Jump to content

Inteceptor trim til Agder 8000 halvplaner


Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har en Agder 8000 som jeg vurderer og montere trimflaps på. Ser i såfall for meg og bruke de QL leverer som heter interceptor.

Dette for og kunne justere litt sideveis, men også for og heve hekken litt.

Har lest litt inne på sidene her om disse, men har ikke sett noen inlegg som tar for seg hvordan disse fungerer på en halvplaner, som jeg har. ( marsfart ca. 17-18 knop, toppfart ca 22 knop )

Lurer derfor på om det er noen her som har erfaring på hvor stor nytte man har av trimflaps på en halvplaner.

 

Jeg lurer også på en ting når det gjelder montering.

Båten min er ikke helt rett bak, men buer littegrann.

Finnes det noen slags mellomleggsplater el. L. man kan få tak i, eller må man støpe seg en rett flate der hvor disse skal sitte ?

Link to post

Jeg hørte om en i Arendal som hadde hatt QL trim tabs på sin Inter 9000 (eller 9300), og han var ikke fornøyd, og byttet til konvensjonelle trimplan. Dette har jeg ikke hørt fra kilden, kun via via, så informasjonen er noe usikker.

 

Men jeg ville tatt meg tid til å undersøke dette mer før jeg gikk til anskaffelse av QL til din båt i alle fall.

Link to post

Interceptorer er geniale men til sitt bruk tror jeg.. på en tung båt 5000+++ så ville jeg brukt det.

Grunnen til det er at vanlige trimflaps rett og slett knekker i festene inntil atkerspeilet.. Spør meg.. :smiley:

vet om flere som har sliti med det. Men på en vanlig halvplaner ville jeg godt for trdisjonelle flaps.. vet om en joda 8100 og en ramin 30 med QL Interceptorer.. fungerte ikke som forventet.. Ble litt pengene ut av vinduet. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Båten min veier vel 8 tonn med litt ferielast. Et lite trykk på kontrollknappen, og vips så reagerer interceptorene i løpet 2 små sekunder, enten jeg trenger løft i hekken eller sideveis oppretting. Utrolig effektive spør du meg, og ingen overrakselser!

 

Jeg har brukt dem i to sesonger nå, og er strålende fornøyd. Men, det er viktig å montere store nok, interceptorer i forhold til båten. Følg derfor anbefalingene til Volvo Penta, så blir det så bra!

 

 

Til mix:

Hvor har du det fra, at interceptorene gir for lite løft i memmlomfartsområdet? Har du erfart dette selv, eller via via?

 

Mine gir umiddelbar effekt fra 6 knop og oppover, i alle mulige fartsområder og ved alle vindretninger.

 

Igjen, vær bare sikker på at du monterer så store interceptorløsninger som båten forder.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Jeg er i ferd med å bytte ut mine to 300 mm interceptorer til 450 mm. Dette for å få best mulig effekt akkurat i oppplaningsterskelen, og til mer effektiv bruk ved hastigheter mellom 10 og 20 knop.

 

Jeg skal imidlertid bytte de ut med 2 x 30 cm, da jeg trenger mer løft enn det 45 cm gir på min båttype. Skulle gjerne hatt mer, men jeg har bare plass til 2 x 30 cm.

 

Til mix:

Hvor har du det fra, at interceptorene gir for lite løft i memmlomfartsområdet? Har du erfart dette selv, eller via via?

 

Jeg har en kjenning som har vært igjennom samme reggla som deg.

Monterte interceptorer 3 ganger, større og større.

Endte opp med Bennet tilslutt.

Billig ? :nonod:

 

 

Link to post

De to jeg referte til jobber jeg sammen med. Han med joda ble fornøyd med at han kan trimme båten i opp mot maks fart men da trenger han det ikke..17-20knop. De fungerer ikke som planlagt i området 8-14 knop. Han har montert de største fra QL 450mm.

Volvo mente de minste ville være nok...

Han med raminen gjorde samme erfaringen.

Men kjøp de gjerne du så kan jeg kjøpe de av deg for halv pris når du vil ha bennet isteden :wink:

På båten min så har jeg STORE flaps.. de knakk på veien hjem i sylinderfestet i det vi hoppet på en bølge..

hørte litt rundt og har skjønt at det er ikke uvanlig på helplanere.. kanskje derfor enkelt monterer doble sylindere på dem :smiley: Men for deg så vil ikke det være problemet :flag:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg har kjørt noen nyere Windyer med interceptorer.

Jeg synes de var skrekkelig lite effektive under ca 25 knop. I ca 20 knop for å kompansere for sidevind hadde de en viss effekt, men man måtte opp på 80-100% utslag før det skjedde noe. Økte farten med et par knop, f.eks ned en bølgedal ble de mer effektive og båten la seg godt over. Ganske slitsomt i lengden når man kjører noen timer i grov sjø i den hastigheten.

Over det fungerte de bedre. I høy fart, si over 35 knop var de veldig følsomme som tradisjonelle flaps også er.

 

Windy har som flere andre kjente båtbyggerer gått mere og mer tilbake til å montere tradisjonelle trimplan av to grunner: 1 At mange kunder ikke var fornøyde med virkningen, og 2 at det det har vært relativt mye feil og påfølgene reklamasjoner.

At man kan få umiddelbar effekt ved 6 knop som skrevet over greier jeg ikke å se for meg. -Spessielt med interceptorer.

 

Teorien bak interceptorer er for så vidt enkel og grei. Det er tydelig at de fungerer på noen skrog/ akterspeil, mens at de på andre er håpløse.

 

På en båt som din hadde jeg uten tvil valg tradisjonelle flaps, gjerne litt overdimensjonerte da du har en relativt saktegående halvplaner. Da bør du ha grei effekt fra ca 10-12 knop og oppover. Jeg hadde kjøpt Bennet som er et annerkjent og skuddsikkert valg :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post

Til mix:

 

Du verden så dyktig av deg å lete opp mine tidligere uttalelser. Det er helt riktig at jeg stadig vil prøve å maksimere båten, under alle forhold. Det ble ikke montert store nok i utgangspunktet, og jeg trodde at det da ville holde medå gå opp en størrelse. Det hjalp noe, men jeg velger likevel (tror jeg...) å gå opp enda et hakk.

 

Bli gjerne med en tur så vil du merke at fra 6 knop og oppover så merker du med en gang både akterløft og sideveis løft, ved et lett tastetrykk.

 

Mulig jeg vil designe en leppe støpt inn i avslutningen av undervannsskroget, for å starte løftet på et høyere nivå.

Link to post

Får du positiv effekt av trimflapsene allerede ved 6 knop? Jeg får bare negativ effekt (dvs fartsredusksjon) før jeg når 8.2 knop. Men da får jeg derimot god effekt som vedvarer til omlag 22 knop. Dette kan kanskje komme av at jeg stort sett aldri opplever behov for sideveis justering - uansett fartsområde. Effekten hos meg er først og fremst at akterenden løftes og at farten øker med maks 1 knop. Jeg har i sommer utrført svært mange undersøkelser av trimflapsenes effekt. Jeg har tradisjonelle trimflaps, og båten veier omlag 14 tonn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...