FOX Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Hei igjen! Det var jeg som 28/10 kom med forslag om å bruke Klorin sammen med Biotex for vask av kalesje. Si meg en ting: Har en eneste en av dere som uttaler dere så sterkt og tvilende til bruk av Klorin enten faglig eller erfaringsmessig bakgrunn for å uttale dere? Jeg er helt ny i dette forumet og hadde håpet at dette var mer seriøst enn bare synsing og bare tomt prat. Det forrige båten, (jeg solgte den i høst), var en 1985 mod. Den første kalesjen holdt i 10 sesonger, den andre holdt i 13 sesonger før båten fikk sin 3. kalesje våren 2008. Alle mine 3 kalesjer er sydd hos Jens Sagen i Kristiansand. Begge de to første kalesjene ble helt regelmessig vasket i badekaret hvert annet år med Biotex OG KLORIN tilsatt. Begge kalesjene fikk sydd over svake sømmer EN GANG i deres levetid. Ingen glidelåser ble byttet. Begge kalesjene ble til slutt byttet fordi de var av SOLEN sterkt falmet og trengte ny søm på endel steder. Begge måtte impregneres med en tynn kost på sømmene de siste årene. Selve duken var til det siste helt tett. Nå i høst har vi kjøpt annen båt med helt ny kalesje våren 2008. Neste høst skal jeg vaske den med Biotex tilsatt 2-3 dl. Klorin. Det gjør jeg helt trygt fordi jeg har erfaring med hjemmevask av kalesje med Biotex og Klorin helt fra 1987. Redigert 31.Oktober.2008 av FOX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Siste gangen var jeg antagelig litt hard med bruken av Biotex, - i allefall ble vinduene grå. Men etter en omgang med Vaselinolje var de like myk, blank og fin igjen. Og Biotexen tar det meste av skitt og grønske, så dette er absolutt en god fremgangsmåte. Samme problemet etter en runde i badekaret. Vinduene grå/blå eller noe. Hva gjorde du? Klinte på vanlige vaselin på begge sider, og så tørket av? Er jo livredd for å ende opp med grå-matte vinduer -Jørn Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Hei hvor mye biotex skal brukes ? holder det med det som står på pakken 85 ml til 10 liter vann ? Hva anbefales det å bruke som impregnering etterpå ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.