Jump to content

Anode på jernkjøl - problemer med VC17?

Stein-Erik

Recommended Posts

Hei

Har lest en del om de som setter anoder på jernkjølen, og reduserer rustangrep til et minimum. Har også lest at dette ikke bør gjøres om en har benyttet VC17 som bunnstoff - er nevnt noe om galvaniske overganger mot kobberet osv.

Noen som har noe fornuftig og velbegrunnet å komme med i anledning denne problemstillingen? Sliter med en del rust på kjølen (er jo ikke til å unngå), men det hadde jo vært snedig om en anode eller to fra Biltema løste problemet!

Med den lave kjølvekten på båter som min er det viktig å ta vare på det lille man har!!! :lol:

Stein-E

Gjør så:

Skaff en 125 mm vinkelsliper og kjøp radialbørste (stål) hos Biltema, sammen med verneutstyr. Puss av all maling og løs rust. Prime kjølen tre ganger med to-komp. epoxyprimer der tørrstoffet skal være sink eller aluminium. Påfør en bindemaling hvis påkrevet. Stoff med hva du vil.

Og, glem anodene, de har du ikke bruk for etter denne behandlingen. Malingen varer ikke evig. Der du ikke får skader i belegget, må du regne med å gjennta prosessen om 15 år.

Jeg skal ha båten på land etter to sesonger i sjøen. Monterte ny sinkanode på kjølen våren 07. Jeg hadde da på forhånd bare slipt kjølen der den gamle primeren hadde løsnet. Slipte det bare metallet med sandpapir og la på tre strøk med SeaJet epoksyprimer. Blir spennende å se hvordan tilstanden er. Opptak neste uke.

Har lest en del om de som setter anoder på jernkjølen, og reduserer rustangrep til et minimum.

Høres rimelig utrolig ut! Men om det er sant har jeg mine tvil om... Jeg har ikke mindre enn fire anoder på roret mitt, som er av stål. Men ruster gjør det så det holder, uansett! Tipper at du ikke vil merke forskjell på din kjøl, ssamme hvor mye anoder du henger på. Grundig epoxypriming høres ut som en mye bedre ide :cheers: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det ruster ja, men ikke ekstremt mye. Litt av problemet er vel at det aldri blir tid til mer enn ett strøk med epoxy primer før bunnstoff, og det er nok ikke helt tett nok. Her bør jeg nok gjøre en grundigere jobb neste gang båten er oppe! Anodene tæres, men ikke unormalt fort. Skifter dem annethvert år eller deromkring. Synes ikke det virker unormalt. Det som er litt artig er at de to som sitter rett bak propellen tæres fortere enn de som står lenger nede på roret. Tipper dette har noe med vannstrømmen å gjøre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dem båtene jeg har kontrolert i forbindelse med kraftig begroning på kjøl har fleste vært med anode på kjølen og brukt VC17. Hvorfor VC17 reagerer kraftig mot sink veit jeg ikke men problem i disse båtene har løst seg etter fjerning av anodene. Jeg anbefaler heller fjerning av alt rust og grundig oppbyggning med epoxyprimer før bunnstoff blir påført.

• 2 uker senere...

Slik så min jernkjøl ut etter to sesonger i vannet:

dsc00152.jpg

Altså mest korrosjon nær anoden. Som sagt tidligere: Jeg gjorde ikke en veldig grundig jobb med epoksyprimeren for to år siden. Men det at kjølen er mest korrodert nær anoden er en indikasjon på at den ikke har noe for seg min båt. Snarere tvert om. Jeg fant følgende på www.sailguide.se, hvor temaet jernkjøl og sinkanoder ble diskutert:

En järnköl som är målad med epoxifärg har inte mer kontakt med havsvattnet än ev. målningsmissar medför. Målat järn vet inte om att det omges av hav....

Om man nu skruvar dit en zinkanod, så tvingar man fram en galvanisk process mot varenda liten brist i målningen. Detta tenderar att öka storleken på denna färgläcka i färgen så att den börjar flagna. [...]

Det er nettopp dette som synes tilfelle med min kjøl. Jeg kommer til å kappe av boltene, sparkle og male godt med epoksy-primer. Kjølen er ellers ikke elektrisk forbundet med noe som helst, så vidt jeg vet.

Monterte offeranode på min jernkjøl før denne sesongen. Ved opptak var det ingen antydning til rust noe sted.

Man kan for min del diskutere dette på det teoretiske plan frem og tilbake så lenge man bare vil. I praksis så virker dette i alle fall på min båt :smash: ....og ferdig med det :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...