Mini Startet 26.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2008 Nå er det en havnesjef i Bærum som uttrykker forbauselse over at det blåser hardt på høsten. Se denne linken http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article206632.ece Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Er det bare meg eller ser dem bukkene litt spe ut til å holde en båt vertikal... - MartinL Redigert 26.Oktober.2008 av Langemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Det er ikke bare deg nei! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Var det eg som skulle taksere desse skadene, så ville eg gitt store trekk på grunn av meeeeget dårleg sikring av båten som veltet først. Desse bukkene er ikkje egnet til å holde oppe båtskrog som har så rund fasong som slike seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 tror du må lese reportasjen en gang til Mini. Det han sier er; "Vinje betegner det som forbausende at vinden har slått inn midt i en rekke av båter, snarere enn at de som står ytterst ble berørt. " At det kan blåse hardt om høsten tror jeg nok ikke er ukjent for han. Ekstremvind er nok mer ukjent. Om støttebukkene er av feil type/dimensjon eller om den var dårlig sikret kan jeg ikke ha noen formening om basert på reportasjen. Forøvrig en trist greie for eierne. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Bukkene er sterke nok, jeg kan ikke se at noen av dem er knekte. Problemet er at vinden riggler i båten, og bukkene glir gradvis vekk ifra båten før de til slutt sklir unna eller tipper. Problemet her er att de ser ikke ut som om att de er sikret fra å gli med stropper el. lignende. Redigert 26.Oktober.2008 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
bellen Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 ja, bukkene er sterke nok til å løfte opp heile båten. Men alle veit at eit seilbåtskrog har en ganske rund og smal form, og då har desse bukkane veldig lett for å skli ut. Har sjølv jobba på eit båtverksted, og brukte veldig mange av desse bukkane. Men det var aldri snakk om å bruke slike bukker når vi skulle krane seilbåtar, Treng ikkje å ver på høgre enn barnehagenivå for å forstå at dei ikkje egner seg til å støtte opp seilbåter etter min meining. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Taes ikke riggen ned under opplag da? Er jo et heftig vindfang i den selv uten seil.....kraft x arm.... Redigert 26.Oktober.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Supplerer med en "filmsnutt"! http://www.youtube.com/watch?v=Fae4kQR6hCA...showtopic=47436 Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Riggen kan stå oppe, men da må følgende forutsetninger være innfridd: - krybben må være sterk nok til å tåle at båten står med riggen oppe - båten må stå rett og korrekt i kryben - det bør iverksettes ekstra sikringstiltak, som f.eks stropping til krybbe (dersom denne er egnet for dette), sidestøtter, støtter under akterende og event. under baug, stempling av kjølen som forhindrer sideveis forflytning etc. I tillegg må en vurdere om opplagsplassen er egnet og at båten står nogenlunde i le for vinden. Velger man å la riggen stå oppe, kan man ikke slurve med dette. Båten må tåle de kraftigste vinder som opplagsplassen teoretisk kan bli utsatt for. Er man i tvil om at dette går bra, så bør man ta ned riggen. Jeg er forøvrig ikke enig i at nedrigging nødvendigvis behøver å være en obligatorisk sak. Er båten satt stødig og korrekt i godt dimensjonert krybbe, så er dette uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Hvor mange av krybbeleverandørene hevder at det går greit å la riggen stå oppe? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Er det å ha masten oppe et østlandsfenomen, har ikke set dett noen andre plasser. Og med mer ekstremvær fremover spørs det om ikke endel bør se på om krav om å a masten av bør innføres også der som alle plassene jeg kjenner til på vestlande. Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Hei Jeg kjøpte en LP-Yacht krybbe fra Seatronic på messa i Sandvika,der var det også en representant fra fabrikken i Danmark,han spurte om riggen skulle stå oppe og om mål og vekt på båten og plukket ut den krybba jeg skulle ha. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 LP-yacht lager gode krybber og beskriver også den viktigste forutsetningen for at en krybbe skal være brukbar: "Grundkonstruktionen har altid været den samme.: En fast kraftig bundramme med gennemgående kølstøtte, så bådens vægt holder stativet på plads." Men det står ingenting om at riggen kan stå oppe noe sted på nettsiden deres.............. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Ok. Står det at den må være nede?? Uansett: Er man i tvil så bør riggen taes ned. Skjønner at det ikke er mulig å la båten stå med masten oppe på vestlandet. Her på østlandet finnes mange opplagsplasser som står godt i le for vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Nei, men kanskje det burde stått?? Tvil er så mangt, og overvinnes lett av latskap og gode forsikringer. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Utdrag fra sikkerhetsforskriftene til Norske Sjø: "4.4 Opplag Opplag kan finne sted på land eller i organisert havn. 4.4.1 Båt i opplag på land skal være forsvarlig oppstøttet og tildekket og eventuell rigg og seil demontert og lagret i avlåst rom eller annet trygt sted." Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Det var da voldsomt til krav. Riggen må altså ikke bare demonteres, men også oppbevares i avlåst rom. Norske sjø vil helst være på den sikre siden skjønner jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Nuh. Liggende oppe på båten vil jo være ett annet trygt sted. Ellers var det mye diskusjon etter Gudrun og mange båtvelt. Dersom man kan trekke en konklusjon må det vel bli at kombinasjonen løse støtter og riggen på ikke er særlig genial. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Hånda i været de som LÅSER INN masta om vinteren! Hvor mange er det som stjeler 12-15 meter mast? Er jo ikke bare å laste på bilen heller. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Håp Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Norske sjø vil helst være på den sikre siden skjønner jeg... Ja, vil ikke du også det Mathilde? Nuh. Liggende oppe på båten vil jo være ett annet trygt sted. Ellers var det mye diskusjon etter Gudrun og mange båtvelt. Dersom man kan trekke en konklusjon må det vel bli at kombinasjonen løse støtter og riggen på ikke er særlig genial. Enig i det Mulligan Og å ta av masten, benytte en solid krybbe som båten står på og plassere båten korrekt i den - gjerne med ekstra støtter foran og bak - er særlig trygt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Dersom du ikke syntes det finnes noen vei utenom å ta ned riggen din HÅP...vel så gjør du det Redigert 27.Oktober.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 På opplagsplassen i havna her er det et ufravikelig krav at seilbåter i opplag skal demontere mast. Derfor har vi også mastekran til det formål. Alle seilbåter i opplag har felles opptak og mastene demonteres på dugnad i dagene før opptak. Fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Dersom du ikke syntes det finnes noen vei utenom å ta ned riggen din HÅP...vel så gjør du det Du er HÅPløs Mathilde Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.