ikke ha noen formening om basert på reportasjen.

Forøvrig en trist greie for eierne.

Bukkene er sterke nok, jeg kan ikke se at noen av dem er knekte. Problemet er at vinden riggler i båten, og bukkene glir gradvis vekk ifra båten før de til slutt sklir unna eller tipper. Problemet her er att de ser ikke ut som om att de er sikret fra å gli med stropper el. lignende.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

ja, bukkene er sterke nok til å løfte opp heile båten. Men alle veit at eit seilbåtskrog har en ganske rund og smal form, og då har desse bukkane veldig lett for å skli ut. Har sjølv jobba på eit båtverksted, og brukte veldig mange av desse bukkane. Men det var aldri snakk om å bruke slike bukker når vi skulle krane seilbåtar, Treng ikkje å ver på høgre enn barnehagenivå for å forstå at dei ikkje egner seg til å støtte opp seilbåter etter min meining.

Riggen kan stå oppe, men da må følgende forutsetninger være innfridd:

- krybben må være sterk nok til å tåle at båten står med riggen oppe

- båten må stå rett og korrekt i kryben

- det bør iverksettes ekstra sikringstiltak, som f.eks stropping til krybbe (dersom denne er egnet for dette), sidestøtter, støtter under akterende og event. under baug, stempling av kjølen som forhindrer sideveis forflytning etc.

I tillegg må en vurdere om opplagsplassen er egnet og at båten står nogenlunde i le for vinden.

Velger man å la riggen stå oppe, kan man ikke slurve med dette. Båten må tåle de kraftigste vinder som opplagsplassen teoretisk kan bli utsatt for. Er man i tvil om at dette går bra, så bør man ta ned riggen.

Jeg er forøvrig ikke enig i at nedrigging nødvendigvis behøver å være en obligatorisk sak. Er båten satt stødig og korrekt i godt dimensjonert krybbe, så er dette uproblematisk.

LP-yacht lager gode krybber og beskriver også den viktigste forutsetningen for at en krybbe skal være brukbar:

"Grundkonstruktionen har altid været den samme.: En fast kraftig bundramme med gennemgående kølstøtte, så bådens vægt holder stativet på plads."

Men det står ingenting om at riggen kan stå oppe noe sted på nettsiden deres..............

Norske sjø vil helst være på den sikre siden skjønner jeg... :wink:

Ja, vil ikke du også det Mathilde? :wink:

Nuh. Liggende oppe på båten vil jo være ett annet trygt sted.

Ellers var det mye diskusjon etter Gudrun og mange båtvelt.

Dersom man kan trekke en konklusjon må det vel bli at kombinasjonen løse støtter og riggen på ikke er særlig genial.

Enig i det Mulligan :yesnod:

Og å ta av masten, benytte en solid krybbe som båten står på og plassere båten korrekt i den - gjerne med ekstra støtter foran og bak - er særlig trygt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...