Novo Startet 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2008 Hei, vurderer å kjøpe en brukt båt av en kompis. Han har lakka den. Er lakk lite holdbart, burde man gå for en båt hvor det er lagt gelcoat istedenfor? I dette tilfellet tror jeg det er snakk om vanlig sprøytelakk :) Sitér dette innlegget Link to post
pettsor Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Er båten lakkert er det greit nok det, men da må du behandle den som det. Med Gelcoat får du mulighet til å reparere, fjerne riper, ordne sår/skader, polere osv. Enklere mao. Men mange båter er lakka...... Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du kan ikke etterbehandle en båt med gelcoat. Male innstøpinger osv. er mulig etter en har tilsatt voks mykner Er lakkingen riktig utført er det klart og foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Det er da like enkelt å fikse riper/skader i lakkerte overflater. Hvis man bruker 2k lakk og har rett farge, vannsliper med 2000 før lakking og polerer overgangene etterfå, og vet hva man gjør, skal det ikke gå an å se reperasjonen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Novo Svart 31.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Ok, faren min mente båten kunne bli fort ødelagt fordi den var behandla med lakk og ikke gelcoat, men da tar han tydelighvis feil :) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Som med biler ville jeg vært svært skeptisk til en båt som var omlakkert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
barentz Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Lakk er ikke lite holdbart, om det er brukt riktig lakk og det er utført på rett måte. Så om båten er av eldre modell som er pusset opp, så er lakk det beste alternativet. Som andre har nevnt her er det svært vanskelig å få godt resultat med gelcoat som etterbehadling. Sitér dette innlegget Link to post
hlo Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Hvorfor skeptisk til lakkerte biler og båter? Tyder på noen som tar vare på tingene sine. Det er mange båter som er fine utenpå, men er bare søppel når en går dem i sømmene. Vurder det for det det er, og betal deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Karnic Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Dagens lastebiler har mye glassfiber /plast ,de blir lakkert og det holder så lenge underlaget er tørt/rent og lakken er ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
pettsor Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Jeg synes alikevel Gelcoat er enkel å arbeide med, samt reparere. Men som flere her sier, det er ikke noe galt med en lakkert båt. Ikke vær så redd for dette. det er tross alt et glassfiberskrog som er lakkert, ikke et rustent bilkarrosseri. Det er langt mer skummelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Interessant nyhet http://www.de-ijssel-coatings.se/ytbehandlingar/gelcoat-ovan-vattenlinjen Double Coat 2-komponent lakk som kan rulles men gir samme finish som sprøytet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Daffy Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Gammel tråd men fortsatt like aktuell Dagens lastebiler har mye glassfiber /plast ,de blir lakkert og det holder så lenge underlaget er tørt/rent og lakken er ordentlig. Etter hva jeg har blitt fortalt blir lastebiler lakkert med Polyurethanlakk som er det samme som f eks Jotun sin Topcoat for eksempel. Dette er fint å bruke på båt fordi den er elastisk. Ellers legger man seg ikke inntil hverandre med lastebiler og om man gjorde så står de stille. Det kommer ikke bølger og dytter de inn i hverandre. det er ikke noe galt med en lakkert båt. Ikke vær så redd for dette. det er tross alt et glassfiberskrog som er lakkert, ikke et rustent bilkarrosseri. Det er langt mer skummelt.... er enig men det er veldig irriterende med en båt som er lakkert med vanlig billakk som mister flak pga bevegelser/flexing i skroget. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.