Jump to content

Bærbar PC ombord, har "knekkt" 2 stk !!!

maanestraale

Recommended Posts

Hei alle sammen,  :lol: dramatisk overskrift, hva??

Men det er faktisk sant, jeg er ihuga bærbar PC som kartplotter fan, selv etter å ha tatt livet av 2 st.

Historie:

Ny båt i fjor Nor Star 290 da med bærbar PC som kartplotter. Dashbordet/kartbordet i Nor star har en hellning 35 grd

Bilde  eller stort Bilde

PC`en ble stroppet fast med en borrelås strikk, ingen lufteuttak/inntak ble sperret. Etter ca. en mnd bruk sa det regelrett pang i PC`en og den svartnet helt. HP pavillon 5244. Ny PC`en ble innkjøpt, Fujitzu Siemens Lifebook C1020 og det samme skjedde med denne etter ca. en mnd. (midt i ferien :smiley::wink::lol:)

Denne gangen sto PC`en i vilemodus over natta, og var stein død dagen etter.

Begge PC`ene ble reparert på garantien, og begge med samme feil, det ble satt inn nytt hovedkort.

Spørsmål:

Dette spørsmålet har jo kankje litte med båt å gjøre men dog! Det er så mange her som har greie på PC at jeg prøver. Føler meg foressten ikke grønn på PC selv heller! Men har noen noen forklaring/teori på dette  :smiley::wink:

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjedde, jeg garanterer at ingen av dem har vært i kontakt med vann, eller var tildekket i kjøleinntakene. Begge hadde lading fra en riktignok uorginal lader (12V ->19 V) med den gir riktig spg. ved måling, + at en båtkompis har akkurat samme uten problemer i hele ifjorsesongen. Og i tilfelle ladefeil, burde hovedkortet gått ??

Nei dette er svært merkelig, den eneste felles nevneren jeg kan se er at maskinen står skråstillt, men burde den ikke tåle det  :lol:  En skal jo kunne jobbe på en bærbar på knærne for så å klappe den sammen i vilemodus, ned i koffeterten haste videre for så å jobbe videre, ikke sant  :confused:

Det ville vært artig å høre deres tanker rundt dette, håper dere svarer.

God sommer  :smiley::cool::cheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Nå leste jeg din artikkel meget rask.......

Det er 2 ting man må passe på med PC i båt:

1:- Den tåler ikke slag.

2:- Den krever en ren sinuskurve fra inverter/lader (12v til 230 v). 4-kant spenning tåler de ikke.

Dersom du byttet hovedkort (HK) på begge PC'ene så er det ikke slag som har tatt de, men feil spenning.

Jeg er nesten sikker på at det er spenningsproblemer, kjøp deg en inverter med ren sinuskurve.

Du kan se på dette innlegget:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1082853426

Håper at dette var noen svar :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Rådet du fikke av John_Kr er mest sannsynlig fasitsvaret. D.v.s. at adapteret ditt gir feil spenning eller støy inn på PC'en. Det finnes  mange dårlige strømforsyninger. De gir ustabil spenning, feil spenning, støyete spenning osv.

PC-en din er svært følsom for slike spenningsvariasjoner. De innebyggede batteriene gjør sitt beste for å dempe effekten av dårlig spenning. Det er de flinke på. Men de klarer ikke å dempe hva som helst.

Du kan lett teste spenningsforsyningen din ved å stikke innom et radio/tv verksted eller annet sted der de har et oscilloskop. Da ser man fort hvordan ståa er.

Så kan du jo eventuelt bytte til original 230V strømadapter + en inverter. De har opp til 90% virkningsgrad. Noen invertere er så dårlig at de gir den nærmest firkanspenning. Ikke nok med det. Spenningen varierer både med belastning og med inngangsspenningen. Om ikke det var nok, så har man støy i tillegg. Ikke bare på utgangen, men også tilbake på inngangen og ut på 12V anlegget igjen. Og mange av dem er også gedigne støysendere.

Kjøp deg en inverter med tilnærmet ren sinus og bruk din originale lader. En skikkelig inverter med 300W kontinuerlig effekt koster fort 2000 kroner. En 150W holder lenge, men er nesten like dyr.

Lotus

Helt korrekt Suzuki, jeg har ikke benyttet inverter men ett 12 V DC -> 19 V DC adapter, uorginalt men ble solgt på web (i usa) som lader til en rekke bærbare PC`er b.la. HP og Siemens som jeg har.

Nettopp. Og det er mest sannsynlig årsaken til problemet ditt. Få den testet. Skaff frem tekniske data på denne enheten. Det mest interessante er hvilken strøm den kan levere og med hvilken kvalitet. Enhver produsent med respekt for seg selv oppgir slike ting. Og etter 2 brente hovedkort, ville jeg uansett ha spandert 30 sekunder foran et oscilloskop. Da får du fasiten i praksis.

Lotus

På jobben har vi mange bærbare pcer. De nyeste som ble kjøpt inn var av dårlig kvalitet! Nesten alle hovedkortene har vært byttet. De var svært følsomme på com portene. Når utstyr ble koblet til tok de kvelden. Husker ikke hvilke pcer det var, men skal undersøke. Kan altså bare være produksjons feil!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

På jobben har vi mange bærbare pcer. De nyeste som ble kjøpt inn var av dårlig kvalitet! Nesten alle hovedkortene har vært byttet. De var svært følsomme på com portene. Når utstyr ble koblet til tok de kvelden. Husker ikke hvilke pcer det var, men skal undersøke. Kan altså bare være produksjons feil!

Trur ikke vi kan regne med at det er produksjonsfeil her etter som det er 2 stk PC med samme feil og av forskjellige fabrikat.  :nono:

At Maanestraale har "tatt kål på" 2 LapTop'er ombord i båten sin er vel ikke sååå veldig rart?

Ikke det at Maanestraale har gjort det, eller at det var 2 stk etter hverandre, men på generell basis så kan man vel si at bærbare PC'er IKKE er "vanlig" utstyr ombord i en båt - på vannet.(og så, så NÆRE vannet som våre båter er....)

Med det vil jeg si at en standard bærbar PC er en delikat liten maskin. Den tåler ikke slag - den er ikke BEREGNET på dette fuktige og salte miljø vi omgir oss med ombord i en småbåt. Den er "sær" når det gjelder strømforsyning, osv. osv........Med mindre man kjøper spesialproduserte PC'er som KAN takle alt det vi byr en PC på vannet!

En PC som kartplotter er sikkert kjekt å ha, men det er jo et kompromis! Og kompromi'er er sjelden gode til alt.....

For egentlig skal man ha en kartplotter, som er konstruert som en kartplotter, som er beregnet på å gjøre jobben sin OMBORD I EN BÅT! Man kan si at en kartplotter er en slags "spesial PC i forminsket utgave" - og den er konstruert for å tåle alt det en vanlig PC får diaré eller hikke av......  :yesnod:

:lol:  Regner med å få litt "pepper" for min "famøse" påstand......... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

At Maanestraale har "tatt kål på" 2 LapTop'er ombord i båten sin er vel ikke sååå veldig rart?

Ikke det at Maanestraale har gjort det, eller at det var 2 stk etter hverandre, men på generell basis så kan man vel si at bærbare PC'er IKKE er "vanlig" utstyr ombord i en båt - på vannet.(og så, så NÆRE vannet som våre båter er....)

Med det vil jeg si at en standard bærbar PC er en delikat liten maskin. Den tåler ikke slag - den er ikke BEREGNET på dette fuktige og salte miljø vi omgir oss med ombord i en småbåt. Den er "sær" når det gjelder strømforsyning, osv. osv........Med mindre man kjøper spesialproduserte PC'er som KAN takle alt det vi byr en PC på vannet!

En PC som kartplotter er sikkert kjekt å ha, men det er jo et kompromis! Og kompromi'er er sjelden gode til alt.....

For egentlig skal man ha en kartplotter, som er konstruert som en kartplotter, som er beregnet på å gjøre jobben sin OMBORD I EN BÅT! Man kan si at en kartplotter er en slags "spesial PC i forminsket utgave" - og den er konstruert for å tåle alt det en vanlig PC får diaré eller hikke av......  :yesnod:

:lol:  Regner med å få litt "pepper" for min "famøse" påstand......... :lol:

Du har helt rett, jeg fant ut det samme. Derfor kjøpe jeg meg en kartplotter som jeg kunne bruke både i bil og båt (Garmin 176C). Meget godt fornøy, har både sjøkart og vei/landkart.

Det er en grunn til at man har egne selskap som "mariniserer" dagens pc'er. Det går først og fremst på tre ting:

1. Beskytte mot slag og støt

2. Isolere mot det fuktige miljøet sjøen representerer

3. Sikre jevn og stabil strømforsyning

Hvis du tenker på hvor mye dugg som oppstår i løpet av en kveld / natt til sjøs er det lett å tenke seg at en pc som står framme relativt fort kan få åndenød. Vi har hytte ved sjøen og lært oss at elektronikk må embaleres godt eller tas med hjem om vinteren - ellers kan det godt hende at det ikke funger til våren.

:flag:  Regner med å få litt "pepper" for min "famøse" påstand......... :lol:

Pepper?? Du skal få "sukkertøy og lade" fra meg!

Lars H.   :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

PC'er er ikke så ømfintlige som folk synes å mene. Jeg jobber med dem hver dag og noen må faktisk skytes eller slås med slegge før de tar kvelden. De tåler faktisk både støt og slag ganske godt. De er ofte kresne på strømkvaliteten, men utover det så er det greit. Tar man med PC hjem etter bruk, er ikke fukt noe problem. Når PC er i bruk, blir den varmere enn omgivelsene. Fukt er heller ikke noe problem.   De fleste PC'er har vifte som suger inn salt sjøluft, men endog det går fint. Har selv hatt bærbar i båten. Nå har jeg en stasjonær Shuttle miniatx. Er det ikke Søgne dykkerklubb som har hatt en PC stående meget utsatt til i årevis uten problemer? Den rustet, men selve PC'en virket ok.

Fordelen med PC kartplotter er at man kan koble til store lyssterke LCD kvalitetsskjermer og slipper å glane på en liten 10" skjerm. En 15" skjerm er over dobbelt så stor som en 10" skjerm. Og så kan maskina brukes hele vinteren også.

Bruker jeg en gammel PC i båten i 5 år før den tar kvelden, er det bra. Jeg hadde uansett skrotet den etter 5 år i heimen også. Og kostnaden? En brøkdel av overprisede kartplottere. I tillegg gir den meg TV med tekstmodul, og mulighet til å surfe innom baatplassen.no via wlan eller mobil. Det klarer ikke kartplotteren.

Lotus

Må bare slå meg sammen med Lotos her jeg :headbang:

Jobber også med pc`r og bruker dem i båten har riktignok lukket båt men har brukt samme pc nå i 2 år og ikke hatt noe problemer. Jeg ville sjekket spenningskurven ved feks.oppstart det kan fort at livet av en pc..

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

...Andre som har teorier

Det spørs da hvor bra stabilisert den 12->19V saken er. Kan hende er det støy/peaker som har blitt transformert opp og sendt videre til PC'n. Skal selv prøve meg på en del PC rallemikk i båten i år og satser på en DC-DC forsyning først som har til oppgave å stabilisere og beskytte mot over/underspenning og støy. Deretter blir det dedikerte forsyninger for hver enhet - koblet etter DC-DC forsyningen. F.eks. 12-19V til laptop'en.

PC'er er ikke så ømfintlige som folk synes å mene. Jeg jobber med dem hver dag og noen må faktisk skytes eller slås med slegge før de tar kvelden. De tåler faktisk både støt og slag ganske godt. De er ofte kresne på strømkvaliteten, men utover det så er det greit. Tar man med PC hjem etter bruk, er ikke fukt noe problem. Når PC er i bruk, blir den varmere enn omgivelsene. Fukt er heller ikke noe problem.   De fleste PC'er har vifte som suger inn salt sjøluft, men endog det går fint. Har selv hatt bærbar i båten. Nå har jeg en stasjonær Shuttle miniatx. Er det ikke Søgne dykkerklubb som har hatt en PC stående meget utsatt til i årevis uten problemer? Den rustet, men selve PC'en virket ok.

Fordelen med PC kartplotter er at man kan koble til store lyssterke LCD kvalitetsskjermer og slipper å glane på en liten 10" skjerm. En 15" skjerm er over dobbelt så stor som en 10" skjerm. Og så kan maskina brukes hele vinteren også.

Bruker jeg en gammel PC i båten i 5 år før den tar kvelden, er det bra. Jeg hadde uansett skrotet den etter 5 år i heimen også. Og kostnaden? En brøkdel av overprisede kartplottere. I tillegg gir den meg TV med tekstmodul, og mulighet til å surfe innom baatplassen.no via wlan eller mobil. Det klarer ikke kartplotteren.

Lotus

Helt Enig med Lotus her !

Du får mange 'avlagde' PCer til priset för en kartplotter!

En jordenruntseglare berättade att han hade 2 reserv PCer nedstoppade og inplastade i

'Glad Pac'!   Navigasjons-PC'n höll i 3-4 år, innan det var dags att plocka fram förste reserven,  han var ute i 6 år !

Självklart får man vara lite försiktig med var man plasserer den!

sen litt OT......Stridsbåt 90 navigerer i PC-miljö dokk ikke Laptop! :headbang:

S/Y Gunga Din

Slutter meg til dere som tror på DC-DC omformer.

Her kommer noen ord og en link fra en tysker som gjerne sender til Norge.

If you want to run your laptop from 12Volt source a better solution is a special DC-converter. The efficiency is much better than using a 230Volt converter. Our special DC-Converter generates all laptop-batterie voltages. You can set it with a switch. You can fin details here: http://www.solarlink.de/dcwandnotebook.htm

:lol:

"Nei Takk. "

Jeg vil ikke ha 12V adapter til sigaretteneren ,og ta sjansen på  å knekke Pc`en i ferien .

Den vil ikke jeg utsette meg for, har elektroniske kart .hjemmesiden til mitt firma som jeg er avhengig av.

Selger det meste av produktene mine på nettet må også hente min mailboks 1 gang i timen.

Jeg har kun prøvd konverter 300W ,dette har jeg ikke sviktet en eneste gang selv med den varmen og  som var i fjor. Skrudde konvertern opp under styrepos, med skygge og kald trekk .

ikke et eneste stopp p.g.a.varmen.

Konverteren kostet meg 1200.- på Clas Olsen jeg anser dette som en bra investering for mitt bruk. :lol:

Maanestraale skrev: "Denne gangen sto PC`en i vilemodus over natta, og var stein død dagen etter. Begge PC`ene ble reparert på garantien, og begge med samme feil, det ble satt inn nytt hovedkort."

For det første: Det at hovedkort byttes på begge betyr slett IKKE at det er samme feil. Det er bare det at feil på hovedkort ikke reparares. Det er MINST sannsynlig at feilen er den samme, faktisk. Hovedkort er komplekse, og at de feiler et eller annet "sted" er slett ikke uvanlig. Men ingen finner det lønnsomt å lete etter, og reparere, dette "stedet". Der skiller et hovedkort seg f.eks. fra en bilmotor.

For det andre: Noen vinner i lotto. Og av og til vil noen kunne få samme feil to ganger etterhverandre (selv om jeg altså - som nevnt foran - ikke nødvendigvis tror feilen er identisk).

Tror nok du kan slappe av mht. plassering, risting osv. (selv om jeg personlig nok aldri ville basert meg på bærbar pc til dett formålet i en båt - det er 1000 ganger mer robust og enklere med en dedikert kartplotter. Synes i alle fall jeg....)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...