roaldbj Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Jeg har undret meg noe når det gjelder hvor mye plass de forskjellige båtprodusentene benytter til bad/toilett. Ombord hos oss (fransk båt) er det to store bad/toilett. Dette virker veldig bra i løpet av en lang sommerperiode når vi ligger mye på svai og to unge jenter ombord skal ordne seg med alle de forhold dette innebærer. Vi hadde nok ikke fått så gode sommeropplevelser om de skulle ha konkurrert om tilgang til ett speil, en hårføner o.a. I tillegg er det opplegg for sminke-skrin i avdelingen Wemen-only i hovedlugaren. Men dette kjenner ikke jeg noe særlig til. Om jeg skulle ha tegnet innredningen selv ville jeg sikkert ha kommet på kollisjonmskurs med de andre i familien - så franskmennene har sikkert lært noe opp gjennom årene når det gjelder innredning av lystbåter. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Da kan jeg holde meg ren, selv på unevnelige steder.Lars H. kan du nevne ett konkret eksempel?? ;- Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Selvfølgelig. For å vaske meg "nedentil", altså i ræven og snuppen klarer jeg det godt uten et avansert dusj opplegg. Klart svar? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Utkikken Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Da kan jeg holde meg ren, selv på unevnelige steder. ... nevne ett konkret eksempel?? ;- Selvfølgelig. For å vaske meg "nedentil", .... Klart svar? Også jeg som trodde det var i kjeften! Men der brukes det kanskje piasavakost og ikke tannbørste? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Man føler seg litt "Liten" når man ser folk med bibliotek, peisestue, to bad etc etc. i båten... hehe. Har jo ikke en gang fått min båt enda, og gleder meg som en trønder på vei til en bilrekvisitabutikk til å hente denne båten. Når jeg først får den, så må jeg nok fint klare meg uten toalett og bilbliotek... hehe. Men det er heller ikke noe savn (ennå vertfall). Skal jeg gjøre mitt fornødende så finnes det jo nok av steder her jeg bor som man kan komme seg til på en rask måte. Skulle jeg alikevel måtte tømme ryggen, så er det jo ikke annet å gjøre enn å sette seg på rekka og trykke til. Er jo sikkert forurensing dette... men det er jo bedre at jeg faktisk får ut skiten, enn at jeg eksploderer i en stor en.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
bjoris Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Artig tråd som får en til å tenke bakover... Vi startet vår "storbåt" karriere i en H-båt. Den hadde en Portapotti i skuffen under cokpit og vi var begge enig i at den fungerte flott... Vel, etter en kuling utenfor Hvaler fikk jeg tillatelse til å handle mer sjødyktig båt... Så ble det Albin Cirrus med dassen fremme under putene i forpiggen, vi var begge enig i at det var helt unødvendig med eget toalett, der fremme hadde en god plass og et eget toalettrom ville jo ta mye av plassen... Så kjøpte vi motorbåt, Fjord 815, den har verdens minste do, men litt Hudini-fakter og du du får kledd av og på deg og gjort ditt... Joda, det var jo litt ok med eget dass måtte vi innrømme, men bare en fikk lukket døren så var det jo knallbra... Så ble det ny båt igjen, Viksund 850 Combi, svært dass i den, men ingen dusj... Hmmm det hadde jo vært kjekt med dusj da. Første båten vi ikke var 100% fornøyd med doen i... Så ble det en liten tur ned til en Yamarin 7440 med eget toalett, men det var jo håpløst, såvidt vi fikk igjen døren... Den hadde vi ikke lenge. Så ble det seilbåt med middels stort toalett og dusj. Happy nå, men hadde ikke gått av veien for båt med iallefall eget dusjrom og stort toalett... Men gjerne to toalett JA!!! Hva er moralen, ja den leser en jo selv. Mye vil ha mer... Noen som kjenner seg igjen...? Redigert 30.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Selvfølgelig. For å vaske meg "nedentil", altså i ræven og snuppen klarer jeg det godt uten et avansert dusj opplegg. Klart svar? Lars H. kan du være så snill å gå litt mere i detalj? skjønner egentlig ikke helt hvor du mener :-) ellers så er jeg aldeles enig i behovet for dusj. går utmerket godt ann å skylle av seg det ytterste møkkalaget i sjøen også. to bad , blir overkill for meg. vil mye heller ha den begrensede plassen til noe annet. (båter under 65 fot ) men har man 20 sovende gjester med seg så kansje. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NovaMalin Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Vi har nettopp gått over fra Nidelv 24 til Albin nova, og i novan er toalettrommet ørlitegrann større enn i Nidelven, men det duger. Ideelt sett ville jeg hatt toalettrommet ved nedgangstrappa, men men. I Novan har vi varmt og kaldt vann og dusj på badeplattformen i tillegg til verdens største basseng i umiddlebar nærhet, så hvis hygienen blir kritikkverdig så er det ikke de sanitære forholdene det er noe i veien med...... Redigert 30.Oktober.2008 av SuperNova (see edit history) Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Sun Flyer Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 De fleste som syns det er tull med to bad har bare ett. Misunnelse? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazy days 2 Svart 30.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Jeg bytter kansje båt om noen år. Og da ser jeg meg om etter hva som kan bli min neste båt. Det blir båt i størelsen 40 fot brukt. Det har ingen ting med misunnelse da jeg selfølgelig kan kjøpe båt med to bad. Jeg vil bare ikke ha det. Jeg klarer meg med ett og vil ha denne plassen til noe annet. Og da heller det ene stort. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Har 2 bad i båten og synes det er greit. Med "teen-age" ombord er utrolig hvor ofte det ene badet er i bruk. men selvfølgelig hadde vi klart oss med 1 bad. Er i kat. kjekt å ha. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SRA Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Nei, dusj i båt klarer jeg meg utmerket uten. Håndvask med godt varmt vann klarer seg for meg. Da kan jeg holde meg ren, selv på unevnelige steder.Lars H. har du varmt vann!!, nei det er bare tull!! du har vel madrasser og dekk å gå under også. Sjøl krøller jeg meg under tofta, holder meg ren ved å skrubbe meg mot masta og det var langt mer en min farfar hadde. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Hansi Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Sjøl krøller jeg meg under tofta, holder meg ren ved å skrubbe meg mot masta Ord blir fattige... Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 2 bad, jo det måtte vært helt topp. Hjemme har vi 3. Har vel forresten 2 i Båten også. Ett kjempestort ute i friluft med dusj og badekar...(dog er vannet stort sett kaldt. I sommer fra 8 til 24 grader men morgenbad MÅ jeg bare ha) Også har vi ett krypinn med Dass og servant og all slags herligheter. MEN jeg må jo innrømme at neste Båten kanskje har noe bedre bekvemmeligheter for meg og Mor. kanskje 2 bad kan være ok å ha når barne barna kommer (håper det går noen år til). Badene ombord i bitteliten ser da svært så tiltalene ut synes jeg. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Framtia Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Jeg tror aldri jeg kommer til å savne et ekstra bad ombord, til det er det for mye heft med septikkslanger/tanker/skroggjennomføringer,pumper, skitt og lort og annet. Derimot hadde det vært veldig kjekt med et eget avlukke til dusj slik at en slipper alt vannsølet rundt toalettet. Dumt at så mange båtprodusenter ikke klarer å lage toaletter med et skikkelig fall til sluket i gulvet. Også bak selve toalettskåla er det er område hos meg som ikke er drenert. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Dumt at så mange båtprodusenter ikke klarer å lage toaletter med et skikkelig fall til sluket i gulvet. Kan ikke si at jeg opplevde no slik på billigbåten jeg hadde, der var det fint fall til sluket, og man pumpet det ut greit.... I det hele tatt var det uproblematisk å dusje selv for en feit gammel gubbe som meg, som er stiv alle andre steder enn der man bør værs stiv... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 en feit gammel gubbe som meg, som er stiv alle andre steder enn der man bør værs stiv... Ikke bli like "grisete" som jeg var i et innlegg litt lenger oppe i denne tråden! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Også bak selve toalettskåla er det er område hos meg som ikke er drenert. Kan være att det er drenert, men att en tur hos optikeren hjelper Redigert 30.Oktober.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Hei. Håper ikke dette er for direkte og grisete (fintfølende personer hopper over dette emnet), men jeg har noen tanker om selve toalettskålen i båten sammenlignet med skålen hjemme. I båten er selve "vannspeilet" mye mindre enn hjemme. Så når jeg "driter" (og nå kommer det ekle), er det vanskelig å treffe i vannet. Dermed blir det brunt klin på porselenet og en må frem med dobørsten dersom det var av det "seige" slaget. Finnes det ikke toalettskåler for båt hvor det er mulig å treffe i vannet og ikke på porselenet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Mange bad og store vannspeil i dassen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Hei.. Finnes det ikke toalettskåler for båt hvor det er mulig å treffe i vannet og ikke på porselenet? Lars H. kan det være du har hullet ditt noe feil plassert i forhold til oss andre.??:-) neida, sliter med det samme sjøl. og litt lite sete synes jeg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Setet er greit nok. Det er av amerikansk eik! Men hva med "griseriet"? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Med mindre man har behov for å drite daglig eller flere ganger daglig så kan en jo bare fylle noen liter med vann i dassen først uten at det blir for mye bryderi sammenliget med alternativet som Lars H. har beskrevet. Med en liten bøtte vann i dassen blir vannspeilet betydelig større i areal om en har en vanlig dass av Jabsco typen og problemet til Lars H.burde være minimert... På Jabsco dassen så kan en til og med pumpe inn mere vann enn hva som pumpes ut ved å ikke burke fulle slag med håndpumpen.... Ungene mine er utrolig flink til å fylle opp skålen med vann på denne måten Redigert 30.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Med mindre man har behov for å drite daglig eller flere ganger daglig så kan en jo bare fylle noen liter med vann i dassen først Vel, vel, - nå orker jeg ikke å drive med å øse vann ned i dassen før jeg skal "drite". Og ja,- drite gjør jeg daglig eller flere ganger daglig, - gjør ikke du, eller har du forstoppelse? Dassen min i båten fungerer som den hjemme. Når jeg har gjort det som gjøres skal, trykker jeg på en knapp og jeg forventer at det skal bli tomt og rent nedi skålen. Hjemme betyr det at vannet i sisternen flommer ned og skyller vekk "bæsjen", mens det i båten betyr at det spyles ned med vann fra en elektrisk pumpe så lenge jeg holder fingeren på ned-knappen. Men skal den "seige, ekle, brune . . ." (unnskyld uttrykket, driten som er klint inntil porselenet) guffen forsvinne, fylles septiktanken opp før en har sagt "bæsj"! Lars H. Redigert 30.Oktober.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.