Pål`ern Startet 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2008 Jeg har en Agder 8000 som jeg vurderer og montere trimflaps på. Ser i såfall for meg og bruke de QL leverer som heter interceptor. Dette for og kunne justere litt sideveis, men også for og heve hekken litt. Har lest litt inne på sidene her om disse, men har ikke sett noen inlegg som tar for seg hvordan disse fungerer på en halvplaner, som jeg har. ( marsfart ca. 17-18 knop, toppfart ca 22 knop ) Lurer derfor på om det er noen her som har erfaring på hvor stor nytte man har av trimflaps på en halvplaner. Jeg lurer også på en ting når det gjelder montering. Båten min er ikke helt rett bak, men buer littegrann. Finnes det noen slags mellomleggsplater el. L. man kan få tak i, eller må man støpe seg en rett flate der hvor disse skal sitte ? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Jeg har erfaring med trimflaps på en halvplaner, nemlig en Nimbus 3003. Om vi snakker om tradisjonelle flaps eller om QL sine interceptorer, gjør ingen nevneverdig forskjell. Etter min oppfatning kan du derfor bruke begge typer, avhengig av plass. På ditt siste spørsmål svarer jeg at du må montere interceptorene på et helt plant underlag. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Jeg hørte om en i Arendal som hadde hatt QL trim tabs på sin Inter 9000 (eller 9300), og han var ikke fornøyd, og byttet til konvensjonelle trimplan. Dette har jeg ikke hørt fra kilden, kun via via, så informasjonen er noe usikker. Men jeg ville tatt meg tid til å undersøke dette mer før jeg gikk til anskaffelse av QL til din båt i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Jeg ville ikke montert interceptorer på en halvplaner, heller ikke på større helplanere. De gir altfor lite løft i mellomfartsområdet, og det er da man trenger dem mest, i redusert fart i motsjø. Flere båtbyggere er gått over til å innstallere tradisjonelle Bennet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Bestrider ikke denne informasjonen, men finnes det noen henvisninger til produsenter/montører som kan fortelle når interceptorer og tradisjonelle trimflaps virker best. Jeg ser at Bavaria på sin 37 sport benytter interceptorer. Jeg mener at Beneteau på sin 37 Monte Carlo også benytter interseptorer. Begge båtene veier vel i overkant av 7 tonn? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 NordWest testet interceptorne og bestemte at trimflaps er det de leverer. Dette var på 420'en som veier 13 tonn tom ca. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Interceptorer er geniale men til sitt bruk tror jeg.. på en tung båt 5000+++ så ville jeg brukt det. Grunnen til det er at vanlige trimflaps rett og slett knekker i festene inntil atkerspeilet.. Spør meg.. vet om flere som har sliti med det. Men på en vanlig halvplaner ville jeg godt for trdisjonelle flaps.. vet om en joda 8100 og en ramin 30 med QL Interceptorer.. fungerte ikke som forventet.. Ble litt pengene ut av vinduet. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nimbuster Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Båten min veier vel 8 tonn med litt ferielast. Et lite trykk på kontrollknappen, og vips så reagerer interceptorene i løpet 2 små sekunder, enten jeg trenger løft i hekken eller sideveis oppretting. Utrolig effektive spør du meg, og ingen overrakselser! Jeg har brukt dem i to sesonger nå, og er strålende fornøyd. Men, det er viktig å montere store nok, interceptorer i forhold til båten. Følg derfor anbefalingene til Volvo Penta, så blir det så bra! Til mix: Hvor har du det fra, at interceptorene gir for lite løft i memmlomfartsområdet? Har du erfart dette selv, eller via via? Mine gir umiddelbar effekt fra 6 knop og oppover, i alle mulige fartsområder og ved alle vindretninger. Igjen, vær bare sikker på at du monterer så store interceptorløsninger som båten forder. Redigert 27.Oktober.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Tydligvis litt forskjellige meninger om dette. Du Thorlyn sier at du har hørt om en med en Joda og en med en Ramin, som ikke var fornøyd. Vet du hva de ikke var fornøyd med ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Jeg er i ferd med å bytte ut mine to 300 mm interceptorer til 450 mm. Dette for å få best mulig effekt akkurat i oppplaningsterskelen, og til mer effektiv bruk ved hastigheter mellom 10 og 20 knop. Jeg skal imidlertid bytte de ut med 2 x 30 cm, da jeg trenger mer løft enn det 45 cm gir på min båttype. Skulle gjerne hatt mer, men jeg har bare plass til 2 x 30 cm. Til mix:Hvor har du det fra, at interceptorene gir for lite løft i memmlomfartsområdet? Har du erfart dette selv, eller via via? Jeg har en kjenning som har vært igjennom samme reggla som deg. Monterte interceptorer 3 ganger, større og større. Endte opp med Bennet tilslutt. Billig ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) De to jeg referte til jobber jeg sammen med. Han med joda ble fornøyd med at han kan trimme båten i opp mot maks fart men da trenger han det ikke..17-20knop. De fungerer ikke som planlagt i området 8-14 knop. Han har montert de største fra QL 450mm. Volvo mente de minste ville være nok... Han med raminen gjorde samme erfaringen. Men kjøp de gjerne du så kan jeg kjøpe de av deg for halv pris når du vil ha bennet isteden På båten min så har jeg STORE flaps.. de knakk på veien hjem i sylinderfestet i det vi hoppet på en bølge.. hørte litt rundt og har skjønt at det er ikke uvanlig på helplanere.. kanskje derfor enkelt monterer doble sylindere på dem Men for deg så vil ikke det være problemet Redigert 27.Oktober.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
sap_2000 Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg har kjørt noen nyere Windyer med interceptorer. Jeg synes de var skrekkelig lite effektive under ca 25 knop. I ca 20 knop for å kompansere for sidevind hadde de en viss effekt, men man måtte opp på 80-100% utslag før det skjedde noe. Økte farten med et par knop, f.eks ned en bølgedal ble de mer effektive og båten la seg godt over. Ganske slitsomt i lengden når man kjører noen timer i grov sjø i den hastigheten. Over det fungerte de bedre. I høy fart, si over 35 knop var de veldig følsomme som tradisjonelle flaps også er. Windy har som flere andre kjente båtbyggerer gått mere og mer tilbake til å montere tradisjonelle trimplan av to grunner: 1 At mange kunder ikke var fornøyde med virkningen, og 2 at det det har vært relativt mye feil og påfølgene reklamasjoner. At man kan få umiddelbar effekt ved 6 knop som skrevet over greier jeg ikke å se for meg. -Spessielt med interceptorer. Teorien bak interceptorer er for så vidt enkel og grei. Det er tydelig at de fungerer på noen skrog/ akterspeil, mens at de på andre er håpløse. På en båt som din hadde jeg uten tvil valg tradisjonelle flaps, gjerne litt overdimensjonerte da du har en relativt saktegående halvplaner. Da bør du ha grei effekt fra ca 10-12 knop og oppover. Jeg hadde kjøpt Bennet som er et annerkjent og skuddsikkert valg Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Pål`ern Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Ok. Noen skryter av interceptorene, mens noen er absolutte på at de gode gamle flapsene. Men uansett hva jeg velger, så må jeg vel ha en rett flate der hvor dette skal monteres. Har noen noen ide om hvordan jeg gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Ok. Noen skryter av interceptorene, mens noen er absolutte på at de gode gamle flapsene. Men uansett hva jeg velger, så må jeg vel ha en rett flate der hvor dette skal monteres. Har noen noen ide om hvordan jeg gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 På en tidligere båt brukte en biloppretter stålsparkel for å rette opp monteringsområde. Dette virket bra for meg. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Til mix: Du verden så dyktig av deg å lete opp mine tidligere uttalelser. Det er helt riktig at jeg stadig vil prøve å maksimere båten, under alle forhold. Det ble ikke montert store nok i utgangspunktet, og jeg trodde at det da ville holde medå gå opp en størrelse. Det hjalp noe, men jeg velger likevel (tror jeg...) å gå opp enda et hakk. Bli gjerne med en tur så vil du merke at fra 6 knop og oppover så merker du med en gang både akterløft og sideveis løft, ved et lett tastetrykk. Mulig jeg vil designe en leppe støpt inn i avslutningen av undervannsskroget, for å starte løftet på et høyere nivå. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Får du positiv effekt av trimflapsene allerede ved 6 knop? Jeg får bare negativ effekt (dvs fartsredusksjon) før jeg når 8.2 knop. Men da får jeg derimot god effekt som vedvarer til omlag 22 knop. Dette kan kanskje komme av at jeg stort sett aldri opplever behov for sideveis justering - uansett fartsområde. Effekten hos meg er først og fremst at akterenden løftes og at farten øker med maks 1 knop. Jeg har i sommer utrført svært mange undersøkelser av trimflapsenes effekt. Jeg har tradisjonelle trimflaps, og båten veier omlag 14 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 ok roaldbj. Så du hadde fått ordnet det med stålsparkel. Ja det høres vel egentlig greit ut det, hvertfall hvis det ikke er så veldig mye som må bygges ut. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Dette var på akterspeilet til en Scand Atlantic. Jeg mener at det ble bygd ut ca 2-3 cm på hver side av midten i forhold til trimflapsen. Hele jobben ble gjort på et kvarter. Men mannen bak jobben er en svært erfaren biloppretter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Til mix: Du verden så dyktig av deg å Ja jeg mintes det var diskusjoner om interceptorer før. Søket var ikke så veldig vanskelig, til og med du hadde nok klart det. Hadde jeg visst du var hårsår ang. dette hadde jeg selvfølgelig ikke nevnt det. Det var bare et forsøk på å hjelpe. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.