Stein-Erik Startet 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2008 Hei Har lest en del om de som setter anoder på jernkjølen, og reduserer rustangrep til et minimum. Har også lest at dette ikke bør gjøres om en har benyttet VC17 som bunnstoff - er nevnt noe om galvaniske overganger mot kobberet osv. Noen som har noe fornuftig og velbegrunnet å komme med i anledning denne problemstillingen? Sliter med en del rust på kjølen (er jo ikke til å unngå), men det hadde jo vært snedig om en anode eller to fra Biltema løste problemet! Med den lave kjølvekten på båter som min er det viktig å ta vare på det lille man har!!! Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Ut fra dette emnet så inneholder VC17 mindre kobber enn andre bunnstoff så da kan jeg ikke skjønne at det skal være noe spes. problem med anoder. Men den vil selvsagt tæres fortere enn om du ikke hadde hatt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Gjør så: Skaff en 125 mm vinkelsliper og kjøp radialbørste (stål) hos Biltema, sammen med verneutstyr. Puss av all maling og løs rust. Prime kjølen tre ganger med to-komp. epoxyprimer der tørrstoffet skal være sink eller aluminium. Påfør en bindemaling hvis påkrevet. Stoff med hva du vil. Og, glem anodene, de har du ikke bruk for etter denne behandlingen. Malingen varer ikke evig. Der du ikke får skader i belegget, må du regne med å gjennta prosessen om 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Hvis jeg forstår deg rett skal man blande sink-pulver i expoksyprimeren? Hvor mye i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Hvis jeg forstår deg rett skal man blande sink-pulver i expoksyprimeren? Hvor mye i så fall? Nei, du kjøper maling som har dette i seg. Eksempelvis International som jeg har brukt. Jotun har det også, men jeg har opplevd dem som vanvittig dyre. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Jeg skal ha båten på land etter to sesonger i sjøen. Monterte ny sinkanode på kjølen våren 07. Jeg hadde da på forhånd bare slipt kjølen der den gamle primeren hadde løsnet. Slipte det bare metallet med sandpapir og la på tre strøk med SeaJet epoksyprimer. Blir spennende å se hvordan tilstanden er. Opptak neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Har lest en del om de som setter anoder på jernkjølen, og reduserer rustangrep til et minimum. Høres rimelig utrolig ut! Men om det er sant har jeg mine tvil om... Jeg har ikke mindre enn fire anoder på roret mitt, som er av stål. Men ruster gjør det så det holder, uansett! Tipper at du ikke vil merke forskjell på din kjøl, ssamme hvor mye anoder du henger på. Grundig epoxypriming høres ut som en mye bedre ide . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Index, det burde ikke ruste så det holder. Tærer anodene dine bort? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Det ruster ja, men ikke ekstremt mye. Litt av problemet er vel at det aldri blir tid til mer enn ett strøk med epoxy primer før bunnstoff, og det er nok ikke helt tett nok. Her bør jeg nok gjøre en grundigere jobb neste gang båten er oppe! Anodene tæres, men ikke unormalt fort. Skifter dem annethvert år eller deromkring. Synes ikke det virker unormalt. Det som er litt artig er at de to som sitter rett bak propellen tæres fortere enn de som står lenger nede på roret. Tipper dette har noe med vannstrømmen å gjøre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Strømmende vann (turbulens og oksygen) hjelper til med å fjerne oksioverskudd fra anoden slik at den holder seg 'frisk og fin'. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Dem båtene jeg har kontrolert i forbindelse med kraftig begroning på kjøl har fleste vært med anode på kjølen og brukt VC17. Hvorfor VC17 reagerer kraftig mot sink veit jeg ikke men problem i disse båtene har løst seg etter fjerning av anodene. Jeg anbefaler heller fjerning av alt rust og grundig oppbyggning med epoxyprimer før bunnstoff blir påført. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
HaHa Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Slik så min jernkjøl ut etter to sesonger i vannet: Altså mest korrosjon nær anoden. Som sagt tidligere: Jeg gjorde ikke en veldig grundig jobb med epoksyprimeren for to år siden. Men det at kjølen er mest korrodert nær anoden er en indikasjon på at den ikke har noe for seg min båt. Snarere tvert om. Jeg fant følgende på www.sailguide.se, hvor temaet jernkjøl og sinkanoder ble diskutert: En järnköl som är målad med epoxifärg har inte mer kontakt med havsvattnet än ev. målningsmissar medför. Målat järn vet inte om att det omges av hav....Om man nu skruvar dit en zinkanod, så tvingar man fram en galvanisk process mot varenda liten brist i målningen. Detta tenderar att öka storleken på denna färgläcka i färgen så att den börjar flagna. [...] Det er nettopp dette som synes tilfelle med min kjøl. Jeg kommer til å kappe av boltene, sparkle og male godt med epoksy-primer. Kjølen er ellers ikke elektrisk forbundet med noe som helst, så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Monterte offeranode på min jernkjøl før denne sesongen. Ved opptak var det ingen antydning til rust noe sted. Man kan for min del diskutere dette på det teoretiske plan frem og tilbake så lenge man bare vil. I praksis så virker dette i alle fall på min båt ....og ferdig med det Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Bruker du VC17? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Det virker fint hos meg òg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"Mathilde" Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Bruker du VC17? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Dette emne heter: Anode på jernkjøl-problemer med VC17? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Ellers har min båt jernkjøl, ikke VC17 og ikke anode. Den ligger hele året i vannet og har ikke rust! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.