Øyvind Kvammen Startet 1.November.2008 Del på Facebook Startet 1.November.2008 Har nettop kjøpt en bayliner 2755. Når jeg hentet båten startet den fint og gjikk på 500-550 o/min på tomgang. Forrige eier fortalte oss at han hadde justert på feil skru da han skulle justere tomgang, og har da sikkert justert på blanding, så derfor gjikk den vist på litt for fet blanding. Vi fikk båten hjem og prøvde å justere gasser, men uten hell! reagerte nesten ikke om blandings skruen var helt inn, eller ut. Etter hvert så fikk vi også problemer med å starte, og til slutt fikk vi ikke start uten å ta ut plugger å pusse av dem. Vi bestemte oss for å bytte plugger med tanke på at den har gått med for fet blanding. fikk da start, men går nå ikke under 1000 o/min på tomgang.. og er vanskelig å starte etter at den har stoppet.. kjinner liksom, og så er den etter, men høres ut som om den er tom for strøm selv om den står med batterilader med start hjelp på! Tar så ut plugger igjen som er svarte, men helt tørre. da starter den, men vill ikke gå under 1000 o/min Hva er galt?! har vi kjøpt den berømmelige katta i sekken?!!!! Har en teori om at d kan være gasser, eller coil... Er d noe med erfaring fra liggnende symptomer?! Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Hvor gammel er den, og hva slags 5.7 er det som sitter i? Forgasser eller inj. Jeg hadde lignende problemer med en v6 og da var det så enkelt som dårlig jording til tenningsmodulen. Sjekk også at fordeleren fungerer som den skal. Det svake punktet her er visst den induktive giveren. Sjekket at tenningspunktet er riktig? Ellers kan det også være dritt i forgasseren. Kanskje på tide å få den ordentlig rengjort og justert? Lykke til Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Øyvind Kvammen Svart 1.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2008 skriver gasser, men da mener jeg selvsagt forgasser :) Mercruiser 5.7 liter 1993 mod er litt usikker på om d er alpha 1 eller bravo 1?! Glemte å nevene at jeg har byttet fordeler og fordeler lokk... Når d gjelder justering, så har vi som beskrevet prøvd på d, men var ingen reaksjon! skall sjekke tennings justering, men siden vi ikke har rør d, kan den jo ikke har forskyvet seg bare over natta?! Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Kanskje på tide å få hue med seg når jeg leser... Er det mulig???? Selvfølgelig har du ikke injection når du har justert på forgasseren.. My bad. Regner med at denne har en vanlig rund coil. Da kan du om så låne en fra en bil-v8 og prøve. At den soter pluggene mye kan jo tyde på at den får for dårlig gnist. Du har selvfølgelig sjekka at pluggene er av riktig type.. Prøv også på www.baylinerownersclub.org . Her er det alltid mye god hjelp å få. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
REM Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Synes det høres ut som om tomgangskretsen ikke er inne i det hele tatt og at du går med for mye spjellåpning. Mål vakuum hvis du får stabilt tomgangsrurtall. Har starteren problemer med å dra rundt med friske batterier ville jeg også sjekket tenninga. Tyder på for høy tenning? Hva slags gasser har du forresten? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Øyvind Kvammen Svart 1.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2008 hehe, kan ikke få med seg alt vetdu! Står vanlig rund coil på den, så vi får prøve å låne en fra en jenkare! soting kommer av for mye bensin, eller dårlig gnist.. har nå bestilt ny forgasser og coil for å få eliminert bort slike problemer! plugger er orginale kjøpt hos normarin i kristiansund, så jeg går ut fra at dem er rett! Kan du forklare litt mere hva du mener med tomgangskrets?! Må prøve å få sjekket tenning, men siden vi har tatt av gasser, så venter jeg bare til jeg har fått alt før jeg gidder å sette sammen igjen! fant ut at chock spjellet ikke var i funkjsjon da d er en slags fjær på siden av gasseren som skall styre dette (ser ut som noe som skall utvide seg når d blir varm?!?) der var armen ikke satt på! Står en weber 4 barrel på den.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Før du får råd om å bytte motoren, bør du åpne forgasseren om du er vant til å skru, og rense den. De holder lenge og trenger oftest ikke byttes ut. Forgasser på en Mercruiser V8 er mest sannsynlig en 4 port Rochester. I tillegg sette på armen på choke spjeldet. Med det av får du problem med choke som ikke vil åpne når motoren blir varm. Det kan være elektrisk choke, men kan og være en mekanisk choke med en bimetall fjær. Motoren vil ikke gå riktig hverken på tomgang eller når du gir på gass om choke ikke fungerer riktig. Blandings skruen kan du åpne et par tørn, juster når varm til turtaller øker og så en kvart tørn tilbake. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Øyvind Kvammen Svart 2.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2008 (redigert) Mulig d er bare å rense, men for 3000,- har du en ny fra usa! da er d verdt hver krone spør du meg! Gasseren er en 4 ports weber, ser at d er rochester som er mest vanlig, men sjekket opp litt, og ser ut til å være en weber på min 93 mod. Når du skrur blandings skruen med klokka, så justerer du av bensin, og motsatt??! er ikke forskjell på om dem er i bånn eller helt ut på gasseren! Kan altids prøve å rense den, og sette den på, men har ikke noe tro på at d vill fungere! satta av choken når den ble varm, da gjikk den litt renere, men samme symtomer! Har også blitt tipset om ledningsbrud/dårlig kontakt på ledninger på coil, men har ikke fått sjekket enda! Redigert 2.November.2008 av Øyvind Kvammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 (redigert) Bare tips fra min side ut ifra egen erfaring. Har hatt to V8 Mercr bensin motorer i min båt fra 1988. Annen hvert år har jeg måttet ta opp og rense flottør kammer og dyser. Har alltid blitt bra etter det. Tenningen har aldri endret seg. Nå motoren står ubrukt over vinteren fordamper bensinen i flottør kammeret. Oksydasjon fra aluminium løsner når ny bensin kommer til, dette vil lage problemer. Du kan og bytte bensin filteret/vann avskiller, den store som sitter på siden av motoren for sikkerhets skyld. 3 lapper er kanskje ikke mye for en ny forgasser, men kan du sikkert få mye annet nyttig. Hadde jeg byttet forgasser, ville jeg kanskje valgt en Holley650 cfm isteden, mindre forbruk på dem, portene er like store, så når du ikke kjører på fullt bruker du bare de to første portene. En Rochester åpner sekundær portene ganske raskt så forbruket blir større. Kjenner ikke Weber, har ikke hørt at amerikanere bruker tyske forgassere i motorene. Tenning forandrer seg ikke, har du byttet fordeler lokk og rotor skulle det være ok. Om den starter, så er nok ikke tenningen problemet. Du kan jo sjekke hver plugg og se om det er gnist. Når motoren går på tomgang skal du kunne høre at turtallet endres når du skrur på luft blanding skruene. Kan og bruke en vakuum måler for å se at trykket endres. Motoren vil og gå ujevnt om det ikke er riktig. Husk det finnes to stk blandings skruer på en 4-port. Bare et lite tips om motoren er sjøvanns kjølt, ta opp og rens riser og eksos manifold minst annen hvert år ellers vil risere tette seg og vann kommer inn i motoren. Er det ferskvannskjøling må du rense sjøvanns delene. Jeg har byttet til to Mercruiser 4.2L diesel motorer. Bare å passe på at det er diesel på tanken og holde dieseldyra borte. Det er en del bra brukte diesel motorer på markedet. Gud Luck-- Redigert 3.November.2008 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Øyvind Kvammen Svart 3.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2008 Takker for mange gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 3.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2008 Er d mye jobb å skifte over til diesel på disse?! må man evt ha nytt drev?! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Det spørs hva slags drev du har nå. Om det er Bravo1 drev kan du sansynligvis beholde drevet og transom. Motor festene på V8 og 6 cyl diesel er like, går rett på Bravo drev. Er det et Alpha1 drev, som jeg antar det er, må du bytte til et Bravo 1, 2 eller 3 drev og samtidig bytte til Bravo transom. Servo og tilt kan du bruke på Bravo også. Prop størrelsen må du finne ut av ved litt prøving i forhold til utvekslingen på drevet. Det må en litt ombygg men ikke veldig krevende, nye instrumenter (følger gjerne med) og kabler, kabelstamme trekkes fra motor til styre posisjon. Flytte de forrerste motor festene forover da en 6 cyl. diesel er lengre. Gir skift og throttle kontroll kan man beholde. Trenger et ekstra diesel filter og diesel retur til tank. Det er vel kort fortalt i det store og hele. Men det kan jo dukke opp problemer som må løses under veis. Sjekk først at du har plass i motor rommet til en diesel. 6 cyl Mercruiser må ha ca 130 cm lengde fra motorfestet på transom og forover. Høyden fra motor labbene og til toppen må være ca 85 cm. Men det finnes og V8 diesel basert på GM 6.5L og Ford 7.3 L som er mye brukt, finnes av og til på finn.no. 220-300 hk diesel vil sikkert passe på din båt. Ser at en på finn selger et par 4.2L til 69000 pr stk. Det er relativt rimelig, de koster gjerne 100tusen eller mer. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Øyvind Kvammen Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 Da er forgasseren renset.. Var en del dritt i den, men motoren oppfører seg fortsatt på samme vis! Skiftett også bensin filter! Får prøve å få tak i en tenningslampe for å få sjekket d ut av verden også! Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 Mener bestemt d er alpha 1 drev ja! Får prøve å kjøre med bensin motoren sommeren 2009 og gjøre seg opp en formening om man er villig til å koste på en diesel motor til sessongen 2010 :) Regner med at 250 disel hk må være bra i den båten, men ja takk, mye vill ha mer :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 (redigert) Har nettop kjøpt en bayliner 2755. Når jeg hentet båten startet den fint og gjikk på 500-550 o/min på tomgang. Vi fikk båten hjem og prøvde å justere gasser, men uten hell! hvorfor begynte du skru igrunnen? eg forstår det som den gikk så fjordane blåna fram til verktøykassen blei leita fram.. eller kom problemene FØR du begynte fikle? vi har ikkje prøvd fikse noe som virker vel Redigert 4.November.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 NJa, ble bare værre og værre!! grunn til at vi begynte å justere var at forrige eier hadde juster på feil skruer for å justere tomgang! Fant ut nå hvorfor båten dro den dårlig opp i plan! slik jeg har forstått d, er d sammen heng med chock og spjeld på gasser! chock armen som går ned på bimetall fjæren var ikke satt på/hoppet av derfor fikk vi ikke inn siste spjeld åpning på gasser og derfor lite kraft! Men nå vill den som skrevet ikke gå under 1000 o/min og høres ut som den går meget "hardt" Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Åpner choke spjeldet seg da? Den vil typisk ikke gå på tomgang hvis choken henger på. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Bearded Beast Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 for å tenke litt høyt. hva med shift interrupt switch bryteren da. er ikkje borti å skape seg den slik den ligger "på" Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 hyt tenking er bra! Hva er shift interrupt?! ny i gamet, så har ikke så god peiling :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 (redigert) nå har eg ingen praktisk erfaring med den der. har bare lest om den. den kalles ôg "kill switch" det er en liten bryter som skal slås inn ved girskifte som kutter motorn et lite øyeblikk for lettere giring. om den ligger inne så ligger det i lufta at rett tomgang er et problem. den er kun på alpha drev. har sett den omtalt her på forumet før så noen her veit nok å gi deg et meir nøyaktig svar. Redigert 4.November.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Shift interrupt bryteren skal kutte tenningen når du girer for å gi en mykere overgang. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Den har ingenting med ditt problem å gjøre. Det er nok noe som har gått galt under din forgasserjustering. Hvis ikke noe forandrer seg når du skrur på blandingsskruen, kan det tyde på at du skrur på noe annet. Har du sjekket at spjeldene åpner som de skal? Har du sjekket at choken ikke henger på? Har du satt tilbake blandingsskruen til grunninnstilling? (helt inn, en og en halv ut igjen) Har du sjekket at stag/overføringer går fritt, og ikke henger fast noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 hmmm... står en svitch på gir kabelen ja! trykket den inn i dag, og da stoppet motoren! trodde d muligens var en switch som gjorde at du ikke fikk start i "gir"?! Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 4.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2008 ja, skrue den helt inn, og ut 2 tørn jeg da... Har demontert gasseren, og alt ser ut til å gå som d skall, men har som sagt ikke noe serlig erfaring med gasser! Selv når jeg skrur skruer rett i bunns, går den like "tungt".. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Hei igjen. Ser at noen nevner "kill switch". Denne stopper motoren et lite sekund i det man skifter gir. Har ingen ting med tomgangs problemet. Bryteren inne i kontroll boksen er for at motoren ikke skal startes i gir. Om du ikke får lavere turtall og ikke får justert på blandings skruene, kan det være at choke spjeldene ikke åpner helt eller at motoren ikke blir varm nok. Med choke på får du ikke noe særlig effekt ved å skru på blandings skruene, tomgangen vil og være noe høyere med choken på. Om så er tilfelle, kan du stille på chokehuset til spjeldet åpner når motoren er varm. Hvordan ser luftfilteret ut? Er det rent og pent? Har du sjøvannskjølt motor eller ferskvanns kjølt ( stor rund beholder foran på motor er i såfall varmeveksler)? Om det er en sjøvanns kjølt motor, som jeg antar det er i båten din, kan det hende en luring har tatt ut termostaten og motoren ikke får riktig arbeids temperatur. Sjøvanns kjølt skal ligge på ca 65 grader C. Vanlig vis er ikke disse motorene noe problem, men pga at mange er sjøvanns kjølte vil manifold og risere ruste igjen og dermed gir dårlig kjøling. Noen tar da ut termostaten for å få lavere temp, men dette lager bare mere problemer. Ville og sjekket plugger i samme slengen selv om det er dårlig plass under manifoldene til å skru de ut. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.