ab Startet 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2008 Jeg planlegger å flytte doens vanninntak til et sted på senterlinjen av båten, slik at jeg kan spyle på begge halser. (Som det er nå skal det ikke mange gradenes helning til babord før pumpa bare suger luft.) Jeg vil ikke lage noen ny skrog-gjennomføring. Dermed har jeg to muligheter: Kjølevannsinntaket til motoren, eller fotpumpa for saltvann i pentry. Det korteste og enkleste er å strekke den nye slangen fra kjølevannsinntaket til do. Jeg vil derfor helst gjøre det slik, men er redd for å gjøre noe jeg ikke burde. Spørsmålet er om det vil være problemer med å dele vanninntak mellom do og motor. Vil suget fra motoren kunne skade toalettet? Eller enda verre, vil motoren kunne komme til å suge slangen mot doen tom, og fortsettte å suge luft, og ikke få den nødvendige kjølingen? Ville eventuelt disse problemene kunne avhjelpes med en 'tilbakeslagsventil' på slangen til do? (Teoretisk kunne en også tenke seg at bruk av doen ville skade motor, feks impeller. Høres lite sannsynlig ut, tenker jeg, men hva mener Båtplassens sakkyndige?) Et annet spørsmål er om jeg med et slikt oppsett ville få problemer med å bruke doen når motoren er i gang? Til orientering: Motoren er en VP2030 (29hk), ferskvannskjølt og med seildrev (som kjløevann kommer inn gjennom). Doen er en vanlig Jabsco med manuell pumpe. Et annet spørsmål, om jeg blir nødt til å bruke saltvannspumpa i pentry: hvor lang kan slangen bli før det skaper problemer? Bør jeg eventuelt gå opp i slangediameter for å få mindre motstand? Eksisterende 19mm inntak har et slangeløp på ca en meter, dette blir sikkert tre eller firedoblet om jeg skal trekke slangen fram til pentryet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Tilkopling til motrens inntak skal jeg ikke uttale meg om, da dette står for meg som noe usikkert... Men angående lengden på slangene: Sjøvann som blir stående i inntaksslangen har en tendens til å råtne om doen ikke blir brukt på en stund, med en forferdelig stank som resultat neste gang man bruker det. Og jo lenger slanger, desto mer luktproblemer! Så jeg vil anbefale deg å legge opp til så korte slanger som mulig for å unngå dette. Selv hadde jeg ca 1,5m slange i forrige båt, og til tider mye lukt. Nå har jeg en halvmeter, og har knapt merket luktproblemer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Heisan, Felles inntak for motor og WC må jeg si jeg er skeptisk til. Impeller pumpa suger ganske bra og den suger etter prinsippet minste motstands vei som alt annet, og det tror jeg fort kan bli luft gjennom toalettet og ikke vann gjennom inntak. En tilbakeslagsventil på slangen til WC vil selvsagt hjelpe men tror jeg hadde valgt seperat inntak. Redigert 28.Oktober.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Herman Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Enig med SF. Du har ingen sikkerhet mot at impelleren suger luft gjennom doen. Hvorfor er du så redd for å lage eget inntak? Jeg har totalt 9 hull + aksling og rorhylse under vannlinja, og sover ikke noe dårligere om natten av den grunn. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
HaHa Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Doen har vel en form for tilbakeslagsventil på inntaket? Utover det er det et poeng å kunne stenge for vannintaket til toalettet (f.eks. ved dotrøbbel, tett do, lekk do,...) uten å samtidig stenge kjølevannsinntaket til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.