Jump to content

Behov for et stålbåtforum?

Figaro

Recommended Posts

Jeg har i løpet av et par år lest mye interressant og lært masse av dette utmerkede forum. Men tanken meldte seg etter å ha fulgt med på diskusjonen ang. tæring og bonding av forskjellige metaller, at dette gjelder kun for plastbåter, og kanskje trebåter. Det samme gjelder alle råd om vedlikehold utvendig, innvendig isolasjon, plastpest, osv. Jeg begynner å lure på hvorfor min båt har holdt seg flytende i 20 år-------der er jo alt av metaller forbundet av selve skrog og motorblokk, uten at jeg kan se noen form for tæring hverken på propell, gjennomføringer (messing) eller skrog. Mine 2 kg. anoder tæres derimot sakte og sikkert. Hvorfor? Jeg aner ikke, men skulle gjerne ha visst. På mine forrige båter, tre og plast, tenkte jeg heller ikke nevneverdig mye over disse problemene, og så vidt jeg vet flyter disse enda.

Jeg skal ikke her komme inn på fordeler/ulemper med stål vs plast, men jeg konstaterer at det bygges mange flotte båter i stål idag, og noen av dem vil ganske sikkert havne i Norge, som de har gjort ellers i Europa.

På Båter i sjøen iår, lå det to nydelige eksemplarer, en Linssen og en annen hollender som var spesialbestilt. Nilssen i Langesund som har importen av GB har nå agentur på Linssen. Og flere eldre båter er i daglig bruk, og må vedlikeholdes. Så derfor tenkte jeg at hvis det var tilstrekkelig interesse, å starte et stålbåtforum, enten et underforum her på BP, eller et eget, noe a`la Norsk Trawler Klubb. En egen tråd i likhet med Trawlertråden, er nok ikke aktuelt, grunnet for liten interesse for temaet. Det måtte isåfall bli "Ståltråden" :lol:

Jeg vet jo at det er noen stålbåteiere her på BP, og hvis noen skulle synes tanken er interessant, kan de jo melde sin interesse her, eller sende meg en IM. Så vidt jeg vet eksisterer det ikke noe slikt i Norge, det nærmeste er i den svenske Maringarderoben, som har et eget forum for "ståliser."

Jeg har etterhvert forstått at tæringsproblematikk, vedlikehold, isolasjon, restaurering,mm er helt forskjellig fra plastbåter, selvom som sagt, det er hyggelig og lærerikt å følge med på innleggene på BP. :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vi har en udmerket tråd som heter Trawlertråden. Hvorfor ikke lage en tilsvarende tråd og kalle den "Stålbåt-tråden"?

Mvh Astor

Men IKKE legg alt mulig inn i denne tråden som ikke har spesifikk med stålbåt å gjøre. Tror det har skjedd med trawler-tråden.

Best er det nok å etablere flere tråder og kalle disse i tilfelle f eks "bunnstoff på stålbåter", "Jording på stålbåter" osv.

Uenig med Trikola der. Mangfoldet i denne tråden gjør den så godt besøkt.

Tråden heter trawlertråden og begynner med "...forskjellige deler av skroget som skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten...".

Med dagens utøvelse av regelverk hadde den blitt tittel-stengt. Hvorfor er dette som skrives der i første innlegg spesifikk for trawlere? Alle oss andre som ikke har trawler men også "forskjellige deler av skroget som skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten" ville ikke sett i trawlertråden for å finne et svar.

:smash: :smash:

Legger til: med utøvelsen av moderasjonen som vi hadde den denne gangen ville tråden idag hete noe som "Skroggjennomføringer, baugpropell, anoder og annet under vannlinjen ved opptak av båten" dersom vi hadde oppdaget dette i tide.

Stålbåtforum er helt greit for meg. Etterhvert dukker det vel opp et jolleforum, daycruiserforum, cabincruiserforum, seibåtforum, trebåtforum og vice versa. :sailing::cool:

Jeg har ikke tenkt på noen spesiell båttype, men på det faktum at stål er et annet materiale enn plast og tre, og trenger annen behandling. Men hvis jollene, daycruiserne og seilbåtene er bygget i metall, kommer de inn under kategorien :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

For egen del er jeg veldig interessert i egne tråder for jernbåter da jeg har en selv, men ikke eget underforum. Mange av temaene berører nemlig de aller fleste.

De temaer jeg er mest interessert i, er hvilke produkter medlemmene bruker i vedlikehold, men ser ikke bort fra at det blir som med trebåtfolk når de spør hvilke lakk som er best og svarene "Epifanes, Ravilakk, clipper, benar, bla bla bla" kommer i èn og samme tråd og dermed må leses med sunn fornuft.

Strøm i stålbåt er definitivt interessant.

Likeledes er type verktøy interessant for kutting i stål med mer.

(det siste er høy-aktuelt. Sist lørdag brukte jeg hullborr 52 mm til å lage instrumentarealer i stålplate. Ganske mange hull. Hullborret kostet ikke mye, men er av bedre kvalitet, kjøpt hos Tool forretning og holdt hele veien. Imidlertid brukte jeg 2 driller som varmkjørte seg :lol: Jeg kjøpte også egen hardmetallblad for multikutter. Dyrt. Ikke verd pengene etter mitt syn. Ga opp etter 10 minutter. Plata var for tykk)

Jeg imøteser derfor gjerne en levende tråd med de temaer jeg nevner, med flere. Ett er ihvertfall sikkert, her er langt flere jernbåtmedlemmer enn hva man skulle tro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...