Figaro Startet 1.November.2008 Link til dette innlegget Startet 1.November.2008 Jeg har i løpet av et par år lest mye interressant og lært masse av dette utmerkede forum. Men tanken meldte seg etter å ha fulgt med på diskusjonen ang. tæring og bonding av forskjellige metaller, at dette gjelder kun for plastbåter, og kanskje trebåter. Det samme gjelder alle råd om vedlikehold utvendig, innvendig isolasjon, plastpest, osv. Jeg begynner å lure på hvorfor min båt har holdt seg flytende i 20 år-------der er jo alt av metaller forbundet av selve skrog og motorblokk, uten at jeg kan se noen form for tæring hverken på propell, gjennomføringer (messing) eller skrog. Mine 2 kg. anoder tæres derimot sakte og sikkert. Hvorfor? Jeg aner ikke, men skulle gjerne ha visst. På mine forrige båter, tre og plast, tenkte jeg heller ikke nevneverdig mye over disse problemene, og så vidt jeg vet flyter disse enda. Jeg skal ikke her komme inn på fordeler/ulemper med stål vs plast, men jeg konstaterer at det bygges mange flotte båter i stål idag, og noen av dem vil ganske sikkert havne i Norge, som de har gjort ellers i Europa. På Båter i sjøen iår, lå det to nydelige eksemplarer, en Linssen og en annen hollender som var spesialbestilt. Nilssen i Langesund som har importen av GB har nå agentur på Linssen. Og flere eldre båter er i daglig bruk, og må vedlikeholdes. Så derfor tenkte jeg at hvis det var tilstrekkelig interesse, å starte et stålbåtforum, enten et underforum her på BP, eller et eget, noe a`la Norsk Trawler Klubb. En egen tråd i likhet med Trawlertråden, er nok ikke aktuelt, grunnet for liten interesse for temaet. Det måtte isåfall bli "Ståltråden" Jeg vet jo at det er noen stålbåteiere her på BP, og hvis noen skulle synes tanken er interessant, kan de jo melde sin interesse her, eller sende meg en IM. Så vidt jeg vet eksisterer det ikke noe slikt i Norge, det nærmeste er i den svenske Maringarderoben, som har et eget forum for "ståliser." Jeg har etterhvert forstått at tæringsproblematikk, vedlikehold, isolasjon, restaurering,mm er helt forskjellig fra plastbåter, selvom som sagt, det er hyggelig og lærerikt å følge med på innleggene på BP. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Vi har en udmerket tråd som heter Trawlertråden. Hvorfor ikke lage en tilsvarende tråd og kalle den "Stålbåt-tråden"? Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Figaro Svart 1.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Astor, jeg tror at det er for liten interesse for de spesielle problemene som jeg har nevnt, og som bare gjelder for stålbåter. Men det er jo mulig jeg tar feil, det vil kanskje vise seg nå når jeg har luftet tanken-------- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Tror det er flere stålbåter rundt om enn trawlere. Mange her på BP som har stålbåter. Start en "Stålbåt-tråden" og legg inn litt om båten din så kommer garantert flere etter. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Njord Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Jeg er veldig interessert i å utveksle erfaringer med andre stålbåteiere. Eg e me Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
OT-flyktning Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Vi har en udmerket tråd som heter Trawlertråden. Hvorfor ikke lage en tilsvarende tråd og kalle den "Stålbåt-tråden"? Mvh Astor Men IKKE legg alt mulig inn i denne tråden som ikke har spesifikk med stålbåt å gjøre. Tror det har skjedd med trawler-tråden. Best er det nok å etablere flere tråder og kalle disse i tilfelle f eks "bunnstoff på stålbåter", "Jording på stålbåter" osv. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Uenig med Trikola der. Mangfoldet i denne tråden gjør den så godt besøkt. Mvh Astor p-t- Horten gjestehavn Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Mener at en slik tråd er liv laga. Så den støtter jeg. " STÅLTRÅDEN " MVH Roger Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
plimsoll Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Det kan vere en grei tråd å følge med på. Ønsker en svar på noe må en jo spør først Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 1.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Det optimale hadde vel vært å etablere et underforum på BP som handlet om stålbåter, i likhet med det de har på www.maringarderoben.se Men da må vel spørsmålet gå til Ingar, om det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Hulda Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hulda er naturligvis med. Jeg mener jeg har gjort alle de feil som gjøres skal, slik at jeg kan dele alle korrektive tiltak med andre jerneiere. Nå kan man vel også ta med aluminiumseiere, problematikken er stort sett den samme. For ikke å snakke om alle de fordelene vi har i forhold til andre ikke-metalliske materialer. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Uenig med Trikola der. Mangfoldet i denne tråden gjør den så godt besøkt. Tråden heter trawlertråden og begynner med "...forskjellige deler av skroget som skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten...". Med dagens utøvelse av regelverk hadde den blitt tittel-stengt. Hvorfor er dette som skrives der i første innlegg spesifikk for trawlere? Alle oss andre som ikke har trawler men også "forskjellige deler av skroget som skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten" ville ikke sett i trawlertråden for å finne et svar. :smash: Legger til: med utøvelsen av moderasjonen som vi hadde den denne gangen ville tråden idag hete noe som "Skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten" dersom vi hadde oppdaget dette i tide. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Ønsker en "Ståltråd" hjertlig velkommen her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Støtter absolutt en egen tråd for alu- og stålbåtrelaterte diskusjoner. Gjerne som et underforum om Ingar tillater. Tøffer selv rundt i en 83-mod Linssen 29SL og er meget godt fornøyd med å være stålbåteier. /tola Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Forslaget om en stålbåt tråd støtter jeg fullt og helt selv om jeg ikke har stålbåt. Bestandig interessant og lese om andre sine erfaringer, tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 klart vi vil ha det - klar som et egg......... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
chagall Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Stålbåtforum er helt greit for meg. Etterhvert dukker det vel opp et jolleforum, daycruiserforum, cabincruiserforum, seibåtforum, trebåtforum og vice versa. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 3.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Stålbåtforum er helt greit for meg. Etterhvert dukker det vel opp et jolleforum, daycruiserforum, cabincruiserforum, seibåtforum, trebåtforum og vice versa. Jeg har ikke tenkt på noen spesiell båttype, men på det faktum at stål er et annet materiale enn plast og tre, og trenger annen behandling. Men hvis jollene, daycruiserne og seilbåtene er bygget i metall, kommer de inn under kategorien Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Tore B Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 (redigert) Jeg har ikke tenkt på noen spesiell båttype, men på det faktum at stål er et annet materiale enn plast og tre, og trenger annen behandling. Kanskje vi skulle kalle tråden "Stål og alubåt tråden" Redigert 3.November.2008 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 3.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Kanskje vi sulle kalle tråden "Stål og alubåt tråden" Hei Stålmarken. Jeg har laget en tråd som heter " Ståltråden,tråden for metallbåter." Det skulle vel dekke det meste Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Jawik Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Å håpe på at dette skal bli et underforum av BP er å tro på en viss en. Oppdelingsdebatten av BP er over (Fra en som ønsker oppdeling, men ikke ser noen løsning på fenomenet.) Ellers til lykke med den nye tråden over "Metallbåter" Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Verrie Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 For egen del er jeg veldig interessert i egne tråder for jernbåter da jeg har en selv, men ikke eget underforum. Mange av temaene berører nemlig de aller fleste. De temaer jeg er mest interessert i, er hvilke produkter medlemmene bruker i vedlikehold, men ser ikke bort fra at det blir som med trebåtfolk når de spør hvilke lakk som er best og svarene "Epifanes, Ravilakk, clipper, benar, bla bla bla" kommer i èn og samme tråd og dermed må leses med sunn fornuft. Strøm i stålbåt er definitivt interessant. Likeledes er type verktøy interessant for kutting i stål med mer. (det siste er høy-aktuelt. Sist lørdag brukte jeg hullborr 52 mm til å lage instrumentarealer i stålplate. Ganske mange hull. Hullborret kostet ikke mye, men er av bedre kvalitet, kjøpt hos Tool forretning og holdt hele veien. Imidlertid brukte jeg 2 driller som varmkjørte seg Jeg kjøpte også egen hardmetallblad for multikutter. Dyrt. Ikke verd pengene etter mitt syn. Ga opp etter 10 minutter. Plata var for tykk) Jeg imøteser derfor gjerne en levende tråd med de temaer jeg nevner, med flere. Ett er ihvertfall sikkert, her er langt flere jernbåtmedlemmer enn hva man skulle tro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.