RONITA II Startet 27.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2008 Ser at mange legger kalesjen i Biotex vann i badekaret. Hvordan blir vinduene seende ut etterpå? Blir de falmete? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Vasket min kalesje i Biotex for to sesonger siden. Det gikk helt fint, har ikke hatt noen problemer med falming. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 La vinterkalesjen i bløt i Biotex vann natten over. Husker ikke helt hvor mye Biotex jeg hadde i vannet, men mener jeg tok det litt pent. Sørget for å skylle rikelig og lenge etterpå. Kunne ikke se noe falming på vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Jeg har vasket kalesje 2 ganger. Det gikk helt utmerket. Pøste bare på med pulver og lot det stå i 2 dager før jeg skylte det grundig 3 ganger. Resultatet var veldig bra, husk ikke benytt for varmt vann, da KRYMPER den!! Redigert 28.Oktober.2008 av Sverre Olav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Har gjort dette mange ganger, og det går helt fint. Pass bare på at vannet ikke er for varmt for å unngå krymping, og skyll godt med rent vann etterpå. Siste gangen var jeg antagelig litt hard med bruken av Biotex, - i allefall ble vinduene grå. Men etter en omgang med Vaselinolje var de like myk, blank og fin igjen. Og Biotexen tar det meste av skitt og grønske, så dette er absolutt en god fremgangsmåte. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
mor Amica Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Egentlig tror jeg temeraturen på vannet har mer å si for om vinduene blir gråe, enn hvor mye Biotex du bruker (innenfor rimelighetens grenser). Plastvinduene tåler slett ikke varmt vann. Jeg vasket kalesjen i den forrige båten vår i Biotex mange ganger, uten at vinduene ble ødelagt. Det er også viktig å skylle kalesjen godt etterpå for å få fjernet alle såperestene. Jeg pleier å la kalesjen ligge i bløtt i badekaret i såpevann over natten, for så å legge den utover på verandaen for å skrubbe bort eventuelle flekker. Etterpå spyler jeg med vannslangen for å få bort såperestene. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
FOX Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Har samme gode erfaring gjennom mange år med Biotex. Her kommer et meget godt råd i tillegg: Bruk ca. 2 dl med Klorin sammen med Biotex, kalesjen blir gullende ren og alle flekker, ikke minst jordslag, blir helt borte! Jeg klarerte dette med firma Jens Sagen for mange år siden. Bruk for all del IKKE grønnsåpe på plastvinduene, de blir etter kort tid melkehvite og helt umulige å få klare etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Har samme gode erfaring gjennom mange år med Biotex.Her kommer et meget godt råd i tillegg: Bruk ca. 2 dl med Klorin sammen med Biotex, kalesjen blir gullende ren og alle flekker, ikke minst jordslag, blir helt borte! Har hørt at klorin kan ødelegge sømmene. Har selv brukt klorin på egen kalesje og der røk mange sømmer opp sesongen etter.. Noen flere med erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Sendte den gamle kalesjen til rens i fjor. Da jeg fikk den igjen måtte alle vinduene byttes og sømmene gåes over på nytt. Hva slags stoff de brukte vet ikke jeg men sterkt må det ha vært. Ble en svær og dyr jobb ut av den seansen. Heretter gjør jeg det selv. Redigert 28.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Bruk ca. 2 dl med Klorin sammen med Biotex, kalesjen blir gullende ren og alle flekker, ikke minst jordslag, blir helt borte!Jeg klarerte dette med firma Jens Sagen for mange år siden. Vil ikke klorin i vaskevannet også bleke en farget kalesje? ......ellers så har jeg nettopp vasket kalesjen. Lå i bløt over natta i stort sett kaldt vann og "en slump" Biotex. Gikk over med svamp dagen etter og spylte godt med hageslangen. Vinduene såg helt fine ut etter vask. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Jeg har aldri hatt problemer med Biotex. Men klorin.... Klorin tærer på sømmer og bleker tøyet. Riktig nok fjerner det jordslagg, men er det verdt det... Hvordan klorin påvirker vinduer vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
SvendO Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 Jeg har også god erfaring med bruk av Biotex. Lot kalesjen ligge i bløt i badekaret over et par dager, og den ble nesten som ny. Vinduene ble dog melkehvite slik jeg har hørt kan skje dersom bruk av grønnsåpe - Jeg tenkte mitt der og da, men etter tørk var de atter like blanke Svend Ole Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 Sendte den gamle kalesjen til rens i fjor. Da jeg fikk den igjen måtte alle vinduene byttes og sømmene gåes over på nytt. Hva slags stoff de brukte vet ikke jeg men sterkt må det ha vært. Ble en svær og dyr jobb ut av den seansen. Heretter gjør jeg det selv. Jeg opplevde det samme - må fornye alle sømmene etter å ha benyttet Renhold Service a/s Polygon Risør, i fjor til vask og impregnering. Skal nå vaske i Biotex hjemme og levere kallesja for å få byttet ut alle sømmene, kan nesten ikke være borti før trådene sliter. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 Jeg satte på ny kalesje i sommer. Forhørte meg med Jens Sagen (leverandør av kalesjen) hvordan jeg skulle vedlikeholde den nå i vinter. Ble da anbefalt å legge kalesjen i badekaret og bruke kaldt vann med Biotex. Kalesjen skulle da ligge over natten, børstes over med myk børste og spyles grundig før tørking. Til våren (når kalesjen blir montert igjen) ble jeg da anbefalt å bruke et silikonbasert impregneringsmiddel som sprayes på. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 Fikk akkurat samme info som deg Marulf, og har benyttet denne metoden siden. Bortsett fra at jeg har byttet ut impregneringen deres. (men ikke fordi den var dårlig.) Sitér dette innlegget Link to post
Mir Svart 29.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2008 Bruker også Biotex, etter vask har jeg impregnert med silikonbasert impregnering. Var sløv med å tørke søl på plastvindu, slik at det ble striper etter impregneringen. Vasket med Zalo, vinduene ble rene og blanke, men stripene var fortsatt synlige. Prøvde så vindusvask (spray), vinduene var fortsatt blanke og fine (rene), men stripene fortsatt synlige. Fikk råd av kalesjesyer at plasttrekket i setene skulle vaskes med lampeolje, prøvde det på vinduene. Tok en bomull vaskeklutt og lampeolje. Vinduene som var blanke og fine, bortsett fra striper fra impregnering, ble om mulig enda renere, stripene borte og kluten kullsvart og måte hives. Utrolig mye dritt på vindu selv etter 2 ganger vask og de så helt rene ut før vask med lampeolje. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 Sendte den gamle kalesjen til rens i fjor. Da jeg fikk den igjen måtte alle vinduene byttes og sømmene gåes over på nytt. Hva slags stoff de brukte vet ikke jeg men sterkt må det ha vært. Ble en svær og dyr jobb ut av den seansen. Heretter gjør jeg det selv. Jeg opplevde det samme - må fornye alle sømmene etter å ha benyttet Renhold Service a/s Polygon Risør, i fjor til vask og impregnering.Skal nå vaske i Biotex hjemme og levere kallesja for å få byttet ut alle sømmene, kan nesten ikke være borti før trådene sliter. noe av de samme symtomene hadde jeg etter rens og imgpregnering der.. trodde egentlig det var pga alder , men ser andre har samme erfaring . jeg skal uansett ikke bruke dem igjen. la min i biotex i badekaret i fjor og ble minst like ren som etter rens på nevnte firma. største fordelen var vel at man fikk dem ferdig tørket og pakket i plast . synes den badekarvasken ble sølete , når man da må bære den kliss våte kalesjen ut for tørk etterpå. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mir Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 For å slippe sølet fra badekaret og ut, putter tar kalesjen fra badekaret opp i en plastsøpplesekk og bærer den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 Jeg pleie å vrenge trekket til terassegrillen og bære kalesjen ut i denne. Ikke noe søl på denne måten. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hafrsfjord Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 ...... synes den badekarvasken ble sølete , når man da må bære den kliss våte kalesjen ut for tørk etterpå. Fikk en slik blå "såpetønne" på Statoil, skar toppen av den , vann, såpe og kalesje oppi og den avskårne toppen oppå. Slik låg det over natta ute på terrassen, "skurte" med svamp dagen etter (fortsatt ute på terrassen) og hengte hele kalesjen på snora til tørk. Mye søl utendørs, men litt vann i tillegg til alt regnet merkes ikke i det heletatt Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 Har gjort dette mange ganger, og det går helt fint. Pass bare på at vannet ikke er for varmt for å unngå krymping, og skyll godt med rent vann etterpå. Siste gangen var jeg antagelig litt hard med bruken av Biotex, - i allefall ble vinduene grå. Men etter en omgang med Vaselinolje var de like myk, blank og fin igjen. Og Biotexen tar det meste av skitt og grønske, så dette er absolutt en god fremgangsmåte. Smører du på vaselinoljen og tørker den av med en gang eller lar du den stå en stund?? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Har brukt Biotex i mange år og det fungerer utmerket. Men ikke bruk for varmt vann. Det er det som gjøre plastvinduene gråe. Klorin ville jeg holdt langt unna kalesjen. Det er altfor sterkt for sømmene. I fjor tenkte jeg jeg skulle prøve en ny variant siden jeg har en kalesje som kan deles ganske mye opp. Jeg puttet bit for bit i vaskemaskinen og hadde på Biotex og vasket på svak temperatur. Det gikk helt fint, men i etterpåklokskapen, tror jeg ikke jeg gjør det en gang til . At kalesjen overlevde uten men skyldes nok at det er en Bavaria-kalesje (faktisk mye tykkere og etter mitt syn mer solid en mye annet jeg har vært borti) Kaldt vann og Biotex i badekaret natta over og masse vann etterpå er nok det beste. Redigert 30.Oktober.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 Alf Hansen en av de store kalesjeprodusentene anbefaler bløtlegging i Milo i max 300 vann. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 Jeg benytter en stamp kjøpt på byggvareforretning, tror den egentlig er beregnet til sementarbeider, som jeg velter kalesjen over i, etter at den har ligget i bløtt i badekaret. Denne stampen er litt for liten til å blølegge kalesjen i, men fin å bære den ut på verandaen i. Vasking og skylling forgår på verandaen. Det er vel egentlig jeg selv som blir mest sølete og våt, men pytt pytt, jeg er da vannfast mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
dezibella Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 noe av de samme symtomene hadde jeg etter rens og imgpregnering der.. trodde egentlig det var pga alder , men ser andre har samme erfaring . jeg skal uansett ikke bruke dem igjen. la min i biotex i badekaret i fjor og ble minst like ren som etter rens på nevnte firma. største fordelen var vel at man fikk dem ferdig tørket og pakket i plast . synes den badekarvasken ble sølete , når man da må bære den kliss våte kalesjen ut for tørk etterpå. Grunnen til at kalesjer revner i vask er at det ligger salter i sømmene etter saltvann. Når saltene blir vsaket vekk forsvinner også binningen i sømmen. Et tips for og beholde sømmen lengre er og spyle alle sømmen med ferskvann med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.