paxo Startet 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2008 Jeg har stilt spørsmålet før men ikke fått svar. Kan man importere en gammel påhenger fra EU, f.eks Sverige, eller er Norge hermetisk stengt for veteranpåhengere pga. utslippskrav? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Enkleste er vel kanskje å ta kontakt med Tollvesenet. De har også et infosenter. Nummer er 03012. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Så lenge det er fra et EU land skulle vel dette være uproblematisk. Det som vel stopper import av gamle motorer fra f.eks USA er krav om CE merking. Dette kravet bortfaller om motoren importeres fra et EU land og motoren beviselig ble tatt i bruk i dette land før krav om CE merking av motorer trådde i kraft. Er ikke 100% sikker men mener det er slik. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brynjar Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Stemmer nok det ja. Hvis bare motoren ble importert til EU land tidlig nok (husker ikke om det er før '94 eller '98 ?) kan den tas inn til Norge med vanlige tollregler. Se forøvrig toll.no der står dette greit forklart. Om motoren er fra 1980 eller 1950 har ingenting å si, det er ikke noe veteran-regelverk som på bil. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Mariell Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 En liten korreksjon Brynjar! Hvis motoren er tatt inn i EU før 98, behøver den ikke ha CE merking overhodet. Er den tatt inn i EU området og tatt i bruk etter 98 så skal den være CE merket ved innførsel/fortolling til EU markedet. Og kan tas inn til Norge uten en ny CE merking. Må selvfølgelig betale MVA og HK avgift okke som Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
fiskebat Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Norge tillater ikke innport av brukte påhengere selv om de er ce merket , denne prasis er ulovlig etter ce direktivet og brukes i heller ikke av alle tollkontorer. Det er derfor best å spørre hos ditt nermeste tollkontor hva de bruker å tillate inportert eller å bruke ett tollkontor som ikke er helt oppdatert Her er bilde av en orginalt CE merket Mercurymotor som ikke tillates tatt in til Norge i følge Sjøfartsdirektoratets fotnoter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Her er det tydeligvis forskjellige meninger ute og går. Er det noen som virkelig har sjekket med tollvesenet ? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg har IKKE sjekket med noe tollvesen. Uttalelsen min baserer seg på hva jeg har lest her på forumet og forstått av retningslinjene jeg har lest rundt om på nettet. Leste side opp og ned om CE merking og innførsel av båter for ett par år siden. Og kan ikke si at jeg husker noe om at det var noen andre regler for innførsel av kun motor. Hvis sjøfartsdirektoratet har strammet inn inn førsel reglene utover CE direktivet så syns jeg det høres rart ut. Så da kan jeg kun si. Sjekk med det lokale tollkontor før du prøver å ta noe inn. Noe man vel bør gjøre uansett. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Brynjar Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 fiskebat, mener du at dette er en særforskrift for påhengsmotorer? Ellers blir da både bil- og båtmotorer importert til stadighet fra f.eks Sverige og Danmark Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Det trådstarter nok tenker på her er nok at det ikke lenger tillates importert "gammeldagse" 2-taktere til EU-området etter 1.1.2007 (?) Vil også tro at ringer man 5 forskjellige tollkontorer så er nok også sjansen stor for å få 5 forskjellige svar... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Jeg tenker igrunn på om jeg kan kjøpe en 50/60 modell påhenger i Sverige og ta den med til Norge når hk-avg. og moms er betalt. Tror at veteranbåter med tidsriktige motorer blir mer populært etterhvert slik som f.eks. i USA. http://www.aomci.org/gallery/ Redigert 28.Oktober.2008 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 fiskebat, mener du at dette er en særforskrift for påhengsmotorer? Ellers blir da både bil- og båtmotorer importert til stadighet fra f.eks Sverige og Danmark Det trådstarter nok tenker på her er nok at det ikke lenger tillates importert "gammeldagse" 2-taktere til EU-området etter 1.1.2007 (?) Vil også tro at ringer man 5 forskjellige tollkontorer så er nok også sjansen stor for å få 5 forskjellige svar... Det er intresant om trådstarter kan spørre tollkontoret om sitt spørsmål og skrive det rikktige svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.