Veslefrikk Startet 26.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2008 Jeg registrer litt høy temperatur på min KAD44 og tror det kan være greit å sjekke rørbundten i varmeveksleren. Trodde først det det var termostatene som var begynt å henge fordi temperaturen varierte veldig, men de fungerte OK da jeg testet dem. Det ser ut som det er et "endelokk" på hver side av veksleren og jeg lurer på hvordan disse lokkene kan løsnes for å få ut rørbundten. Ser ut som om kompressoren må ta av for å få den ut. Veldig glad om det er noen som kan anvise hvordan dette gjøres. Dersom det finnes andre muligheter for å rengjøre sjøvannsdelen av systemet tar jeg gjerne imot råd. Jeg antar at sannsynligheten for at ferskvannssystemet er grodd er vesentlig mindre. Det samme gjelder vel for oljekjøleren. Dersom noen vet hvordan en på en enkel måte kan sjekke sjøvannskretsen i oljekjøleren hadde det vært fint. Har hørt om "Systemrens" men er usikker på om det virker. Håper det finnes noen der uten som har erfaring med KAD44 som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Har du sjekket drevet og sjøvannsfilteret? jeg høytrykkspylte drevet og kunne se en anelse lavere temp på motoren. Hadde KAD44 på den forrige båten, og hadde aldri varmetrøbbel med den.. Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Veslefrikk Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Jeg har sjekket sjøvannsfilteret og det så bra ut (noen små blåskjell var det dog). Sjøvannsinntaket er vel den lille stussen som står ut øverst pådrevet (sjøvannsreturen kommer vel ut leppa midt på drevet. Skal sjekke om inntaksrøret kan være tett. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Har du noengang byttet inntakslangen?? De kan faktisk "svelle", og passasjen blir trangere. Den bør byttes hver 5 år, slik det står i instruksjonsboken. Varmeveksleren bør også rengjøres, men og ta ut innmaten er vel nor drastisk? Mvh Henboe Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Systemrens har rengjort maaaange varmevekslere. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Veslefrikk Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Inntaksslangen har jeg ikke sjekket. Har bare hatt båten i 2 år. Vet du hvordan man kommer til for å få den løsnet? Jeg kvir meg for å løsne ned varmeveksleren. Slik det ser ut nå prøver jeg med Systemrens i både sjø- og ferskvannskretsen. Lar den stå noen dager før jeg tapper ut og kjører inn frostvæskeblanding. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Du må ta av drevet, og skru løs slangen fra innsiden. Ganske grei jobb hvis det er litt plass rundt motoren. Sett forfra sitter braketten som holder slangen på høyre side ganske langt ned på skjoldet. Mvh Henboe. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Hvis du har lekasje på sugeslangen får du trøbbel med kjølinga når du kommer opp i så stor fart at det ikke er vann bak speilet på båten lengere. den suger da luft i tilleg. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 En ting er selvsagt og sjekke de ting som her blir nevnt, men det er faktisk slik at oljekjøler kan bli like tett som varmeveksler. Om jeg husker riktig går vannet på denne motoren gjennom oljekjøler før det kommer gjennom varmeveksler. Systemrens er OK, men jeg pleier normalt å demontere og rense. Da er du sikker på at det er OK. Er litt av en jobb, men gud så deilig det er å starte på en ny sesong og vite at dette er OK. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Regina III Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 (redigert) tror det kan være greit å sjekke rørbundten i varmeveksleren. ---- lurer på hvordan disse lokkene kan løsnes for å få ut rørbundten. Ser ut som om kompressoren må ta av for å få den ut.Har hørt om "Systemrens" men er usikker på om det virker. IKKE demonter bare for rensing! Varmevekslerern er lett å skade ved demontering, og ny er DYR. Du oppnår ikke bare det samme, men langt bedre rensing med Systemrens. Er varmeveksleren tett, trenger nok hele systemet rengjøring. Jeg hadde en TAMD 41A, hvor saltvannssirkulasjonen nesten hadde stoppet opp. Jeg tok ut impelleren, koblet av vannslanger inn og ut og lagde sirkulasjon fra et kar med en liten lensepumpe. Hva som skjedde må bare oppleves! Fra nesten tett system til pip åpent og rent på kort tid. Vannet som sirkulerte så ikke ut! Anbefales! Redigert 29.Oktober.2008 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.