Jump to content

start/tomgangs problemer mercruiser 5.7 liter


Øyvind Kvammen

Recommended Posts

Har nettop kjøpt en bayliner 2755.

 

Når jeg hentet båten startet den fint og gjikk på 500-550 o/min på tomgang.

 

Forrige eier fortalte oss at han hadde justert på feil skru da han skulle justere tomgang, og har da sikkert justert på blanding, så derfor gjikk den vist på litt for fet blanding.

 

Vi fikk båten hjem og prøvde å justere gasser, men uten hell! reagerte nesten ikke om blandings skruen var helt inn, eller ut.

 

Etter hvert så fikk vi også problemer med å starte, og til slutt fikk vi ikke start uten å ta ut plugger å pusse av dem.

Vi bestemte oss for å bytte plugger med tanke på at den har gått med for fet blanding.

 

fikk da start, men går nå ikke under 1000 o/min på tomgang.. og er vanskelig å starte etter at den har stoppet.. kjinner liksom, og så er den etter, men høres ut som om den er tom for strøm selv om den står med batterilader med start hjelp på!

 

Tar så ut plugger igjen som er svarte, men helt tørre. da starter den, men vill ikke gå under 1000 o/min

 

Hva er galt?! har vi kjøpt den berømmelige katta i sekken?!!!!

 

Har en teori om at d kan være gasser, eller coil...

 

Er d noe med erfaring fra liggnende symptomer?!

Link to post

Hvor gammel er den, og hva slags 5.7 er det som sitter i? Forgasser eller inj.

 

Jeg hadde lignende problemer med en v6 og da var det så enkelt som dårlig jording til tenningsmodulen. Sjekk også at fordeleren fungerer som den skal. Det svake punktet her er visst den induktive giveren. Sjekket at tenningspunktet er riktig?

 

Ellers kan det også være dritt i forgasseren. Kanskje på tide å få den ordentlig rengjort og justert?

 

Lykke til

.

.

bmhe

Link to post

skriver gasser, men da mener jeg selvsagt forgasser :)

 

Mercruiser 5.7 liter 1993 mod er litt usikker på om d er alpha 1 eller bravo 1?!

 

Glemte å nevene at jeg har byttet fordeler og fordeler lokk...

 

Når d gjelder justering, så har vi som beskrevet prøvd på d, men var ingen reaksjon! skall sjekke tennings justering, men siden vi ikke har rør d, kan den jo ikke har forskyvet seg bare over natta?!

Link to post

Kanskje på tide å få hue med seg når jeg leser... Er det mulig???? Selvfølgelig har du ikke injection når du har justert på forgasseren.. My bad.

 

Regner med at denne har en vanlig rund coil. Da kan du om så låne en fra en bil-v8 og prøve.

At den soter pluggene mye kan jo tyde på at den får for dårlig gnist.

Du har selvfølgelig sjekka at pluggene er av riktig type..

 

Prøv også på www.baylinerownersclub.org . Her er det alltid mye god hjelp å få.

.

.

bmhe

Link to post

Synes det høres ut som om tomgangskretsen ikke er inne i det hele tatt og at du går med for mye spjellåpning. Mål vakuum hvis du får stabilt tomgangsrurtall. Har starteren problemer med å dra rundt med friske batterier ville jeg også sjekket tenninga. Tyder på for høy tenning? Hva slags gasser har du forresten?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

hehe, kan ikke få med seg alt vetdu!

 

Står vanlig rund coil på den, så vi får prøve å låne en fra en jenkare!

soting kommer av for mye bensin, eller dårlig gnist.. har nå bestilt ny forgasser og coil for å få eliminert bort slike problemer!

plugger er orginale kjøpt hos normarin i kristiansund, så jeg går ut fra at dem er rett!

 

Kan du forklare litt mere hva du mener med tomgangskrets?!

 

Må prøve å få sjekket tenning, men siden vi har tatt av gasser, så venter jeg bare til jeg har fått alt før jeg gidder å sette sammen igjen!

 

fant ut at chock spjellet ikke var i funkjsjon da d er en slags fjær på siden av gasseren som skall styre dette (ser ut som noe som skall utvide seg når d blir varm?!?) der var armen ikke satt på!

 

Står en weber 4 barrel på den..

Link to post

Før du får råd om å bytte motoren, bør du åpne forgasseren om du er vant til å skru, og rense den. De holder lenge og trenger oftest ikke byttes ut.

Forgasser på en Mercruiser V8 er mest sannsynlig en 4 port Rochester.

I tillegg sette på armen på choke spjeldet. Med det av får du problem med choke som ikke vil åpne når motoren blir varm. Det kan være elektrisk choke, men kan og være en mekanisk choke med en bimetall fjær.

Motoren vil ikke gå riktig hverken på tomgang eller når du gir på gass om choke ikke fungerer riktig.

Blandings skruen kan du åpne et par tørn, juster når varm til turtaller øker og så en kvart tørn tilbake.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Mulig d er bare å rense, men for 3000,- har du en ny fra usa! da er d verdt hver krone spør du meg!

 

Gasseren er en 4 ports weber, ser at d er rochester som er mest vanlig, men sjekket opp litt, og ser ut til å være en weber på min 93 mod.

 

Når du skrur blandings skruen med klokka, så justerer du av bensin, og motsatt??! er ikke forskjell på om dem er i bånn eller helt ut på gasseren!

 

Kan altids prøve å rense den, og sette den på, men har ikke noe tro på at d vill fungere! satta av choken når den ble varm, da gjikk den litt renere, men samme symtomer!

 

Har også blitt tipset om ledningsbrud/dårlig kontakt på ledninger på coil, men har ikke fått sjekket enda!

Redigert av Øyvind Kvammen (see edit history)
Link to post

Bare tips fra min side ut ifra egen erfaring.

Har hatt to V8 Mercr bensin motorer i min båt fra 1988.

Annen hvert år har jeg måttet ta opp og rense flottør kammer og dyser.

Har alltid blitt bra etter det. Tenningen har aldri endret seg.

 

Nå motoren står ubrukt over vinteren fordamper bensinen i flottør kammeret.

Oksydasjon fra aluminium løsner når ny bensin kommer til, dette vil lage problemer.

Du kan og bytte bensin filteret/vann avskiller, den store som sitter på siden av motoren for sikkerhets skyld.

3 lapper er kanskje ikke mye for en ny forgasser, men kan du sikkert få mye annet nyttig.

Hadde jeg byttet forgasser, ville jeg kanskje valgt en Holley650 cfm isteden, mindre forbruk på dem, portene er like

store, så når du ikke kjører på fullt bruker du bare de to første portene. En Rochester åpner sekundær portene ganske raskt så forbruket blir større.

Kjenner ikke Weber, har ikke hørt at amerikanere bruker tyske forgassere i motorene.

 

Tenning forandrer seg ikke, har du byttet fordeler lokk og rotor skulle det være ok.

Om den starter, så er nok ikke tenningen problemet. Du kan jo sjekke hver plugg og se om det er gnist.

 

Når motoren går på tomgang skal du kunne høre at turtallet endres når du skrur på luft blanding skruene. Kan og bruke en

vakuum måler for å se at trykket endres.

Motoren vil og gå ujevnt om det ikke er riktig.

Husk det finnes to stk blandings skruer på en 4-port.

 

Bare et lite tips om motoren er sjøvanns kjølt, ta opp og rens riser og eksos manifold minst annen hvert år ellers vil risere

tette seg og vann kommer inn i motoren.

Er det ferskvannskjøling må du rense sjøvanns delene.

 

Jeg har byttet til to Mercruiser 4.2L diesel motorer. Bare å passe på at det er diesel på tanken og holde dieseldyra borte.

Det er en del bra brukte diesel motorer på markedet.

 

Gud Luck--

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det spørs hva slags drev du har nå. Om det er Bravo1 drev kan du sansynligvis beholde drevet og transom. Motor festene på V8 og 6 cyl diesel er like, går rett på Bravo drev.

Er det et Alpha1 drev, som jeg antar det er, må du bytte til et Bravo 1, 2 eller 3 drev og samtidig bytte til Bravo transom.

Servo og tilt kan du bruke på Bravo også.

Prop størrelsen må du finne ut av ved litt prøving i forhold til utvekslingen på drevet.

 

Det må en litt ombygg men ikke veldig krevende, nye instrumenter (følger gjerne med) og kabler, kabelstamme trekkes fra motor til styre posisjon. Flytte de forrerste motor festene forover da en 6 cyl. diesel er lengre.

Gir skift og throttle kontroll kan man beholde. Trenger et ekstra diesel filter og diesel retur til tank.

 

Det er vel kort fortalt i det store og hele. Men det kan jo dukke opp problemer som må løses under veis.

 

Sjekk først at du har plass i motor rommet til en diesel. 6 cyl Mercruiser må ha ca 130 cm lengde fra motorfestet på transom og forover. Høyden fra motor labbene og til toppen må være ca 85 cm.

Men det finnes og V8 diesel basert på GM 6.5L og Ford 7.3 L som er mye brukt, finnes av og til på finn.no.

220-300 hk diesel vil sikkert passe på din båt.

 

Ser at en på finn selger et par 4.2L til 69000 pr stk. Det er relativt rimelig, de koster gjerne 100tusen eller mer.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Har nettop kjøpt en bayliner 2755.

 

Når jeg hentet båten startet den fint og gjikk på 500-550 o/min på tomgang.

 

Vi fikk båten hjem og prøvde å justere gasser, men uten hell!

 

hvorfor begynte du skru igrunnen? eg forstår det som den gikk så fjordane blåna fram til verktøykassen blei leita fram.. eller kom problemene FØR du begynte fikle? vi har ikkje prøvd fikse noe som virker vel :wink::smiley:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

NJa, ble bare værre og værre!!

grunn til at vi begynte å justere var at forrige eier hadde juster på feil skruer for å justere tomgang!

 

Fant ut nå hvorfor båten dro den dårlig opp i plan! slik jeg har forstått d, er d sammen heng med chock og spjeld på gasser!

chock armen som går ned på bimetall fjæren var ikke satt på/hoppet av derfor fikk vi ikke inn siste spjeld åpning på gasser og derfor lite kraft!

 

Men nå vill den som skrevet ikke gå under 1000 o/min og høres ut som den går meget "hardt"

Link to post

nå har eg ingen praktisk erfaring med den der. har bare lest om den. den kalles ôg "kill switch" det er en liten bryter som skal slås inn ved girskifte som kutter motorn et lite øyeblikk for lettere giring. om den ligger inne så ligger det i lufta at rett tomgang er et problem. den er kun på alpha drev. har sett den omtalt her på forumet før så noen her veit nok å gi deg et meir nøyaktig svar.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Den har ingenting med ditt problem å gjøre.

 

Det er nok noe som har gått galt under din forgasserjustering. Hvis ikke noe forandrer seg når du skrur på blandingsskruen, kan det tyde på at du skrur på noe annet. Har du sjekket at spjeldene åpner som de skal? Har du sjekket at choken ikke henger på? Har du satt tilbake blandingsskruen til grunninnstilling? (helt inn, en og en halv ut igjen)

Har du sjekket at stag/overføringer går fritt, og ikke henger fast noen steder?

Link to post

Hei igjen.

 

Ser at noen nevner "kill switch". Denne stopper motoren et lite sekund i det man skifter gir. Har ingen ting med tomgangs problemet.

Bryteren inne i kontroll boksen er for at motoren ikke skal startes i gir.

 

Om du ikke får lavere turtall og ikke får justert på blandings skruene, kan det være at choke spjeldene ikke åpner helt eller at motoren ikke blir varm nok. Med choke på får du ikke noe særlig effekt ved å skru på blandings skruene, tomgangen vil og være noe høyere med choken på.

Om så er tilfelle, kan du stille på chokehuset til spjeldet åpner når motoren er varm.

 

Hvordan ser luftfilteret ut? Er det rent og pent?

 

Har du sjøvannskjølt motor eller ferskvanns kjølt ( stor rund beholder foran på motor er i såfall varmeveksler)?

Om det er en sjøvanns kjølt motor, som jeg antar det er i båten din, kan det hende en luring har tatt ut termostaten og motoren ikke får riktig arbeids temperatur. Sjøvanns kjølt skal ligge på ca 65 grader C.

 

Vanlig vis er ikke disse motorene noe problem, men pga at mange er sjøvanns kjølte vil manifold og risere ruste igjen og dermed gir dårlig kjøling. Noen tar da ut termostaten for å få lavere temp, men dette lager bare mere problemer.

 

Ville og sjekket plugger i samme slengen selv om det er dårlig plass under manifoldene til å skru de ut.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...